Sidan 2 av 16 FörstaFörsta 1234512 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 310
  1. #21
    Quattro_mannen
    Gäst
    Kul att du hittat hit Peter!

  2. #22
    mrpete
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Quattro_mannen Visa inlägg
    Kul att du hittat hit Peter!
    Det är klart! Var ju reggad innan, men det kändes väldigt lämpligt att ha projekttråd om en golf gti på just gti klubben Då får man väl ta och bli medlem på riktigt också Sen vill man ju inte gå miste om din kunskap och tips!

  3. #23
    mrpete
    Gäst
    Jahopp.. då har det varit ganska lugnt här några dagar. Men det är ju inte så konstigt när semestern är slut både för mig och sambon.. :P

    Men jag hann vara i garaget en liten sväng idag iaf. Grejade det sista med ventilkåpan... som först blästrades, slipades och lackades röd, sen reste sig lacken.. så fick ta bort all färg med bromsvätska (funkade kanon!), började polerade den.. orkade inte så jag lackade den svart och slipade ner märket samt strecken.

    Ventilkåpan, glömde såklart fota med den på motorn.. men det kommer i dagarna.


    Har även beställt en ny kamaxel, schrick 288graders med 11,7mm lyft. Har funderat lite på om man skulle konvertera till mekaniskt.. men det kostar alldeles för mkt för att kunna utnyttja de varvtalen mekaniska tryckare klarar med andra fjädrar, retainers, ventiler, tätningar, etc etc..

    Budade även hem ett insug för dubbla förgasare för 59£, kändes helt ok då de brukar ligga runt 2 lök

  4. #24
    mrpete
    Gäst
    Detta kommer skickas till mig i dagarna, helt ok för 59£


  5. #25

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Ser jäkligt bra ut! Bra deal för insuget också.

    Får nog ta och lacka min ventilkåpa på nytt snart (svart igen), och tar nog och slipar och polerar upp likadant, vad hade du för färg/primer? Min vart inte så reptålig som jag önskat...

  6. #26
    mrpete
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Janne.M Visa inlägg
    Ser jäkligt bra ut! Bra deal för insuget också.

    Får nog ta och lacka min ventilkåpa på nytt snart (svart igen), och tar nog och slipar och polerar upp likadant, vad hade du för färg/primer? Min vart inte så reptålig som jag önskat...
    Tackar tackar, ja det blev billigare än väntat! Har kollat runt och hittat både misab och Dbilas-insug fast till mkt högre priser.. både i england och tyskland.. Nu bröt jag iofs mitt tidigare löfte om att aldrig köpa av privata säljare på ebay.. men denna killen kollade jag med innan och han verkade vettig.

    Kan nog säga att min inte är så reptålig heller.. Tanken var att använda auto-k bromsoksfärg, men eftersom den reste sig och blev skit så fick det bli hagmans grejer. La även på två lager klarlack som eventuellt kommer gulna av värmen, hahaha

  7. #27
    mrpete
    Gäst
    Det blev faktiskt lite gjort idag med, fast jag inte var i garaget så länge.

    Först och främst blev det en tur till biltema för att lämna tillbaka bränslepumpen som gav upp efter en kvart.. köpte lite andra grejer tex en uppsättning gängtappar, stålborstar, etc. Kamrem skippade då jag inte litar på biltemas kvalitet på den fronten, dessutom säljer de bara kit med remspännare, min är bra då den bara gått 3v.

    Fixade lite andra smågrejer på motorn, lackade fördelarlocket och handtaget till oljestickan svart, matchar bättre. Tog även bort min gamla avskärmning för luftfiltret då tanken är att köra med förgasare. Rev lite med elen också, men det ska jag ta tag i så fort jag fixat ny hållare för stereo samt mätarhållare som passar i stereohålet.

    En liten bild på hur motorn ser ut i dagsläget, snart komplett

  8. #28
    Quattro_mannen
    Gäst
    Blev ju kanon med ventilkåpan i svart/polerad.

  9. #29
    mrpete
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Quattro_mannen Visa inlägg
    Blev ju kanon med ventilkåpan i svart/polerad.
    Tackar tackar, ja det blev jäkligt snyggt!

  10. #30
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av Quattro_mannen Visa inlägg
    Blev ju kanon med ventilkåpan i svart/polerad.
    Kan inte annat än hålla med, mycket vackert!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  11. #31
    mrpete
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Kan inte annat än hålla med, mycket vackert!
    Tackar tackar!

    Ringde till mekonomen idag ang. ny kamrem. De hade ingen hemma så jag förväntade mig att de skulle få hem den tills imorn som de brukar.
    - Du kan hämta den idag efter kl 15. säger han.

    Jävligt nice! Så det blev att åka dit o hämta kamrem samt en rotor. Frågade lite om tändstift också. Tänkte köra med NGK fast ett värmetal högre än original. Vad anser ni om detta? Jag är lite rookie på val av tändstift. Snordyra Iridium känns overkill..?

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    NGK är det motorerna byggdes med.
    Klura ut värmetalet bara så du inte eldar kolvarna.

  13. #33
    mrpete
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    NGK är det motorerna byggdes med.
    Klura ut värmetalet bara så du inte eldar kolvarna.
    Jepp, jag vet att NGK är original, hittat ngk iridium på ebay som kostar 50-60:- st jämfört med ca 200:- st i Sverige (känns som lite väl stor prisskillnad, men men). Jag har fått reda på att tex bosch har omvänt system för värmetal, lägre är kallare medan ngk har högre tal för kallare stift.

  14. #34
    mrpete
    Gäst
    Vad tror ni om att köra med haltech F7 ? Fått erbjudande om att köpa ett billigt, helt komplett med givare, spridare, fuelrail, härva etc.

    Tänkte om man skulle köra det tillsammans med original tändsystem till att börja med då det inte har integrerad tändning. Att det är ett gammalt sprut som mappas i dos är jag medveten om, och det är inga bekymmer.

    Funderar även på att köra förgasarna som separata spjäll.. vad tror ni om det? Hur gör man med diverse hål, munstycken etc.. som måste pluggas för att få det helt tätt..? Det finns ju folk som gjort detta innan.. någon här?
    Senast redigerad av mrpete den 2011-09-13 klockan 09:27.

  15. #35
    mrpete
    Gäst
    Nu är det spikat att jag ska köra på megasquirt. Det skulle kännas föga meningsfullt att bemöda sig att byta till ett elektroniskt sprut som inte kan styra tändningen. Så nu kör vi fullt ut, 200hk sugmotor är målet
    Det blir ett ms1 v3 med extrakod för tändning, inbyggt tändsteg så det är busenkelt att koppla in. Det roligaste blir nog att riva ur gamla härvan och hålla reda på alla kablar.. speciellt eftersom jag inte tycker el är speciellt roligt.. jag filar hellre ventilkanaler och polerar insug :P

    Allt kommer att dokumenteras, då jag tror att det kan finnas intresse för andra att göra likadant. Återkommer med uppdatering och någon form av checklista för vad som behöver göras/införskaffas.

    Edit: självklart menar jag slutspikat (i motorn alltså!)

  16. #36

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Kanon, jag sitter just själv och funderar över megasquirt ihop med original fördelare så inte besiktningen klagar... Har dock inte kollat på vilket ms och vilken version riktigt än

  17. #37
    mrpete
    Gäst
    Okok, jo det vore ju grymt smidigt, inte bara för sbp utan även att man slipper pilla med triggerskiva.

    Jag hittade Jol på skogenracing som säljer färdigbyggda boxar, anpassade och kontrollerade av Backeliten som jag har fått för mig är ett välkänt namn inom detta. För mig blir det ms1 v3 med extrakod för tändning, inbyggt tändsteg och mapsensor.

    Om du vill kan jag höra om det finns fler boxar till salu?

    Citat Ursprungligen postat av Janne.M Visa inlägg
    Kanon, jag sitter just själv och funderar över megasquirt ihop med original fördelare så inte besiktningen klagar... Har dock inte kollat på vilket ms och vilken version riktigt än

  18. #38

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Jag vill åxå att janne kopierar dig!
    Då kan ni båda allt tills jag behöver hjälp , elinkompetent som man är =)
    Helst vill man ju att någon bygger ihop Megasprutet åt en....

  19. #39
    mrpete
    Gäst
    Hehehe, det är bara att säga till så kan jag förmedla kontakt. Den jag köpt är färdigbyggd och anpassad med extrakod och byglad efter mina önskemål.

    Är relativt elinkompetent jag med, men jag ska nog få ihop det ändå Installationen blir nog dyrare att leja bort..

  20. #40
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Jag vill åxå att janne kopierar dig!
    Då kan ni båda allt tills jag behöver hjälp , elinkompetent som man är =)
    Helst vill man ju att någon bygger ihop Megasprutet åt en....
    +1 på den ;-)

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin