Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956

    Går ej att öppna bagagelucka Golf Variant

    Köpte bilen med vetskap om att bagageluckan bara går att öppna med nyckel, förra ägaren hade inte brytt sig om att laga det, men det tänker jag göra såklart.

    Det sitter väl någon microbrytare på denna modellen antar jag? Vad bör jag börja med att kolla?

    Golf IV Variant -01

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Kommer ofta fukt innanför gummit och sen dör microbrytaren, på frugans Passat med liknande mekanism hade även kontaktstycket till brytaren rostat ihop helt och hållet.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Ny brytare eller är det ett helt paket?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    på passaten fick jag nytt handtag med brytare att skruva dit....

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    http://www.vagcat.com/epc/cat/vw/GOL...03/56/2449902/

    1J0827566H Handtag

    1J5962104A Brytare

    men dubbelkolla artikelnumren....

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Martin Persson
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    26
    På min hade kontaktstycket till microbrytaren ärgat upp, fixades enkelt med kabelskor.

    /Martin

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Tack, får skruva ned skyddet och kolla vad som kan vara problemet!

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Martin Persson
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    26
    Behöver du microbrytaren så har jag en ny i kartong liggandes

    /Martin
    0735006675

  9. #9
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Ofta är trasig bakrutetorkare orasken till låsproblem då det läcker spolarvätska ner på låset på insidan...
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  10. #10
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Jag sätter min femma att det är elmotorn till öppningen som är bränd, kan bero på brytaren om den inte släpper riktigt. Motorn finns beg i många modeller, ta ut den och sök på art nr på bildelsbasen. Billig till en del polosar men dyr ny.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Jag tror att Junfors har rätt, Jag tog ner skyddet idag och tittade på vad som kunde vara fel.

    Någon har varit där tidigare, då kontakten till elmotorn för låset och kontakten till "låshaken" var bortkopplade. Samt att dom har haft isär elmoton, verkar som att den inte släpper när jag kopplar in den, så då borde det vara den som felar. skall som om jag kan hitta en på skroten.

  12. #12
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Jag har köpt upp alla dom riktigt billiga till polo som fanns men som sagt finns det på många modeller om man bara slår på orginalnumret.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Tog loss den gamla motorn och köpte en bättre begagnad på skroten, dock till en som inte var variant, men den såg likadan ut.
    När jag satte dit den så går den ganska sakta ut, men sen vill den inte gå tillbaka. Den går dock tillbaka om jag trycker för hand på den.

    Är det själva motorn som skall fjädra tillbaka eller något annat? Har jag kanske fått en som är ärjad invädigt?
    Eftersom det bara är två stift på motorn så borde den väl bara gå åt ett håll?

    Eller är det så att det skall få en inpuls först för att gå ut och sen en impuls för att gå in?

    Jag har mätt microbrytaren till handtaget och den verkar fungera som den skall.

    Kan det vara något med själva låset som låser luckab, där sitter också brytare har jag sett...

    Om någon har en tanke så vore jag tacksam.
    Senast redigerad av Cullberg den 2011-07-25 klockan 22:32.

  14. #14
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Motorn trycker ut och går sen tillbaka automatiskt efter ett antal sekunder. Slå origanlnumret på bildelsbasen så får du upp en massa olika bilar som har samma motor. Orgnummer står ju på din gamle motor. Kör den tom med ström så trycker den ut tappen, dröjer en stund och sen går in igen.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Men den går in med ström eller fjäder i motorn?

    Jag kommer inte in på vag-cat just nu. någon som vet art.nr.

    Det stod 3b0 på den gamla, så jag gissar på att den är bytt tidigare...

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Lämnade tillbaka den jag köpte på skroten då det verkade vara fel på den. Den på skroten kostade 300:-
    Jag köpte istället en ny på VAG för 280:- som fungerade perfekt.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Lyfter en gammal tråd här..
    Jag håller på att felsöka på en Golf Variant -00, där handtaget på bakluckan inte funkar. Jag bytte ut detta mot ett nytt, men samma problem.
    Lokaliserade sedan microbrytaren som sitter på låshuset innanför VW-märket. Där sitter en brytare med en liten vit plupp, samt en brytare med en vit arm som rör sig när centrallåset aktiveras. Denna arm funkar, men ingenting händer när handtaget trycks in.
    Ström går fram till handtaget samt c-låset. Är det den lilla brytaren som felar? Skickar handtaget signal fram till c-lås modulen under ratten, som sedan skickar tillbaka en signal till microbrytaren?

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Har också lyckats lokalisera artikelnumret för mikroswitchen som behövs: 1J5962103.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin