Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165

    Bredbandslambda; AEM Uego Vs. Innovative (bägge med bosch sensor)

    Tänkte köpa mig en bredbandslambda med mätare och står och väljer mellan dessa två:

    AEM Uego + Mätare + Bosch sond
    http://www.ebay.co.uk/itm/AEM-GAUGE-...item45f47956b6

    Innovative LC-1 + Mätare + Bosch sond
    http://cgi.ebay.de/INNOVATE-DB-LED-R...item45f5e75823

    Ska hålla koll på mina AFR värden, men även ha loggningsmöjlighet för att förbättra mapp etc, och gärna kunna koppla mot ev. Megasquirt.

    Har för mig att någon klankade på Uegon att den var för seg. ska ha den på min 2.0/Gti 8v Hybrid sugis. Har inte hunnit kolla vilken sond det är, men det brukar väl vara den lite enklare Diesel Bosch-sensorn som följer med kiten

    Tips?

  2. #2
    Quattro_mannen
    Gäst
    Skulle satsa på Innovate alla gånger!

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Jepp är själv inne på det spåret

  4. #4
    mrpete
    Gäst
    Jag har en AEM och tycker den funkar kanon, dock utan andra erfarenheter så det säger väl egentligen inte så mkt. seg upplever jag den inte som iaf.

  5. #5
    Joda
    Gäst
    Ojojojoj... Aldrig innovate. To much software.. Eller nått. Min krånglade så in i... Köpte en AEM istället. Erbjöd en polare att köpa min innovate för några hundralappar. Han sökte på nätet angående den. Det slutade med att han inte ens ville ha den gratis. Undra hur mycket skit han hittade??

    När jag krånglade med att försöka få igång den så var det problem med mjukvarorna.. Vissa sa att man skulle ha en gammal, vissa sa att man skulle ha en ny. Ingen ordning alls. En lång historia..

    En polare köpte en mer avancerad logger ifrån innovate. Den funkar när den vill typ. Ren skit enligt mig.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Hur funkar din AEM då? Loggningsfunktionerna? Realtidsvisningen?

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Henrik Camitz
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    307
    innovate har jag alltid kört med utan problem i flera år, annars kan jag rekomendera plx, polaren har det i sin bmw turbo och funkar minst lika bra som innovaten

  8. #8
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Janne.M Visa inlägg
    Hur funkar din AEM då? Loggningsfunktionerna? Realtidsvisningen?
    Realtidsvisningen är snabb tycker jag. Det finns både en digital skala i form av siffror och en "analog" i form av dioder i en cirkel. Same shit som en analog visare egentligen.

    Det ska nog finnas någon output för loggning.. Minns inte. Bör finnas spec på nätet.

    Men hur har ni tänkt ni som ska logga? Bör man inte tids-synkronisera logg för laddtryck/undertryck, varvtal och lambda och få det i samma log. Att enbart logga lambda ger väl noll?

    Vissa innovate verkar ju funka. Jag har själv upplevt för mycket skit med dem för att chansa. Läser man på nätet så hittar man endel också.

    Ska ni ha en innovate så köp en NY och se till att reklamation är lätt att göra. Där blir man ju tveksam till e-bay.

    /Johan

  9. #9
    Joda
    Gäst
    a just det... Innovatesystemet kräver att man skruvar ur sonden och gör en "free air calibration" då och då.. Drygt eller? Så var det med min LC 1 i alla fall. Läs själva i manualen som finns på innovates hemsida.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Free air calibration känns ju lite jobbigt, ska ta och läsa manualerna innan jag bestämmer mig.

    och ja kräver väl att man får in vartalssignal också, borde väl gå att koppla in sig på spolen/varvräknaren, sen hur man konverterar och får inte det i datorn har jag inte kikat på ännu.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Har bara bra erfarenheter av innovate. Har en MTX-L på min 16v och en likadan sitter på en polares Volvo 940 Turbo som vi byggde Megasquirt på. Kruxet för att få dem att kommunicera med datorn är att man måste ställa in COM porten på vissa värden. Vi körde på exakt samma värden som en Megasquirt 1 kräver för att kommunicera och då funkade det klockrent.

    Free air calibration är inte tjorvigt alls. Det enda man gör är att man håller sonden fri i luften utanför avgasröret, slår på tändningen med mätare och allt färdigkopplat. Då kommer den kalibrera mot den syrenivå som finns i den vanliga luften. När det sedan är färdigt så kan man stänga av tändningen igen och skruva in sonden i avgasröret och köra hårt.

  12. #12
    Joda
    Gäst
    Här finns ett innovateforum

    http://www.innovatemotorsports.com/f...splay.php?f=10

    Folk har problem.. Eller har haft. Hur det ligger till nu det vet jag inte. Hela installationen verkar känslig för hur man jordar. Jag följde instruktionerna och jordade perfekt. Bytte även sond en gång. Hjälpte föga.
    Ska det vara så känsligt så avstår jag. Sådana här saker MÅSTE funka då man plöjt ner kanske 50-60000 kr i motorn.

    För övrigt så tycker jag att du ska kolla lite på vilka sonder som används. Du var inne på det i ditt första inlägg. Att bla AEM:en kör med en gammal modell av sond. Vad fördelarna är med de nyare sonderna det vet jag inte. De kanske bara är annorlunda, inte bättre

    /Johan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin