Sidan 3 av 16 FörstaFörsta 12345613 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 310
  1. #41
    Skimmy
    Gäst
    Denne var cool, jeg bygger en Vw Jetta med bergcup, kommer tråd om den snart

  2. #42
    mrpete
    Gäst
    Tackar! Jetta berg cup låter riktigt fränt det med, klart du ska ha projekttråd!

    Jag håller ju på att kränga av lite grejer som jag inte kommer att använda nu när jag ska köra med ms. förgasargrejer, kanske säljer v*lvo 240t k-jeten också. G60 toppen behåller jag om man skulle få för sig att bygga överladdning ^^

    Blir iaf en färdig härva från protoparts.fi sen måste jag ha tag på ett spjällhus med TPS, då jag ska köra med det samt mapsensor (inbyggt i ms). Fördelaren skall låsas så att ms styr förtändningen helt o hållet. Annars blir det svårt att hålla koll på den och några gissningar är det sista jag vill göra.

    Insuget måste också modifieras, då det sitter dubbla spjäll original.

    Jag har en lite fundering... hur brukar folk göra med original instrumentpanel när man kör ms? Jag kommer ju låta en del av det gamla elsystemet sitta kvar så att det ser ganska original ut, extern varvräknare har jag så det är ingen fara om originalet slutar funka.. tänkte dessutom sätta dit en klocka för att det ser lite muppigt ut med dubbla.
    Jaja, det är väl problem som löser sig på vägen antar jag.. Tyvärr kommer jag inte vara i garaget i helgen då jag jobbar från 14 idag till 14:30 imorn :P

    Citat Ursprungligen postat av Skimmy Visa inlägg
    Denne var cool, jeg bygger en Vw Jetta med bergcup, kommer tråd om den snart

  3. #43
    mrpete
    Gäst
    Det har som sagt inte hänt jättemkt den senaste tiden.. men idag har jag varit en sväng i garaget. Fortsatt med att ta bort reservhjulsbaljan då golvet ska bli plant. Eventuellt ska jag även bygga en diffuser och ännu mer eventuellt ha avgaset ut i mitten bak.

    Var även till bilgunnar för att hämta ett nytt spjällhus, blev ett volvo, hehe 2,75" borde räcka till sugmotor på 2l.

    Lite bilder blev det, kass kvalitet då iphonen får agera kamera.. men bättre än inget hoppas jag.

    Det nya spjällhuset med lägesgivare


    Bilens nya hjärna




    Var kom den ifrån??


    Här kanske


    Mkt mer än så blev det inte.. inte fotograferat iaf.. gjorde rent spjällhuset ordentligt. Förgasargrejerna är förresten sålda och ivägskickade.

  4. #44
    mrpete
    Gäst
    Fick hem en avi idag

    När jag lämnat in lappen så fick jag två paket, de hade hittat ett till som var till mig

    wihoo, lilla julafton för mig idag, hehe

    Fick ÄNTLIGEN min schrick 288 graders kamaxel!

    Sen fick jag komplett kabelhärva + säkringsdosa från protoparts.fi MKT trevligt!


  5. #45
    onk
    Gäst
    Fränt! Kommer bli bra skjuts i den lilla gynnaren

  6. #46
    mrpete
    Gäst
    Man får hoppas på det Kamaxeln har jag väntat länge som fan på, ska bli jäkligt spännande o känna hur den går med den o ms. Men uppstart lär dröja ett antal månader tyvärr.. Mkt som ska fixas, monteras och modifieras, pengar ska in och delar ska köpas..

    Jag behöver spridarhylsor till g60 (såg att det fanns på techtonics för 8$st men kostade 30$ i frakt).. sen behöver jag ju fuel rail också.. btr och slang blir ändå andra grejer än original. spridare tänkte jag ha 360-370cc/min för att ha lite marginal med 80% duty. Kanske är alldeles för högt räknat, men hellre lite större spridare än för små.

    Citat Ursprungligen postat av onk Visa inlägg
    Fränt! Kommer bli bra skjuts i den lilla gynnaren

  7. #47
    mrpete
    Gäst
    Hoppla, då har man grejat lite idag då. Hunden fick ligga snällt utanför då sambon spenderar sin lördag på jobbet.

    Fick ju som sagt kamaxeln till sist, och nu är den monterad. Så allt mekaniskt är egentligen klart på motorn sånär som på några små detaljer. Tex ska fördelaren stummas helt.. vilket innebär att jag måste slå ur sprinten som gav mig 3 stygn i tummen sist :P

    Så ser motorn ut i dagsläget.. nollad och klar. Börjar bli tjatigt att se den där i motorstället nu..




    Sen fick jag som sagt även kabelhärvan till ms:et
    Spjällägesgivaren passade inte, men jag snodde ju med en från skroten så den får användas, slipper man tillverka en adapterplatta. Det är ju samma anslutning så kontaktdonet behöver inte bytas.

    Tror inte att verkstadshandboken hjälper så mkt med dessa kablar, haha


    Fick ju iaf ett litet kopplingsschema med härvan, tack protoparts.fi


    Fick även ett fint litet klistermärke med kamaxeln från Tyskland, samt ny packbox till denne.


    Bytte förresten lock till oljepåfyllningen med passaten, golfen är viktigare


    Snart så får man väl yxa upp ett hål i torpedplåten så att man kan börja dra kablar till boxen som ska ligga i handskfacket, vill ha den torr o fin.

    Någon som vet var man köper kabelgenomföringar modell lite större??

  8. #48
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av mrpete Visa inlägg
    Någon som vet var man köper kabelgenomföringar modell lite större??
    Elfa kanske.

    https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...938#toc=19938;

    Tänkte själv köpa kopplingsplint med hanske för att kunna göra en snabbrelease av hela motorns kabelsats ur bilen på elfa, om man snabbt bör ta ur den ur bilen.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  9. #49
    Quattro_mannen
    Gäst
    Lite lustigt att du handlat från Protoparts,företaget ligger ca.3mil från Jakobstad....känner bra till dom.

  10. #50
    mrpete
    Gäst
    Ja. de har säkert. Men annars finns det säkert på någon lokal elfirma. Det måste ju funka lika bra med grejer som är avsedda för hus o.dyl.

    En kopplingsplint vore kanske inte helt fel.. så man lätt kan koppla av hela rasket. hmm, tåls att funderas på.
    Citat Ursprungligen postat av Haugeman Visa inlägg
    Elfa kanske.

    https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...938#toc=19938;

    Tänkte själv köpa kopplingsplint med hanske för att kunna göra en snabbrelease av hela motorns kabelsats ur bilen på elfa, om man snabbt bör ta ur den ur bilen.

  11. #51
    mrpete
    Gäst
    Hehe, okeej Jag tyckte de verkade seriösa och bra. Måste säga att jag är helnöjd med kabelhärvan från dem!

    Citat Ursprungligen postat av Quattro_mannen Visa inlägg
    Lite lustigt att du handlat från Protoparts,företaget ligger ca.3mil från Jakobstad....känner bra till dom.

  12. #52
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av mrpete Visa inlägg
    Ja. de har säkert. Men annars finns det säkert på någon lokal elfirma. Det måste ju funka lika bra med grejer som är avsedda för hus o.dyl.

    En kopplingsplint vore kanske inte helt fel.. så man lätt kan koppla av hela rasket. hmm, tåls att funderas på.
    dom säljer harting kontaktdon på elfa som man kan bygga ihop i olika konfigurationer och antal kopplingar osv. kostar lite men är industriell kvalitet och vattentäta. tänkte sätta en fast box på torpeden och en anslutningskontakt på kabelhärvan på motorn.

    http://www.harting.se/imperia/md/con...cteristics.pdf
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  13. #53
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Daniel
    Medlemsnr
    4716
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    74
    Tummen upp, ser riktigt tjusigt ut. Ska bli skoj och se hur den beter sig i banan sen=)

  14. #54
    mrpete
    Gäst
    Ser ut som bra grejer det där, jag ska kika lite närmare på det så får vi se vad det blir för något till slut.

    Citat Ursprungligen postat av Haugeman Visa inlägg
    dom säljer harting kontaktdon på elfa som man kan bygga ihop i olika konfigurationer och antal kopplingar osv. kostar lite men är industriell kvalitet och vattentäta. tänkte sätta en fast box på torpeden och en anslutningskontakt på kabelhärvan på motorn.

    http://www.harting.se/imperia/md/con...cteristics.pdf

  15. #55
    mrpete
    Gäst
    Tackar tackar! Ja det ska bli sjukt spännande, mest nyfiken är jag såklart på vad man kan få ut för effekt. Den gick riktigt fint på banan på bugrun. Det enda som saknades var styvare k-hämmare bak samt R-däck. När däcken blev varma började den kana lite i sidled :P

    Citat Ursprungligen postat av Daniel_Borg Visa inlägg
    Tummen upp, ser riktigt tjusigt ut. Ska bli skoj och se hur den beter sig i banan sen=)

  16. #56
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Daniel
    Medlemsnr
    4716
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    74
    Både effekt och hur motorn drar, är inte insatt i kammar men din hjulklapp är väl rätt vass? Blev 4 banträffar denna säsongen, och det tog livet av
    mina nya R888r=P "lite i sidled" släppte det för mig med när jag körde första gången med vanliga sommarpuckar, och efter diverse varv kändes det precis som det var en isbana man körde på.
    Finns ju hämmare på ebay både H&R och Eibach till humant pris, dock är ju motorn prio 1 nu kan jag tänka mig=)

  17. #57
    mrpete
    Gäst
    Absolut absolut kommer det bli riktigt spännande. Blir ju en annan karaktär på motorn med ytterligare vassare kam o dessutom högre lyft. 288grader är det jag har och det är väl bland det värre man kan ha med hydrauliska lyftare.. men sjukt skönt att slippa schimsa in ventilspel.

    Ofan, en säsong på en uppsättning.. inte billigt.. men man ska ju inte fegköra heller, hehehe. Jag kommer garanterat att fixa riktiga sulor sen när det är dags att testa bilen på bana. Känner igen det där med isbana, hehe.. så fort de blev riktigt varma så gled man..

    Hämmare kommer jag att sno en idé från Thomas och hans 250% polo. Nämligen främre krängningshämmare från Suzuki Baleno. Den är 26mm och passar ypperligt bak med enbart ett par nya fästen. Dessutom får man den för under 500-lappen på skroten

    Citat Ursprungligen postat av Daniel_Borg Visa inlägg
    Både effekt och hur motorn drar, är inte insatt i kammar men din hjulklapp är väl rätt vass? Blev 4 banträffar denna säsongen, och det tog livet av
    mina nya R888r=P "lite i sidled" släppte det för mig med när jag körde första gången med vanliga sommarpuckar, och efter diverse varv kändes det precis som det var en isbana man körde på.
    Finns ju hämmare på ebay både H&R och Eibach till humant pris, dock är ju motorn prio 1 nu kan jag tänka mig=)

  18. #58
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av Daniel_Borg Visa inlägg
    Både effekt och hur motorn drar, är inte insatt i kammar men din hjulklapp är väl rätt vass? Blev 4 banträffar denna säsongen, och det tog livet av
    mina nya R888r=P "lite i sidled" släppte det för mig med när jag körde första gången med vanliga sommarpuckar, och efter diverse varv kändes det precis som det var en isbana man körde på.
    Finns ju hämmare på ebay både H&R och Eibach till humant pris, dock är ju motorn prio 1 nu kan jag tänka mig=)
    Jag drog nästan halva mönstret på en uppsättning nya khumo v70a på första körningen på sturup i år. Fick för högt varmtryck i dom tror jag...

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  19. #59
    mrpete
    Gäst
    Okok, ajdå.. ja man får köra nån repa och sen kolla däcktrycket, det ökar ju en hel del när det blir varmt :P

    Citat Ursprungligen postat av Haugeman Visa inlägg
    Jag drog nästan halva mönstret på en uppsättning nya khumo v70a på första körningen på sturup i år. Fick för högt varmtryck i dom tror jag...

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

  20. #60
    mrpete
    Gäst
    Jag köpte en bra hålsåg som tuggade sig igenom torpedplåten utan större bekymmer. Sen fick jag borra upp hål in till handskfacket också eftersom boxen ska ligga där.

    Efter nån timme i garaget fick jag sån där äcklig huvudvärk så man inte vet var man ska ta vägen.. så packade ihop och begav mig hemåt. Två värktabletter, mat o vatten så känns det bättre.. tror jag mest har ätit och druckit dåligt.

    Börjat tejpa in en del kablar med textiltejp (som jag kommer behöva mer av) och lägga ut dem som de kommer att sitta på bilen. Detta för att kunna se ungefär hur långa alla delar behöver vara och var de ska gå. Det blir ju säkerligen en bit över längst inne vid kontaktdonet, men hellre det än små stumpar runtom hela motorn.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin