Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Mattias Lindström
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    78

    Rigg-bilder Scirocco -10

    I söndags, sista semesterdagen, fick man ju göra nåt kul. En polare och jag fotar en hel del och han håller på att bygga en rigg för att fota bilar på rull. Ett första test gjorde han själv men misslyckades då han var ensam. Detta kräver minst två pers för att bli bra.

    Behind the scenes:

    Riggen fästs med starka sugkoppar (2-3st) på plana ytor, plåt, plast eller glas spelar mindre roll. En bom med fäste för kameran i andra änden spänns fast och vips är kameran fixerad till bilen.


    En annan placering vi testade..

    Och, såhär blir några av resultaten efter en del mekande med att sudda bort riggen i photoshop...








  2. #2
    sgt_nelson
    Gäst
    Mycket snyggt! En hel del jobb med att "sudda ut" riggen kan jag tänka mig! Vad använder ni för kamera? Vad körde ni för inställningar på kameran?

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Mattias Lindström
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    78
    Ja, det är en del jobb, men kul samtidigt

    Polaren har nyss bytt till en D7000 (från D90), jag kör med en "gammal" D90, men kameran är egentligen lite oväsentlig. Tokina 11-16mm glugg för att slippa ha 10m bom (vilket naturligtvis inte skulle funka). Nu fotade vi mitt på dagen, så ett mörkerfilter fick sitta på också för att kunna köra tillräckligt långa slutartider: 1-2 sek ungefär, lite olika.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Riktigt trevligt =) Bra jobbat...

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Läckert!

  6. #6
    BALAN
    Gäst
    Snygga bilder! Rena PR materialet. Hade vart kul å se en bild där ni inte har redigerat bort riggen.

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2008
    Namn
    Evil E
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    135
    Mycket snyggt, imponerande resultat! Säg till ifall ni vill testa riggen på en Golf R också!

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Mattias Lindström
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    78
    Inte från våra bilder, men hittade en oredigerad på nätet. Såhär ser det ut:


  9. #9

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Mattias Lindström
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    78
    Ännu en på min bil


  10. #10
    BALAN
    Gäst
    J-vlar. det blir lite redigering alltså. Men väldigt snygga bilder!

  11. #11
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Sjukt snygga bilder! :-)

  12. #12
    mickecorrado
    Gäst
    Fina riggbilder! Är riggen hemmabyggd eller var kan man köpa en sådan?

    /Micke

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Mattias Lindström
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    78
    Finns inget att köpa färdigt, men det finns "sugkoppar" anpassade för detta i Manfrottos sortiment. Dom ligger på ca 1000kr styck, och jag rekommenderar minst 3st, även om någrak chansar med 2. Sen behöver man ha tre "rigg-klämm-fästen" till sugkopparna, för att hålla själva bommen, och dom kostar några hundralappar till per styck. Och sen ett fäste till kameran i änden såklart. Och lite långa alu-rör (låg vikt = bra, men stabilitet är också viktigt)..

    Så, allt som allt, exkl kamera och ett bra vidvinkelobjektiv, landar man på ca 7 tusen som bäst...

    Enklare är nog att betala Ola (Firefreak på garaget) lite för jobbet och prylarna, så tar han nog gärna ett gäng bilder på era bilar också. Iaf om ni tar er till Skåne

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin