Resultat 1 till 19 av 19
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robert Samuelsson
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    89

    behövs större huvudbromscylinder golf 2?

    Hej!

    Håller på att skruva ihop min golf gti -87. Har uppgraderat mina frambromsar från 239mm till 256mm och har lite frågor:

    1. Hur pass viktigt är det att uppgradera till 22mm hbc? Är det mest för rätt känsla/pedalväg eller måste man byta?

    2. Om man byter till 22mm hbc hur blir det med bakbromsarna då om dom är orginal? är ju mindre kolv i oken.

    Man ser ju ofta i faktarutor att man bytt till g60 bromsar, är ju samma ok på 256/280 bromsar, men hittar inte hur man gjort med hbc och bakbromsar. Förstår ju att det bästa är att uppgradera alltihop, men det kostar ju en slant och familjen tycker att semester aktiviteter slår högre än bildelar till min gamla golf

    Så går det att åka med orginal hbc eller blir det inget åka i sommar?

  2. #2
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    691
    Du kan lugnt köra med original hbc.
    Jag har uppgraderat till 302mm bromsar på min Mk1, och har stadard hbc, och det fungerar kanonbra!
    En kompis har 280 bromsar på sin 16V -86 och han har också std hbc, den fungerar också skitbra.
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  3. #3
    MiWi
    Gäst
    Gäller detta även om man har trumbromsar bak och uppgraderar från 239mm till 256mm 16v-bromsarna fram?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Jag personligen tycker att man fick bättre känsla med den större HBC:n.

    Men på den 16V jag kör nu sitter det orginal men med 280mm frambromsar!

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robert Samuelsson
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    89
    Tackar för svaren. Då åker jag så i sommar

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jens
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    908
    Om du senare ändå väljer att uppgradera så ta från en Audi 100 som är 23.8mm

    Hade en sån på min 16v, Tarox 256mm skivor & belägg. Bromsade på bra

    Kommer ej ihåg årsmodell men den går nog att hitta i nån reservdelskatalog...
    Senast redigerad av Mr dOhC den 2011-07-17 klockan 09:47.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Som Jens skriver finns annat.
    Går då även att ta bromsok och hållare från DKW.
    Men det skall då vara tvåkolvsoken och hållare som passar VW:s spindlar men lösa hållare.

  8. #8
    MiWi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mr dOhC Visa inlägg
    Om du senare ändå väljer att uppgradera så ta från en från Audi 100 som är 23.8mm

    Hade en sån på min 16v, Tarox 256mm skivor & belägg. Bromsade på bra

    Kommer ej ihåg årsmodell men den går nog att hitta i nån reservdelskatalog...
    Hur passar det ihop med bromssystemet som är befintligt i bilen? Bolt on?

    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Som Jens skriver finns annat.
    Går då även att ta bromsok och hållare från DKW.
    Men det skall då vara tvåkolvsoken och hållare som passar VW:s spindlar men lösa hållare.
    Från vilka bilar passar de delarna?

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jens
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    908

    Audi 100 Huvudbromscylinder 23.8mm

    Citat Ursprungligen postat av MiWi Visa inlägg
    Hur passar det ihop med bromssystemet som är befintligt i bilen? Bolt on?
    Nja den är inte helt bolt on utan behövs lite modifikation. Den passar dock på befintligt bromsservo.

    Det som behövs göras är att stången som går igenom servot och som trycker på kolven i HBC behöver förlängas nån cm. Det gjorde jag på det sättet att jag la ett lämpligt objekt (ev en bit gängstång ?) inuti kolven-stången (den är ihåligt en bit in) på HBC. Stången från servot går in såpass långt att det gör inget om det ligger ett löst objekt där, kan inte trilla ur.

    Sen är den HBC mycket längre än org och tar lite mer plats. Rörens anslutningar sitter från lite olika håll så rör behöver ev dras om. Har du hyffsat fräscha bromsrör så räcker det nog med att böja om dom.

    Org behållaren till Audi HBC går ej att använda då den är för stor och går emot fördelaren. Det löste jag med att ta en random annan behållare som verkade lämplig och monterade brevid och drog 2 slangar till HBC.

    För bilar med annan motor än 16V där fördelaren INTE sitter på sidan på toppen kan det gå med org audi behållare

    Gjorde en platta i koppar med bromsrör fastlödda och satte på HBC där en bit rör går ner i HBC och en bit sticker ut och där anslöt jag slang från behållaren.


    17cm lång, den målade delen, från kant servot till änden.
    Om jag minns rätt kommer behållaren från en äldre Mazda 323.


    Två rör går ut neråt och ett åt höger och ett åt vänster
    Senast redigerad av Mr dOhC den 2011-07-19 klockan 15:36. Anledning: Fler Bilder...

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robert Samuelsson
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av Mr dOhC Visa inlägg
    Om du senare ändå väljer att uppgradera så ta från en Audi 100 som är 23.8mm

    Hade en sån på min 16v, Tarox 256mm skivor & belägg. Bromsade på bra

    Kommer ej ihåg årsmodell men den går nog att hitta i nån reservdelskatalog...
    Hej!

    Tänkte uppgradera till g60 okhållare och skivor på sikt samt hbc så klart (samma ok som 256mm?)
    Oken är bytta till fräscha runt om. Men va händer med bakbromsarna som är orginal om man byter till större hbc??

  11. #11
    MiWi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mr dOhC Visa inlägg
    Nja den är inte helt bolt on utan behövs lite modifikation. Den passar dock på befintligt bromsservo.

    Det som behövs göras är att stången som går igenom servot och som trycker på kolven i HBC behöver förlängas nån cm. Det gjorde jag på det sättet att jag la ett lämpligt objekt (ev en bit gängstång ?) inuti kolven-stången (den är ihåligt en bit in) på HBC. Stången från servot går in såpass långt att det gör inget om det ligger ett löst objekt där, kan inte trilla ur.

    Sen är den HBC mycket längre än org och tar lite mer plats. Rörens anslutningar sitter från lite olika håll så rör behöver ev dras om. Har du hyffsat fräscha bromsrör så räcker det nog med att böja om dom.

    Org behållaren till Audi HBC går ej att använda då den är för stor och går emot fördelaren. Det löste jag med att ta en random annan behållare som verkade lämplig och monterade brevid och drog 2 slangar till HBC.

    För bilar med annan motor än 16V där fördelaren INTE sitter på sidan på toppen kan det gå med org audi behållare

    Gjorde en platta i koppar med bromsrör fastlödda och satte på HBC där en bit rör går ner i HBC och en bit sticker ut och där anslöt jag slang från behållaren.
    Mycket fin beskrivning, jag tackar och bockar!

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jens
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    908
    Citat Ursprungligen postat av robban81 Visa inlägg
    Hej!

    Tänkte uppgradera till g60 okhållare och skivor på sikt samt hbc så klart (samma ok som 256mm?)
    Oken är bytta till fräscha runt om. Men va händer med bakbromsarna som är orginal om man byter till större hbc??
    Ingen aning ifall det händer nåt med dom.
    Du bara förflyttar mer bromsvätska vid kortare pedalväg än org. (?)

    På min bil bytte jag inte dimension på skivor eller ok.
    Möjligt att du kanske får justera lite på den lastavkännande-ventilen.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av robban81 Visa inlägg
    Hej!

    Tänkte uppgradera till g60 okhållare och skivor på sikt samt hbc så klart (samma ok som 256mm?)
    Oken är bytta till fräscha runt om. Men va händer med bakbromsarna som är orginal om man byter till större hbc??
    Citat Ursprungligen postat av Mr dOhC Visa inlägg
    Ingen aning ifall det händer nåt med dom.
    Du bara förflyttar mer bromsvätska vid kortare pedalväg än org. (?)

    På min bil bytte jag inte dimension på skivor eller ok.
    Möjligt att du kanske får justera lite på den lastavkännande-ventilen.
    Troligtvis händer inget alls.
    Iaf på bilar upp till -98 av t.ex Golf Mk III är det samma kolvdiameter på bakoken oavsett okmodell.
    Detta med bilar från CL till GTi och VR6 samt diesel som har skivor bak och orginal bakok.
    Kan ju skilja om man byter till större skiva eller rejsigare belägg.
    Dock har man ju samma bromskraft från HBC i vart fall.

    OM jag nu inte har fel innefattar detta även bilar inom Mk II modellserie av golf , även Mk I TROR(läs och förstå TROR) jag.

    Dessa har ju samma setup bak oavsett HBC och det är lastkännande ventilen som styr trycket bak.
    Dock lär man ju mest justera efter höjd på bilen då det är det som påverkar den ventilen.
    Man kan ju kontrollera att den är i sitt neutralläge så den fungerar som tänkt!

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jens
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    908
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    och det är lastkännande ventilen som styr trycket bak.
    Dock lär man ju mest justera efter höjd på bilen då det är det som påverkar den ventilen.
    Man har ju fördelen att kunna justera trycket just pga av att den finns oavsett höjden på bilen...
    Byter man HBC och märker att det bromsar för mycket bak. Då flyttar man ventilens fäste på bakaxeln så att trycket genom den minskar.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Henrik Camitz
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    307
    litet tillägg som kanske är lite offtopic men det verkar skilja på lastventilerna också om man byter från trumma bak mot skiva
    ,nån som är mera insatt i det?

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robert Samuelsson
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Troligtvis händer inget alls.
    Iaf på bilar upp till -98 av t.ex Golf Mk III är det samma kolvdiameter på bakoken oavsett okmodell.
    Detta med bilar från CL till GTi och VR6 samt diesel som har skivor bak och orginal bakok.
    Kan ju skilja om man byter till större skiva eller rejsigare belägg.
    Dock har man ju samma bromskraft från HBC i vart fall.

    OM jag nu inte har fel innefattar detta även bilar inom Mk II modellserie av golf , även Mk I TROR(läs och förstå TROR) jag.

    Dessa har ju samma setup bak oavsett HBC och det är lastkännande ventilen som styr trycket bak.
    Dock lär man ju mest justera efter höjd på bilen då det är det som påverkar den ventilen.
    Man kan ju kontrollera att den är i sitt neutralläge så den fungerar som tänkt!
    Hej! Det är olika kolv diameter på bakoken -88 har 36mm och 88- har 38mm.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robert Samuelsson
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av Mr dOhC Visa inlägg
    Man har ju fördelen att kunna justera trycket just pga av att den finns oavsett höjden på bilen...
    Byter man HBC och märker att det bromsar för mycket bak. Då flyttar man ventilens fäste på bakaxeln så att trycket genom den minskar.
    Det var ju en bra ide´ tänkte att risken va att det bromsar hårdare bak med mindre kolvdiameter.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jens
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    908
    Fler bilder i mitt tidigare inlägg med beskrivningen...


    Citat Ursprungligen postat av Vr6Turbo Visa inlägg
    litet tillägg som kanske är lite offtopic men det verkar skilja på lastventilerna också om man byter från trumma bak mot skiva
    ,nån som är mera insatt i det?
    Vet inget om det tyvärr : /

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av robban81 Visa inlägg
    Hej! Det är olika kolv diameter på bakoken -88 har 36mm och 88- har 38mm.
    Ahh stämmer!
    Tänke mest på nyare bilar så jag förträngde helt detta.

    Har ingen betydelse för frågan iaf.
    Det som spelar mest roll är ju justeringen av lastkännande ventilen.
    OK att de större sväljer nån procent mer bromsvätska men inte så volymen har nån betydelse.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin