Sidan 5 av 16 FörstaFörsta ... 234567815 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 310
  1. #81
    mrpete
    Gäst
    Tjenare! Jodå, jag kör på ett vanligt relä, borde ju funka bra. Allt är ju ändå avsäkrat på relä- och säkringsplattan.

    Däremot funderar jag fortfarande lite på hur jag ska göra med tomgångsmotorn. Det går ju att använda originalet från golfen, vilket nog är enklast. Annars kan man ju leta reda på en sån variant som brukar sitta på förgasarmotorer, men då blir det lurigare att montera. Golfens blir nog enklast då det är vanliga rör-anslutningar på den.

    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    Du kanske redan hunnit komma på nån lösning...
    ...Men hur som så kan du ju använda bräslepumpsrelät ifrån Passat GLS ( Gen-I ) eller Golf GTI ( Gen-I )
    Det är ett SIEMENS relä med separat säkring direkt på själva relät, funkar skit bra.

  2. #82
    mrpete
    Gäst
    Idag blev det en stund i garaget och lite gjort iaf.

    Här är reservhjulsbaljan borttagen, en plåt har lagts dit, svetsats och fått längsgående förstärkningar i form av L-profiler på undersidan.


    Sen har jag snickrat ihop en enkel batterihållare av lite fyrkantsprofil och annat, iom att batteriet går ner i hållaren så behövs förhoppningsvis inget grövre som håller ner det, går inte att rubba med handkraft.


    Här är förresten svetsen jag kommit över, esab är inte kattskit direkt, funkar fint att bränna ihop grejer med


    Och apropå det så har jag också tagit bort den främre ljuddämparen på avgassystemet, lite måste det ju vråla, hehe


    Jag kan ju inte påstå att jag gör de snyggaste svetsarna än iaf, men förhoppningsvis håller de tätt


    För att ni inte ska glömma bort hur bilen ser ut så slänger jag in en bonusbild på pallbocksräsern :P


    Så motorn då


    Annars har det väl inte hänt så mkt, förhoppningsvis får jag hem flänsar till insug i stål snart så jag kan skaffa lite rör och plåt för att snickra ihop ett insug. Ska göra ett med ett mindre plenum och trattar i hade jag tänkt.

  3. #83
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Daniel
    Medlemsnr
    4716
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    74
    Ahh det händer ju lite ändå, ser bra ut!

  4. #84
    mrpete
    Gäst
    Jodå, heeelt stilla står det inte Tackar!

    Citat Ursprungligen postat av Daniel_Borg Visa inlägg
    Ahh det händer ju lite ändå, ser bra ut!

  5. #85
    Henny
    Gäst
    Mäktigt bygge! Lycka till med byggandet!

  6. #86
    mrpete
    Gäst
    Man tackar! Det ska så snart som möjligt beställas fläns, rörbitar och lite material för att bygga ett custom insug med trattar

    Citat Ursprungligen postat av Henny Visa inlägg
    Mäktigt bygge! Lycka till med byggandet!

  7. #87
    mrpete
    Gäst
    Man kanske skulle ta och uppdatera här iaf, fast det inte hänt speciellt mkt.. Annat har hänt, mest tråkigt iofs.. blev först av med hela min nyckelknippa, inte kommit in på hittegods heller.. sen fick jag inbrott i jeep:en, så den står på verkstad och det tar istället för 10min ca 50-60min till jobbet.. enkel väg..

    Men golfen då? Ja, där har det som sagt inte hänt så mkt.. Jag har iaf beställt en insugsfläns från KLracing, ska snickra ihop ett insug till 42mm separata spjäll som jag kom över riktigt billigt på ebay

    Sen har jag hittat en uppsättning snygga 16x9" fälgar också, men måste i så fall sälja mina breddade plåtisar först (14x9" med toyo proxes t1-r 225/40).

    Så framöver kommer det byggas lite, det är ju perfekt med 2E ventilkåpa också som har två gängade hål för stag till spjällhusen på baksidan.

  8. #88
    mrpete
    Gäst
    Har inte fått hem dem än, men här är en bild på de 42mm spjällhus jag vann på ebay, billigt!

    Flänsen till insuget har jag fått hem från KLracing också, ska bara skaffa lite rör, mäta lite och snickra ihop insuget. Måste bara ha spjällhusen också för att se hur rören ska se ut för att de ska gå ihop och få plats framför torpedväggen.



    Frågan är ju bara hur man tar reda på vad btr:en ger för tryck... i "värsta" fall får man köpa en extern och koppla på så man kan ställa in rätt bränsletryck.

  9. #89

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Gustav
    Medlemsnr
    4805
    Ort
    Skåne Kristanstad
    Inlägg
    605
    står där inget på btr då... annars bara koppla in o sen på med en mätare o se va den ger

  10. #90
    mrpete
    Gäst
    Det kanske står något på den, det ser jag när jag får den Jo, det är klart det går att mäta annars iofs, men vore skönt att veta att det är rätt innan man testar och inser att man behöver en annan.

    Citat Ursprungligen postat av vr6_mannen Visa inlägg
    står där inget på btr då... annars bara koppla in o sen på med en mätare o se va den ger

  11. #91
    mrpete
    Gäst
    gjorde ett fynd till idag

    4st 45mm trattar för ynka 21,50€ på ebay inkl frakt!!



    I Sverige får man väl betala 150-200SEK st

  12. #92
    mrpete
    Gäst
    Funderar kring etanolkonvertering nu när jag ändå ska mappa ms och eventuellt kommer åka på tvärnit på besiktningen om de råkar se att där sitter separata spjällhus...

    Vad är det jag behöver tänka på för att konvertera till etanol? Bilen kommer inte brukas vintertid.

    11,5:1 kompressionsförhållande nu, behöver det höjas?
    spridare bosch 384cc, räcker de? ska räcka till 225hk på bensin vad jag vet.
    bosch 044 pump bör väl räcka?
    byta till andra slangar när man etanolkonverterar?

    Sen läste jag att man måste ha bänkpapper vid regbesiktning, hur mkt får effekten skilja sig eller behöver man strypa motorn för att få igenom den..?

  13. #93

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ulf Ericsson
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    283
    Etanolkonvertering av racemotorer är inte bara av godo. Det har visat sig att gjutjärnsblocken inte tål etanolen speciellt bra. Om man kör korta sträckor med bilen är det risk att det bildas rost i cylinderväggarna. Hinner blocket bli riktigt uppvärmt slipper man detta.
    Kör man korta sträckor måste man smörja in motorn varje gång man ställer den. Lättast är att spruta in 5.56 eller liknande i insuget innan man stänger av alternativt se till att man har fått upp värmen på motorn innan.

    /Ulf

  14. #94
    mrpete
    Gäst
    Jo, jag har också läst om att etanolen kan förstöra motorn lite invändigt, speciellt om den blir stående ett tag..

    Jag kommer ju ha bilen som "bruksbil" sommartid, så den kommer att köras regelbundet.. så då är det ju inga problem att spraya i lite 5:56 om man tänkt ställa den..

    Vad räknas som kortare sträckor..? Räcker det med att motorn kommer upp i någorlunda temp..?

    Tänkte att det kan vara smidigt att etanolkonvertera om bilprovningen skulle säga ajabaja för att jag bytt insprutning till ms och separata spjäll. Då kan man ju göra en regbesiktning direkt istället.

    Men 11,5:1 räcker det i kompressionsförhållande för etanol..?

  15. #95

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Det är ju inget som hindrar dig att råka mappa för bensin och sedan köra på det sedan =)

  16. #96
    mrpete
    Gäst
    Du menar att jag säger att jag konverterat till e85 men ändå kör på bensin? Eftersom de ändå bara kolla co på tomgång..? Det ska väl vara samma värde för bensin och e85 om jag inte minns fel.

  17. #97

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av mrpete Visa inlägg
    Du menar att jag säger att jag konverterat till e85 men ändå kör på bensin? Eftersom de ändå bara kolla co på tomgång..? Det ska väl vara samma värde för bensin och e85 om jag inte minns fel.
    Njaoo.
    Kör på etanolen på SBP t.ex.
    Sedan kör man bensin som vanligt.
    Bara man har ett soppasystem som paller att leverera båda.

    Så länge det fungerar med motorn mm.
    Komp , soppasystem mm mm.

  18. #98
    mrpete
    Gäst
    Men det är ju inte som att de kommer att kolla om det verkligen är etanol i tanken..? Så då finns ju egentligen ingen mening att ens hälla i det och mappa för det..? För om jag gör det kan jag ju lika gärna fortsätta köra på det sen...

    Jag kan inte mappa megasquirt själv och måste således leja en polares polare, som säkert vill ha några kronor för besväret..

    Som det ser ut nu så fungerar motorn med både e85 och bensin.. 11,5:1 i kompförhållande, bosch 044 pump, bosch 384cc spridare, behöver bara byta lite slangar.

    Så.. antingen bensin eller etanol och köra på det. E85 drar mer men kostar ca 4:- mindre/liter.

  19. #99
    mrpete
    Gäst
    Nåt sånt här har jag tänkt snickra ihop till en diffuser bak på golfen. Den skall göras i antingen alu (enklast) eller i kolfiber (snyggast). Får se vilket det blir.


  20. #100
    mrpete
    Gäst
    Skulle modifiera växelspaken för kortare lägen. På första försöket gick spaken av när jag drog lite hårt i den.. Så det var bara att slipa ner svetsarna, göra djupare fåror och dra på mer ström. Resulterade i att det verkar sitta väldigt bra.. Återstår att se om det håller. Annars ska jag kolla med en bekant som kan tillverka en helt ny spak, då i aluminium, högre spakställ och uniball (eller liknande).

    Bara det att jag givetvis råkade glömma ta ur bussningarna, som smälte.. någon som råkar ha dessa liggandes?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin