Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156

    Bromsbyte mk5 med lite problem

    Behöver få tag på en så kallad "14mm tripple square bits". Någon som vet var man kan köpa en sådan i Göteborgs-trakten?
    Sedan så har jag bytt belägg och skivor fram redan, men har problem med svampig pedal. Pumpade pedalen ordentligt efter bytet och tyckte det verkade ok. Men efter att ha kört runt lite är det fortfarande inget tryck till en början. Det kommer om man pumpar ett par gånger med pedalen.
    Jag kan väl inte ha fått luft i systemet?
    Har inte haft loss bromsslangarna, endast pressat tillbaks cylindern vid återmonteringen.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Swedol och biltema har XZN-hylsor, eller kolla med järnaffär.
    Senast redigerad av Fredrix den 2011-07-15 klockan 18:58. Anledning: tillägg, biltema

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Tackar.
    Ska kolla biltema imorgon men de verkar bara (på hemsidan) ha upp till M12?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    jaha, kollade inte så noga. Såg att de har den du söker i sats, men att ge 799:- för en biltemasats när du bara ska ha en hylsa ?
    Åk till järnaffär och köp styckvis de storlekar du behöver !

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Hej, borde inte ha påverkat vätskan men testa att lufta ändå, brukar göra susen.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Hm 800 spänn för att komma åt en hylsa, nja. Ska göra ett försök med järnhandlarna

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av bmptsi Visa inlägg
    Hm 800 spänn för att komma åt en hylsa, nja. Ska göra ett försök med järnhandlarna
    Biltema brukat ha det annars om du har nära till dom.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Haha, varit runt på diverse järnhandel, biltema, mekonomen men icke. Upp till m12 om man inte vill ha ett uber sett för 800-2500:-Däremot har visst Autoexperten den för 175:-, så jag får visst ge mej tills på måndag...

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Konstigt att inte järnaffärerna har, de brukar ju förse lokala industrier med verktyg ??
    Hursom, såg att verktygsboden också har:
    http://verktygsboden.se/hylsor,-bits...lsa,-12,-55-mm

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Ah, bra och veta ifall det skiter sej på autoexp. På de järnhandel jag var på såg de ut som fågelholkar när jag frågade. Mekonomen hade M18, som tydligen behövs vid hjullagerbyte på VW. Sedan har jag funderat på byta till kraftigare krängningshämmare bak. Men såg att jag då behövde Xzn M6 och M10, så snart är man uppe i ett helt sett i alla fall ghaa!
    Vill bara få klart bromsbytet i veckan och få ordning på svampigheten snarast efteråt.
    Någon som har möjlighet att hjälpa till där, kanske till nästa helg?
    Har bytt bromsar på alla tidigare bilar jag haft men aldrig behövt lufta/blöda systemet, så där är jag en novis.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Jaha, då var man äntligen klar med bakre bromsarna. Xzn-bits inköptes/beställdes på autoexperten. Efter att ha kollat diy på nätet kan jag tillägga en detalj. Har sett att de lyckats få in spärrskaftet ovanifrån bredvid stötdämparen baktill, när M14-bultarna ska lossas. Men det var helt omöjlig på min bil. Jag lyckades precis komma åt underifrån och då var det ändå ett stag som var ivägen och ledde till ett jäkla lirkande. Spärrskaft med ledad förlängning hade underlättat.
    Annars var väl det största problemet fastrostade bultar och skivor. Lite konstigt kan man tycka på en bara tre år gammal bil eller?

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Jaha, tycker mej fortfarande inte riktigt fått till bromsarna 100%. Har avluftat dom ordentligt "by the book" och det är inledningsvis bra tryck i pedalen, men bromsar man in hårt kan man nästan trycka pedalen i botten. Jämförde med polarens mk6 och tycker nog min sjunker ihop lite mer. Det är bra bromsverkan vid vanlig vardagsbromsning men tycker det är lite svampigt vid hård bromsning(håller nedtryckt ett par sekunder längre). Jag har kollat att det inte läcker någonstans(under tryck), kollat att det är vätska upp till max och avluftat för tredje gången nu. Fick typ en bubbla ur varje ok sista gången.
    Är det något annat jag kan ha missat här?
    Vi var två som gjorde det med bromspedalen nertryckt vid fastskruvning av ventil så det borde inte kommit tillbaks luft den vägen. Samt att det hela tiden var gott om vätska i ex-kärlet.
    Vet inte om jag nojjar i onödan, bromsarna tar bra men jag vill bara vara säker på att allt stämmer.
    Jag hade bara för mej att det var stummare känsla innan men när jag jämförde med polarens mk6
    var det ett liknande spel, dock mindre. Har ni andra ungefär likvärdigt vad jag beskriver eller är
    något galet?

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Stefan Storback
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    790
    Har aldrig vart för det innan men när jag bytte belägg på sambons Saab vart dom oxo extrem svampiga. Tryckte oxo bara t bax kolvarna. Mkt skumt fenomen. Som sagt aldrig vart för det innan.

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Vette fan om jag bara var nojjig efter de inledande problemen. Var och körde runt och testade ordentligt tidigare och det har blivit bättre. Verkar som om de behövde jobbas in lite bara?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin