Sidan 16 av 24 FörstaFörsta ... 613141516171819 ... SistaSista
Resultat 301 till 320 av 471
  1. #301
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    VR6_Linuss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Linus Henriksson
    Medlemsnr
    2727
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    258
    Ser ju riktigt bra ut!!!

    Fråga, de kromade mittlisterna är med svart "gummilist" och de nedre är enbart krom, är detta original?
    Golf 1 L 75, Golf 3 1.8T 92, Bora V6 01

  2. #302

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av VR6_Linus Visa inlägg
    Ser ju riktigt bra ut!!!

    Fråga, de kromade mittlisterna är med svart "gummilist" och de nedre är enbart krom, är detta original?
    Både övre och nedre är orginal lister.
    Fanns även dom med en kromlist på bakluckan i samma stil som tröskellisten , min bil fick dock aldrig detta ej heller bakrutetorkare.

    Skrivet på forumspringaren.

  3. #303

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Här jobbas det minsann.
    Snyggt blir det med!

  4. #304

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Emil
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    203
    Du har verkligen känsla för detaljer! Riktigt kul att se.

  5. #305

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Blev lite terapiskruvande gjort i form av att gifta ihop en MK2 torkarmotor med ett MK1 länkage , passade även på att smörja upp länkaget och putsa upp den "nya" motorn ut och invändigt.
    Som de flesta vet är MK1:an torkarmotor trött redan från fabriken , efter att dessutom tjänstgjort i 36 år är den inte piggare....den går tungt när man behöver den som bäst.
    Vad göra?.......jo man byter mot en MK2 alt MK3 motor och får lite mer "porjus" på grejerna.
    Dock Skiljer det sig lite på motorerna bla på bakplåt och kontakt hus placering iom att MK2:ans motor sitter åt andra hållet på mekanismen.
    Samt att det 3:e bulthålet som stabiliserar torkarmekanismen i nedrekant är på MK2:an inbyggt i torkarmekanismen och på MK1:an monterat på motorns bakplåt , så det kräver lite modifiering för att lira ihop.
    Sett på nätet div DIY:s där man bytt ut bakplåten mellan motorerna , men jag är inte den som gillar att krångla till saker i onödan.
    Tog helt enkelt lös stabiliseringsplåten från MK1 motorn och flyttade över den till MK2:motorn , bulthålen stämde inte riktigt men jag fick fast den med en bult & det bör räcka.
    Därefter flyttade jag kontakten från motsatta sidan av MK2:motorn till andra sidan.
    Eftersom jag är en smart kille (ibland) så tog jag med kontakten till MK2 motorn från donatorbilen , så det vara bara att klippa kontakten på MK1:an och skarva in MK2:ans kontakt eftersom kabelfärgerna är identiska.
    Varför göra det svårare än det är?
    Klart!

    Mk1 till vänster MK2 till höger , skiljer lite i utförande.





    Mk2:ans motor anpassad för MK1:ans mekanism med flyttad kontakt och "3:e bulthålet" monterat för mekanism.






    Monterat på mekanism redo att lyftas in i bil.



    Mk1 kontakt mot motor



    MK2 Kontakt mot motor.



    Kabelfärgerna är samma , så det är bara att skarva in.



    Snygga upp skarven med lite tygtejp , sen är det bara att plugga i och köra.


  6. #306

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    Funderar på att göra desamma på våran 75a. Riktigt trött motor snyggt fixat Henrik

  7. #307
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Bra lösning!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  8. #308
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    vw-powers avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jimmie Trywall
    Medlemsnr
    4358
    Ort
    Tenhult
    Inlägg
    982
    Det alltid ett nöje att se bilar bli så fina som din.
    Men jag tänkte kolla en sak;
    Fjärrstyrningen du monterade, vart hittade du det och vad kostar det?
    Ska nämligen montera det på min Cloetta jetta, gärna med larm så det blinkar när man öppnar å låser.
    Gubb-Golf, plötsligt känns allt annat puckat

  9. #309

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av vw-power Visa inlägg
    Det alltid ett nöje att se bilar bli så fina som din.
    Men jag tänkte kolla en sak;
    Fjärrstyrningen du monterade, vart hittade du det och vad kostar det?
    Ska nämligen montera det på min Cloetta jetta, gärna med larm så det blinkar när man öppnar å låser.
    Köpte mitt på Ebay , kommer ej ihåg kostnad men det var ett par hundralappar , tyvärr är min en enhet utan blinkers indikering vilket är rätt störande när man är van vid det annars.
    Kolla runt på nätet , tror det finns satser i Sverige för under 500:-.

    Såg föresten generatorn du renoverat i din tråd & fick en släng av "DIY" sjukan.
    I brist på annat så sopade jag isär min reservgenerator som var i behov av nya lager , putsade upp den grundligt ut och invändigt & beställde nya lager till den för det otroliga priset av 130:- med klubb rabatt från http://www.kullagret.com
    Får hoppas den fungerar också när jag satt ihop den.

  10. #310
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    vw-powers avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jimmie Trywall
    Medlemsnr
    4358
    Ort
    Tenhult
    Inlägg
    982
    Okej, tack, då får jag kolla runt lite. för det är en väldigt bra bekvämlighet
    att ha fjärrstyrt lås =)

    Jag köpte på Sverull i Jkpg kostade ca 230 kr för två så det var inte så farligt.
    Visst är det roligt när saker och ting blir nya och fina?
    Känns även bättre om man ev ska sälja när det är ordning på torpet.
    Gubb-Golf, plötsligt känns allt annat puckat

  11. #311

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Då var generatorn renoverad med nya lager och lite kärlek & det var inte en dag för tidigt.
    Generatorn lät som en stenkross , så det är rätt skönt att kunna lösa någon billigt för engångs skull.
    Kostnad : 135 svenska kronor & fungerar gör den också.
    Tänkte först blästra den , men då passar den ej under övrigt bruksskick under huven.
    Ska vara helt och rent under min huv ej polerat.

    Slaktad.


    Stenkrossar anno 1977



    Spabad bestående av 6 tabletter finnish maskindiskmedel och väldigt varm vatten , låt dra några dagar införskaffa därefter en spisborste från Ö&B för 19 kronor och borsta av löst skit.



    Lite kärlek med våtslippapper och thinner ger rena saker.



    Lite roligare att hantera när det är skitfritt.



    Klart.


  12. #312
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Sjoves avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Daniel Sjörin
    Medlemsnr
    4640
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    919
    Najs fungerar det bra med maskin diskmedel???

  13. #313

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Sjove Visa inlägg
    Najs fungerar det bra med maskin diskmedel???
    Till att lösa skiten fungerar det utmärkt , man får dock borsta rätt mycket.
    En generator har ju inte så "fet" smuts i form av olja/fett utan smutsen består ju mest av damm och vägsprut.

  14. #314

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Har haft lite orolig tomgång på bilen som med sista tiden blivit att motorn "kippar" efter luft vid tomgång.
    Märkte även även att jag hade lite bränsleläckage kring acc pumpen på fuggen.
    Härom kvällen rev förgasaren i molekyler och rengjordes ordentligt med både lösningsmedel och tryckluft genom alla kanaler , bytte acc pumpsmembran etc.
    Hade tänkt att ultraljudstvätta allt men gav upp den iden med tanke på att 36-år av skit tätar glappa spjällaxlar relativt fint.
    MEN som de flesta som någon gång pillat gammal förgasare ,fungerar dom inte riktigt som man vill när man tvättat dom grundligt...."if aint broke , dont try to fix it!"
    I mitt fall började gasaren suga luft genom blandskruvarna trots att jag använde gummiringarna som följde med i EMPI satsen jag köpte & en gasare som suger luft fullkomligt dricker bränsle också.......snabb koll i ETKA och jag kunde kostatera att CO skruven ska ha 3(!) st gummi ringar och inte bara en.
    1 ring funkade hyfsat fint innan jag rengjorde både kanal och skruv eftersom all klägg kring kanalen tätade hyfsat.
    Tog tag i saken idag och åkte på biltema(!) och köpte mig en sats oringar , trädde på 3 st lite tjockare ringar på CO skruven och en lite tjockare på luftskruven.
    In på jobbet , riggade upp lite oldschool grejer för tändning och CO & lirade in prylarna.
    Nu går bilen som en Singer symaskin!.....så här bra har någon MK1 jag ägt med en Solex 34 aldrig gått.

    0-100 har jag mätt med röven till snabbare än tidigare.
    Antal hästar har ökat under huven , tyvärr har jag ej bänkat men jag gissar på 70-80hk
    60-fots tiderna snabbare än en EU moped , det vet jag för jag drog mot en vid rödljusen.
    Håller bilen ihop är jag redo för björkvi....jag menar Bugrun!

    Över och ut.

    Skickat från min Mini Padda
    Senast redigerad av Henrik.M den 2013-04-13 klockan 18:12.

  15. #315

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Håller bilen ihop är jag redo för björkvi....jag menar Bugrun!
    Du ligger bättre till än en del andra

  16. #316
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    692
    Jag har då knuffat in min i garaget nu... Kanske kanske jag orkar hinka i motorn snart (vilket år som helst)
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  17. #317

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Bra jobbat

  18. #318
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg

    0-100 har jag mätt med röven till snabbare än tidigare.
    Antal hästar har ökat under huven , tyvärr har jag ej bänkat men jag gissar på 70-80hk
    60-fots tiderna snabbare än en EU moped , det vet jag för jag drog mot en vid rödljusen.
    Håller bilen ihop är jag redo för björkvi....jag menar Bugrun!

    Över och ut.

    Skickat från min Mini Padda
    Ojojoj här trimmas det ser jag ...





    ....mina skrattmuskler fick sig bra trim i alla fall.

    Skall bli kul att ögna den på BR :thumbup:


    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  19. #319

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Mk1:an har helt plötsligt gått från entusiast/bus bil till entusiast/bruksbil nu under sommaren så det känns fint om den sörplar lite mindre bränsle och fungerar konstant.....nog för att endel av charmen med gamla bilar är att man aldrig vet vad som väntar från ena dagen till den andra.
    Skulle faktiskt behöva en ny blockpackning i MK1:an eftersom den markerar lite revir i form av olja bakom 1:an cylinder , är väl den enda packning jag inte bytt ut än.

    Passaten har jag inte kört många meter sen sambon klarade körkortet.....och nuförtiden är det inte från mitt konto den matas med bränsle så mig kvittar det.....mer pengar att lägga på roliga saker.
    Sambon jobbar åt samma håll , så dom dagarna vi jobbar samma tid får jag skjuts.
    Dock är det mitt konto som betalar underhållet på bilarna och Passaten står "näste man på tur".....efter nästan 20.000 mil måste jag byta bromsklotsar på den , runt om !

    Kan lätt säga att Passaten är den mest underhållsfria bil jag ägt någonsin....kanske därför projekttråden om den dog.
    Ett oljefilter och 4,5 liter olja är vad den kostar i underhåll per år/1000:e mil.
    Iofs har jag repat framvagnen i den men den pajade jag själv när jag sänkte bilen och värmde lös länkarmarna lite oförsiktigt , i övrigt så består underhållet av olja och filter & ev någon glödlampa.
    Sen att det är en 1,8T(rött) som sörplar soppa som en jänkare är en annan sak men det är ju inte mitt bekymmer nuförtiden.

    Jag är rätt nöjd med tillvaron just nu när det gäller min vagnpark.......om jag få lov att jinxa

  20. #320

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    En tid då det fanns förgasarfabriker utanför kina , äkta tysk ingenjörskonst.


Liknande ämnen

  1. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-05-09, 12:28
  2. VW golf 1977 på blocket
    Av Peter-C i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-29, 10:09
  3. Vw Golf GLS -77
    Av silversurfaren i forum Projektforum
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2012-07-19, 16:04
  4. Golf GLS 1978!!
    Av Scootie i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 21:02
  5. (FILM) 1977 VW Mk1 Junior cup
    Av Sebbe i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-16, 09:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin