Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1
    Uff
    Gäst

    Sharans växelåda behöver bytas.

    Hejsan!

    Jag har en gammal Sharan -97 med ADY motor 2.0. Nu har packboxen börjat ge sig och den läcker lite växelådsolja. Ännu så länge kan jag hålla koll på det genom att fylla på olja men lådan är inte bra från början. När jag belastar med tex en husvagn så rasslar det riktigt illa i den, dessutom låter det från urtrampningslagret i friläge.

    Nu till frågan: Lådor till en Sharan är ganska dyra att köpa från skroten (Allt är relativt.) och den här ADY motorn sitter vad jag kan förstå även i bland annat Golfar. Är det någon som vet om det är samma låda i andra modeller?

    En Golf kan man köpa för skitpengar på Blocket, men det är inget kul att riva ut lådan för att sedan upptäcka att det inte stämmer :-)

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 343
    Ta annars bort låda och skicka in för renovering:

    här är några som gör det:
    http://www.hellsteno.se
    det finns flera
    tar man en från en golf så kanske uväxlingarna ej stämmer

    man kan söka på växellådskoden

  3. #3
    Uff
    Gäst
    Hej a128 och tack för ditt svar.

    Jag hoppas att jag kan få fler alternativ än en växelådsrenovering. En -97 Sharan börjar bli ett gränsfall för en sådan åtgärd. Då är det nog bättre att lägga dom pengarna på en annan Sharan med okej växelåda.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Se om du kan hitta växellådskoden på växellådan, då är det enklare o hitta en likadan låda på skroten tex

  5. #5
    Uff
    Gäst
    Det är ingen här som vet om det finns donator listor på Sharan? Det vill säga vilka delar i modeller som är kompatibla med varandra.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 357
    Seat Alhambra (samma generation) med 2 liters bensinmotorn bör vara samma.

  7. #7
    Uff
    Gäst
    Jag vet att Seat Alhambra och äve Ford Galaxy är samma bil. Vaf jag undrar är om det finns fler kompatibla modeller.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 357
    Jag tror inte att Ford Galaxy har samma 2 liters bensinmotor. Tror det är en Ford-historia. Men jag kan ha fel.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 357
    ADY hittar du i Passat, Golf inkl. Cabriolet, Vento, Corrado. Passat är den modell som är mest närbesläktad med Sharan. Du hittar troligen ADY i fler modeller från Seat, som Toledo, Cordoboba eller Ibiza.

  10. #10
    Uff
    Gäst
    Tack Marcus nu börjar det likna något.

    Som ni förstår vill jag köpa en "Reservdelsbil" på Blocket för någon tusenlapp. Då får jag inte bara en växelåda utan även annat småttågotti.
    Det är som sagt var en gammal -97a Sharan som inte är någon altartavla så jag vill inte kosta på den för mycket.
    Det blir billigt, eller så kör jag den till skroten och köper en ny begagnad.

    Vet någon vilka årsmodeller som kan ha samma motor och låda?

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    570
    I Galaxyn är det Ford motorer o dito lådor i 2,0 o 2,3 liters modellerna, VW motor o låda i 2,8rna

    I generation 1 (fram till 2000) bör växellådor från alla 2,0 Alhambra/Sharan passa, det bör vara en DBU låda i din bil

    DBU lådan fanns mig veterligt enbart i Sharan/Alhambra gen 1 och inte i några andra VAG bilar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin