Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1
    Andreas.latth
    Gäst

    Budget på motorrenovering Gti 16v, KR?

    Hur mycket bör räkna med att det kostar vid en motorrenovering av en Gti 16v KR motor?
    beror ju på de klart vad och hur mycket som görs. Har tänkt att man gör det själv, förutom fräsning och planing då...

    Men mellan tummen och pekfingret...

    Vad har det kostat när ni/du har gjort renovering? och vad har gjorts då?

  2. #2
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    jag har precis börjat räkna på en lista på delar till min 16v och är väl uppe i 12-15000 i rena delar nu. fast då har jag satt upp nya kammar o nya ventiler osv.

    Allt beror väl på hur mycket du måste byta. jag skall byta kammar, alla packningar, top/ramlager/vevlagerbult till ARP . nya ramlager nya kolvringar, nya ventiltätningar osv. behåller kolvar o vev. tror inte jag gör något med toppen denna gång (så som portning o fräsning av ventiler)

    Portning och mirafräsning av topp har jag fått pris på allt mellan 8000 och 15000
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Sotningssats + lager + kolvringar + mellanaxellager (viktigt) räkna ihop det så har du ungefär materialkostnad för bottendelen, sen honar du cylinderloppen också
    Sen lägger jag på vattenpump, oljepump, kamremssats.
    Toppen, så byter du styrningar, fjädrar (om du ska i med värre kammar), lyftare (kostar ca 90kr styck * 16),
    Ska du vara värre så byter du till oversizeventiler, trimkammar, mek. tryckare med lashcaps.
    3000 - 4000kr för en radiefräsning (Hellre radiefräsning än 3-vinkel) av ventilsätena (byt gärna dem mot nya) + planing, porta kostar mer upp mot det dubbla om det ska vara gjort av nån som kan.

    Har du flyt hittar du en helt ny topp med allt i utom lyftare och kam som jag gjorde för 2000kr =) iofs en 8v men men

  4. #4
    Andreas.latth
    Gäst
    Okej, tack för snabbt svar!

    ja för tanken är nog inte att jag ska uppgradera så mycket, utan att renovera så man får en fresh motor med nya grejer i...

    Vart köper ni delar ifrån?

  5. #5
    MiWi
    Gäst
    Vad för budget ska man beräkna för att enbart renovera en 8V-bottendel? Ringar, lager, tätningar samt packningar med honing.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin