Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1
    Joda
    Gäst

    Ryckig gång Passat V5 4-motion 170hk -02

    Enligt rubrik.

    Är värst mellan tomgång och 3000rpm. Vid kall motor har jag fått för mig att det är en hel del bättre.

    Inga felkoder lagrade. Motorlampan lyser med sin frånvaro.

    Kan det vara:
    -Tändspolar (har 066905100C i nu) Är de utav en ok generation tro?
    -lmm Har gjort rent den köpt en ful-lmm på ebay som gick sönder efter 1 minut.
    -lambdasond(er)

    Hade ur stiften igår och tyckte att de såg ok ut. Sådär grådassiga och torra som de ska vara. Dock så tyckte jag att det var ett enormt elektrodavstånd. Hade ingen bladmått, men en tumstock hade nog klarat att mäta det!! Måste varit någon mm.

    /Johan

  2. #2
    kudden
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Joda Visa inlägg
    Enligt rubrik.

    Är värst mellan tomgång och 3000rpm. Vid kall motor har jag fått för mig att det är en hel del bättre.

    Inga felkoder lagrade. Motorlampan lyser med sin frånvaro.

    Kan det vara:
    -Tändspolar (har 066905100C i nu) Är de utav en ok generation tro?
    -lmm Har gjort rent den köpt en ful-lmm på ebay som gick sönder efter 1 minut.
    -lambdasond(er)

    Hade ur stiften igår och tyckte att de såg ok ut. Sådär grådassiga och torra som de ska vara. Dock så tyckte jag att det var ett enormt elektrodavstånd. Hade ingen bladmått, men en tumstock hade nog klarat att mäta det!! Måste varit någon mm.

    /Johan



    Vet inte mycket om vw men luft-bränsleblandning verkar vara fel.
    Finns det slangar runt insprutning så prova med såpvatten och se om det är läckage nånstans.
    På min förra volvo fick jag byta först lamban och sen styrbox.
    Var den sitter har jag ingen aning om.Lär mig gärna.

  3. #3
    Joda
    Gäst
    Har också funderingar kring att kolla efter läckage på insugssidan. Har kollat med VAG och de säger att det inte är någon aktion på att byta mina tändspolar. De som säljs till min bil nu slutar dock på D eller G enligt reservdelsmannen. Vet inte vad det betyder i praktiken dock.

    Har i alla fall tänkt att byta tempsensor till ECU:n. Det är billigt och verkar vara ett relativt vanligt fel.

    Fler tips?

    /Johan

  4. #4
    Joda
    Gäst
    Fortsätter monologen då någon kanske kommer att ha nytta av informationen i framtiden.

    Idag började temperaturen svaja mellan 0 och 89 grader i instrumenthuset. Var ute och kollade vilken tempgivare jag har. Jag ser minst 3 st kablar till den och antar därmed att det är den 4-poliga varianten. Gissningsvis är väl 2 st till ECU:n och 2 st till kombiinstrumentet. Ny ska beställas.

    Hittade dock ett annat fel!! Det sitter en T-koppling på bränsletrycksregulatorn. Den övre plastslangen (vacuum) hade "hoppat ur". Det är väl knappast till någon fördel Bränsleförbrukningen bör ju bli högre eftersom att trycket ej sänks när vacuum uppstår i plenumet.

    /Johan

  5. #5
    Joda
    Gäst
    Lite mer info!

    Bilen "går ok" nu. Lite knepiga småryckningar ibland bara. Funderar på om tändspolarna är kass ändå.

    Var ut i en polares garage nyss och spanade på en Passat V5 4-motion -02 (tror jag). De har Bytt spolarna som hade beteckningen 066905100D , då de gått av strax innan metallhylsan börjar. Mina heter ju 066905100C och är väl knappast nyare. De spolarna de monterat heter 066905100G ! VW har ingen aktion/kampanj på dessa dock.. Lite mystiskt.. :/ De är inte tokdyra i alla fall.. Tror de kostade 520 kr/st på VAG. Blir väl lite billigare med den sedvanliga "VW 4-ever"-rabatten

    /Johan

  6. #6
    Joda
    Gäst
    Handlade 5 st nya tändspolar på VAG häromdagen. Nu går motorn bra mycket jämnare, men det finns mer att hämta. Bytte även tändstift. Det blev BOSCH ifrån Mekonmen. Det verkar gjort några procent också Motorn smårycker dock fortfarande då och då vid gaspådrag ifrån låga varv.. Men bra mycket mer sällan än tidigare Börjar även få tillbaka "lågtrycksturbokänslan" som fanns tidigare.

    Ska även byta slangen till vevhusventilationen. Den är bra murken och platt. Har läst att detta kan ge problem.

    Ett annat spår är att plocka loss E-gasspjället. Det verkar behöva rengöras "ibland". Tomgången är dessutom 700rpm.. Lite lågt tycker jag. Då motorn går lite jämnare bara man gasar upp till 800 rpm. Man kan visst genom Vag Com kalibrera gasspjället!! Verkar också behövas göras ibland.. Rent teoretiskt så bör ju detta kunna ändra tomgången.

    Då vet ni det..

    /Johan

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Om jag inte miss helt fel så brukar man kunna "nolla" gasspället genom att släppa på batteriet ett tag. Sen innan du startar låter du tändningen vara igång så hör du hur gasspjället rör sig under någon minut.

  8. #8
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Om jag inte miss helt fel så brukar man kunna "nolla" gasspället genom att släppa på batteriet ett tag. Sen innan du startar låter du tändningen vara igång så hör du hur gasspjället rör sig under någon minut.
    Ok.. låter ju inte positivt för min del då jag lossat batterikablaget ett par gånger. FÅr hoppas att det är någon skillnad på det man kan göra i Vag Com.. Fast å andra sidan så ska jag ju göra rent spjällhuset, då det verkar vara vanligt att det kan bli smutsigt och kärva..

    /JOhan

  9. #9
    Cribba
    Gäst
    Får jag fråga vilket bränsle du kör på?

    Min V5:a kan kännas ryckig när den tankas på 95 (nu E10), vilket vanligtvis
    mina föräldrar och min bror gör när de lånat bilen, men när jag själv har den och
    bara tankar 98, så går den lugnare och bättre. Det minskar iaf ryckig gång för
    min del, har också 170hk motorn, så kanske kan vara värt att testa om du
    nu mot förmodan kör på 95..

    /cribba

  10. #10
    Joda
    Gäst
    Kör på 95. Det finns ju snart inget annat här i Borås. Får prova att köra en tank på 98 oktan. Det kan ju inte bli sämre. Ska dock forska i det där med att kalibrera gasspjället. Tomgången ligger på max 625 rpm. Det kan omöjligt vara rätt.

  11. #11
    Joda
    Gäst
    Har nu tankat 98 oktan ett par ggr. Lika konstig gång fortfarande. Vissa dagar bättre än andra.. Mycket mystiskt.. Men men.. Får jaga vidare.

    Borde som sagt:
    -Rengöra gasspjället
    -eventuellt kalibrera gasspjället
    -byta den omtalade slangen till vevhusventilationen.

    Någon som har något tips?

  12. #12
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401
    Jag har en polare som har en ( 2001 ) VW Passat VR5 Variant ( 170 Hk. ) 4-Motion
    Han har också nå skumma små ryckningar/darrningar/tvekningar som kommer ifrån motorn.
    Väldigt irriterande.
    Han har bytt:
    * Alla 5 tändspolarna utan resultat.
    * Alla 5 tändstift utan resultat.
    * Den välkända vevhusventilationsslangen som ruttnar bort. utan något resultat.

    Nu här under senhösten i regnet så kommer och går motorstörningslampan lite som den vill
    utan att det påverkar motorgången på något sätt.
    Verkar höra ihop med fuktigt väder.

    HJÄLP !!

  13. #13
    Joda
    Gäst
    Nu när du nämner det så gick den rätt så bra när jag köpte den i vintras. En kall vinter=låg luftfuktighet.

    Det ska vara bytt kamkedja etc på min någon gång i februari. Verkstaden har stämplat och kryssat i bytet. Det står även i kontraktet att det är bytt. Dessutom så var kabeln till ac-kompressorn urdragen när jag köpte bilen. Typiskt en sådan miss man kan göra om man plockar ur motorn. (Vissa plockar ur motorn vid kedjebyte, vissa gör det inte)

    Jag ska rota vidare i detta när jag orkar. Det är lite småirriterande att bilen går "ok".. Hade den gått skitkass så hade man ju varit tvungen att fixa det

    /Johan

  14. #14
    Joda
    Gäst
    En liten uppdatering till databasen

    Bytte slangen till vevhusventilationen samt ett par vacuumslangar som såg sunkiga ut. Tyckte att bilen gick bättre efter det, men som sagt tidigare så går den bättre nu när det är kallare ute.

    Gjorde ett par accelrationsmätningar med Arcen och någon app som jag inte minns namnet på. GPS-baserad givetvis. Från 0 till 100 km/h så fick jag tider runt 10 sekunder. Boken säger 9,9 så motorn är ju inte slö på det viset i alla fall.

    Kollade VW-priset på luftmassemätare idag. Blir inte så farligt dyrt att byta den. Kostar runt 1800 kr och så lite rabatt på det! Det blir kanske en sådan om jag inte hittar något annat!

    Problemet med att motorn ibland dör precis efter att man startat den kan vara lokaliserat till vacuumsystemet. Detta grundar jag på att jag plockade bort slangen till något som verkar vara en vacuumreservoar. Den är lokaliserad i vänster hjulhus. När jag släppte på slangen till den (avstängd motor/bil) så pyste det runt 5 sekunder. Återmonterade slangen och startade bilen... Den dog då flera gånger innan den började gå riktigt.

    /Johan


    /Johan

  15. #15
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401
    Citat Ursprungligen postat av Joda Visa inlägg
    Problemet med att motorn ibland dör precis efter att man startat den kan vara lokaliserat till vacuumsystemet.
    Detta grundar jag på att jag plockade bort slangen till något som verkar vara en vacuumreservoar.
    Den är lokaliserad till främre Vänster hjulhus.
    När jag släppte på slangen till den (avstängd motor/bil) så pyste det runt 5 sekunder.
    Återmonterade slangen och startade bilen...
    Den dog då flera gånger innan den började gå riktigt.
    Den vacuumtanken är väl det som hjälper till med funktionen utav:
    1. Det variabla insugsrörets längd.
    2. SAI-systemet ( Secondary Air Injection ) som sitter långt ner framför Höger framhjul.


    .

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin