Resultat 1 till 19 av 19
-
2011-07-14, 22:02 #1
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Robert Samuelsson
- Ort
- Oskarshamn
- Inlägg
- 89
behövs större huvudbromscylinder golf 2?
Hej!
Håller på att skruva ihop min golf gti -87. Har uppgraderat mina frambromsar från 239mm till 256mm och har lite frågor:
1. Hur pass viktigt är det att uppgradera till 22mm hbc? Är det mest för rätt känsla/pedalväg eller måste man byta?
2. Om man byter till 22mm hbc hur blir det med bakbromsarna då om dom är orginal? är ju mindre kolv i oken.
Man ser ju ofta i faktarutor att man bytt till g60 bromsar, är ju samma ok på 256/280 bromsar, men hittar inte hur man gjort med hbc och bakbromsar. Förstår ju att det bästa är att uppgradera alltihop, men det kostar ju en slant och familjen tycker att semester aktiviteter slår högre än bildelar till min gamla golf
Så går det att åka med orginal hbc eller blir det inget åka i sommar?
-
2011-07-14, 23:53 #2
Du kan lugnt köra med original hbc.
Jag har uppgraderat till 302mm bromsar på min Mk1, och har stadard hbc, och det fungerar kanonbra!
En kompis har 280 bromsar på sin 16V -86 och han har också std hbc, den fungerar också skitbra./Kimmo
Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion
-
2011-07-15, 12:49 #3MiWiGäst
Gäller detta även om man har trumbromsar bak och uppgraderar från 239mm till 256mm 16v-bromsarna fram?
-
2011-07-15, 13:26 #4
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 800
Jag personligen tycker att man fick bättre känsla med den större HBC:n.
Men på den 16V jag kör nu sitter det orginal men med 280mm frambromsar!
-
2011-07-15, 13:59 #5
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Robert Samuelsson
- Ort
- Oskarshamn
- Inlägg
- 89
Tackar för svaren. Då åker jag så i sommar
-
2011-07-16, 14:13 #6
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jens
- Ort
- Varberg
- Inlägg
- 908
Om du senare ändå väljer att uppgradera så ta från en Audi 100 som är 23.8mm
Hade en sån på min 16v, Tarox 256mm skivor & belägg. Bromsade på bra
Kommer ej ihåg årsmodell men den går nog att hitta i nån reservdelskatalog...Senast redigerad av Mr dOhC den 2011-07-17 klockan 09:47.
-
2011-07-16, 14:29 #7
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 800
Som Jens skriver finns annat.
Går då även att ta bromsok och hållare från DKW.
Men det skall då vara tvåkolvsoken och hållare som passar VW:s spindlar men lösa hållare.
-
2011-07-17, 03:09 #8MiWiGäst
-
2011-07-17, 08:26 #9
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jens
- Ort
- Varberg
- Inlägg
- 908
Audi 100 Huvudbromscylinder 23.8mm
Nja den är inte helt bolt on utan behövs lite modifikation. Den passar dock på befintligt bromsservo.
Det som behövs göras är att stången som går igenom servot och som trycker på kolven i HBC behöver förlängas nån cm. Det gjorde jag på det sättet att jag la ett lämpligt objekt (ev en bit gängstång ?) inuti kolven-stången (den är ihåligt en bit in) på HBC. Stången från servot går in såpass långt att det gör inget om det ligger ett löst objekt där, kan inte trilla ur.
Sen är den HBC mycket längre än org och tar lite mer plats. Rörens anslutningar sitter från lite olika håll så rör behöver ev dras om. Har du hyffsat fräscha bromsrör så räcker det nog med att böja om dom.
Org behållaren till Audi HBC går ej att använda då den är för stor och går emot fördelaren. Det löste jag med att ta en random annan behållare som verkade lämplig och monterade brevid och drog 2 slangar till HBC.
För bilar med annan motor än 16V där fördelaren INTE sitter på sidan på toppen kan det gå med org audi behållare
Gjorde en platta i koppar med bromsrör fastlödda och satte på HBC där en bit rör går ner i HBC och en bit sticker ut och där anslöt jag slang från behållaren.
17cm lång, den målade delen, från kant servot till änden.
Om jag minns rätt kommer behållaren från en äldre Mazda 323.
Två rör går ut neråt och ett åt höger och ett åt vänster
Senast redigerad av Mr dOhC den 2011-07-19 klockan 15:36. Anledning: Fler Bilder...
-
2011-07-17, 21:50 #10
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Robert Samuelsson
- Ort
- Oskarshamn
- Inlägg
- 89
-
2011-07-18, 02:54 #11
-
2011-07-18, 12:41 #12
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jens
- Ort
- Varberg
- Inlägg
- 908
-
2011-07-18, 16:26 #13
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 800
Troligtvis händer inget alls.
Iaf på bilar upp till -98 av t.ex Golf Mk III är det samma kolvdiameter på bakoken oavsett okmodell.
Detta med bilar från CL till GTi och VR6 samt diesel som har skivor bak och orginal bakok.
Kan ju skilja om man byter till större skiva eller rejsigare belägg.
Dock har man ju samma bromskraft från HBC i vart fall.
OM jag nu inte har fel innefattar detta även bilar inom Mk II modellserie av golf , även Mk I TROR(läs och förstå TROR) jag.
Dessa har ju samma setup bak oavsett HBC och det är lastkännande ventilen som styr trycket bak.
Dock lär man ju mest justera efter höjd på bilen då det är det som påverkar den ventilen.
Man kan ju kontrollera att den är i sitt neutralläge så den fungerar som tänkt!
-
2011-07-19, 10:38 #14
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jens
- Ort
- Varberg
- Inlägg
- 908
-
2011-07-19, 11:14 #15
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Henrik Camitz
- Ort
- Varberg
- Inlägg
- 307
litet tillägg som kanske är lite offtopic men det verkar skilja på lastventilerna också om man byter från trumma bak mot skiva
,nån som är mera insatt i det?
-
2011-07-19, 15:02 #16
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Robert Samuelsson
- Ort
- Oskarshamn
- Inlägg
- 89
-
2011-07-19, 15:03 #17
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Robert Samuelsson
- Ort
- Oskarshamn
- Inlägg
- 89
-
2011-07-19, 15:37 #18
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jens
- Ort
- Varberg
- Inlägg
- 908
-
2011-07-20, 17:13 #19
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 800