Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Rasmusson
    Ort
    SKÅNE
    Inlägg
    284

    Köpråd Passat TDI 4-motion 2008

    Hej,

    Ska kolla på en bil åt min bror imorgon, mer specifikt: http://www.blocket.se/malmo/Volkswag...m?ca=23_11&w=1

    Vad bör man tänka på när det kommer till Passaterna?

    Något speciellt med 4-motion när det gäller service att se över?

    /Martin

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Rasmusson
    Ort
    SKÅNE
    Inlägg
    284
    Svarar själv eftersom jag har varit och kollat på bilen nu.

    Ägaren fick byta Haldexklumpen vid 6000 mil servicen, då Din Bil i Södertälje lyckades slå sönder godset till oljefiltert. Ganska klantigt må jag säga, även om det är gjort av aluminium. Även fast de var garanti kvar så fick ägaren betala 11 k ur egen ficka. Oavsett så sitter det en fräsh klump på nu, men har fler drabbats av samma sak?

    Sen hade rost uppkommit på två ställen på bagageluckan. 3 år gammal bil med 9k på mätaren. Är detta vanligt eller det är bara dåligt lackat från början?

  3. #3
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    Vi har en på jobbet där bakluckan lackats pga en rostfläck runt nummerskylten för c:a 2 månader sedan på garanti. Bilen är en TDI 170 -09 silver. Inga slagmärken. Troligen orsakat av att den gått länge utan att vara rengjord. Brukaren (min kollega) är inte lika petig med rengöringen som undertecknad…..
    Jag tror inte att det är någon slump att det just är bakluckan - tjockast med skit på den vintertid.

    I övrigt en kanon vagn!

    /Peter

    PS Snygga hjul!
    Senast redigerad av Peter-C den 2011-08-01 klockan 23:23. Anledning: Snygga hjul
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #4
    Joda
    Gäst
    Har fått för mig att VW gick över till common rail under 2008. Samma motorspec dock. 2008 och tidigare hade dessutom fabriksmonterad webasto. Senare modeller fick annan tillsatsvärmare.. (Elektriskt antar jag?). En polare löpte en 2008 2,0 tdi 4-motion med den nya motorn och webasto,.. En kombination som bara fanns ett par månader. Jag var med honom och provkörde ett par bilar. Jag upplever den nya motorn mycket tystade än pumpdüsetekniken. PD låter mycket och känns gammalt.. Observera att dessa "fakta" inte alls säkert är just fakta! Bara tips... så ta det för vad det är.

    Vad det gäller bakluckorna så har jag hört talas om flera som rostar. Varav en polares.. och han har haft bilen sedan ny. Och den är 2 år nu precis. Tror inte det tyder på vanvård. Kass lack/konstruktion helt enkelt.

    /Johan

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Rasmusson
    Ort
    SKÅNE
    Inlägg
    284
    Inte roligt med rosten. Får väl säga till bror min att vara noga med tvättningen, speciellt vintertid. Min GTI har ingen rost på bakluckan och den är 12 år äldre, fast den rullar inte vintertid

    Just denna Passaten har rullat konstant mellan Sthlm och Skåne i tre års tid och jag tror inte tidigare ägare har brytt sig speciellt mycket om att hålla lacken vid gott skick. Positivt är dock att han nog har kört ganska snällt med bilen då sommardäcken är original och har ca 4 mm kvar. Dvs drygt 1000 mil per mm.

    Ligger det något värde i en haldexklump där godset till oljefiltert är trasigt? Slänga eller sälja?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin