Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Björn Jönsson
    Ort
    Skåne/Eslöv
    Inlägg
    510

    Haldex permanent 4wd möjligt?

    Hur ska man göra för att få haldexen driva 50/50 konstant?
    är det ens möjligt möjligt?,

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2008
    Namn
    Evil E
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    135
    Kolla med Särås / Stertman, har för mig att de har Haldexuppdateringar, vad de består av vet jag dock inte...

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Uppdateringen ger snabbare ingrepp och mer moment till bakhjulen men det blir ingen permanent 50/50

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Björn Jönsson
    Ort
    Skåne/Eslöv
    Inlägg
    510
    ja elektroniska uppgraderingar finns det gott om.

    men frågan är om det går att fixa på annat sätt med difrar och dyligt?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Kolla lite audi forum etc de lär väl ha koll på S3 drivlinan. Nicke satte väl in quaife-diffar både fram och bak i sin mk2 syncro och det blev väl helt annat beteende, borde bli liknande till haldex. Sen har jag för mig att det finns haldex controllers att köpa som inte bara är uppgraderingar av mjukvaran.

  6. #6

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Mattias Lindström
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    78
    Varför vill man ha stumt 50-50? Terräng/djupsnö-körning ok, men annars?? Lär ju inte kunna köra annat än rakt fram riktigt bra?

    Men, för att lösa det:
    Enklast är väl att dela Haldexen och ta bort lamellskivorna och svetsa ihop in och utgående axel... Men det blir ännu sämre sväng-egenskaper än med svetsad bakdiff på Volvo och BMW.. Och massor med grepp rakt fram och en bil som inte vill styra riktigt.

    Jag har en mjukvaru-uppgraderad ECU till Haldex gen 1 (Golf 4, A3 gen 1 osv) liggandes. Men den ger "bara" mer kraft tidigare till bakhjulen och får bilen att bete sig mer konsekvent - enligt mig.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Björn Jönsson
    Ort
    Skåne/Eslöv
    Inlägg
    510
    Citat Ursprungligen postat av matteeee Visa inlägg
    Varför vill man ha stumt 50-50? Terräng/djupsnö-körning ok, men annars?? Lär ju inte kunna köra annat än rakt fram riktigt bra?

    Men, för att lösa det:
    Enklast är väl att dela Haldexen och ta bort lamellskivorna och svetsa ihop in och utgående axel... Men det blir ännu sämre sväng-egenskaper än med svetsad bakdiff på Volvo och BMW.. Och massor med grepp rakt fram och en bil som inte vill styra riktigt.

    Jag har en mjukvaru-uppgraderad ECU till Haldex gen 1 (Golf 4, A3 gen 1 osv) liggandes. Men den ger "bara" mer kraft tidigare till bakhjulen och får bilen att bete sig mer konsekvent - enligt mig.
    ja nä svetsning är väl inte direkt aktuellt är väl mer ute efter konstant drivning av haldexen.

    vill du sälja din mjukvara?

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Den uppgraderade ECU:n brukar ju kompletteras med ett nytt ventilpaket och ger som sagt ett trevligare och mer konsekvent uppförande, mer åt Syncrohållet.

    En bil med Haldex:en växlar ju annars väldigt mellan under o överstyrning

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Mattias Lindström
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av jönsson Visa inlägg
    ja nä svetsning är väl inte direkt aktuellt är väl mer ute efter konstant drivning av haldexen.

    vill du sälja din mjukvara?
    Haldexen driver konstant (såvida du inte kör med handbromsen åtdragen eller nåt annat dumt). Men den driver ju inte med speciellt mycket.
    Men att köra 50-50 är ingen bra idé mer än för rejäl terrängkörning. Dessutom har ju ingen original Haldexbil låsbara diffar, så 50-50 ger ännu mindre fördelar även om man skulle köra avancerad terräng.

    Ja, den är till salu. Men det kan vi ta i PM..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin