Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2009
    Namn
    Daniel
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    67

    Oljelampan lyser..

    Var ute och körde en sväng idag, och 10 meter innan jag kommit hem så börjar oljelampan tjuta och blinka, jaja lite olja tänker jag och stänger av. Kollar sedan oljan, nästan fullt. Nåja fyller på det sista för att få det "rätt" och låter bilen stå tills jag skall åka ett par timmar senare. Hinner köra någon kilometer innan oljelampan börjar lysa igen. Parkerar och inväntar bogsering, tröttnar efter någon timme och tänker, rasar det kan jag alltid bygga 1.8t och börjar pysa hemåt. Denna gång börjar det varna efter bara några hundra meter. Stannar och inväntar bogsering..

    Vad kan vara fel? Vevhusventilations-slangen mellan motor och luftburk är i extremt dåligt skick, det vet jag. Men känns inte som den är relevant? Tyckte även motorn gick en aning varmt, Men både vatten och olja finns där!

    Bilen ifråga är en Golf GTi 16v -88

    Tacksam för svar

    (Och killen med den röda GTi'n, du får görna påpeka dina åsikter angående bogsering här, om du läser detta

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Namn och årsmodell på fordonet skulle underlätta.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2009
    Namn
    Daniel
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Namn och årsmodell på fordonet skulle underlätta.
    Ursäkta mig, gick av bara farten.

    Det är en Golf GTi 16v -88

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Pumpen eller något i anslutning runt den gissar jag på,
    tappa ur oljan, ta ner tråget och rengör och undersök delarna.

    Summern och lampan lyser/ljuder inte vid låg oljenivå, utan bara
    vid lågt oljetryck (om inte jag är ute och cyklar).
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2009
    Namn
    Daniel
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Pumpen eller något i anslutning runt den gissar jag på,
    tappa ur oljan, ta ner tråget och rengör och undersök delarna.

    Summern och lampan lyser/ljuder inte vid låg oljenivå, utan bara
    vid lågt oljetryck (om inte jag är ute och cyklar).
    Första tanken var att det var dåligt med olja, men efter lite klurande så blev jag rätt säker på att det hela beror på dåligt oljetryck, tyvärr har jag ingen kunskap alls inom detta ämnet.. Kanske är lika bra att börja plocka ner och göra plats åt en 1.8t istället..

  6. #6
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Mät upp trycket, inte ovanligt att givarna spökar. Jag körde i tio mil med en golf 2 med blinkande och tjutande oljelampa och bytte en givare sen och den funkade utan problem (bära eller brista metoden).
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2009
    Namn
    Daniel
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Mät upp trycket, inte ovanligt att givarna spökar. Jag körde i tio mil med en golf 2 med blinkande och tjutande oljelampa och bytte en givare sen och den funkade utan problem (bära eller brista metoden).
    Jo får väl börja där och se vart det leder. Haha, hur stog du ut med det tjutet!? Jag fick panik efter några minuter bara..

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Har du inte kunskap nog om bilen att veta att den tjuter för oljetryck och inte oljenivå så bör du nog tänka ett eller två varv till innan du börjar bygga på en 1.8t konvertering.

  9. #9
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Citat Ursprungligen postat av Biffen Visa inlägg
    Jo får väl börja där och se vart det leder. Haha, hur stog du ut med det tjutet!? Jag fick panik efter några minuter bara..
    Musik i lurar =)
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2009
    Namn
    Daniel
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av Falcor Visa inlägg
    Har du inte kunskap nog om bilen att veta att den tjuter för oljetryck och inte oljenivå så bör du nog tänka ett eller två varv till innan du börjar bygga på en 1.8t konvertering.
    Första tanken var att det var lite olja, problemet har aldrig hänt mig innan, tog dock inte många minuter för mig att lista ut att det var dåligt tryck.så hur skall jag veta.. Att bulta fast en
    Fungerande motor och modefikatinerna runt det skall jag nog kunna fixa.

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2009
    Namn
    Daniel
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    67
    Kunniga jag undrar lite snabbt om någon vet vilken av alla givare som är den "rätta"? Finns fem olika på Skruvat.se och alla har olika växlingspunkter.

    Tacksam för svar om någon vet

  12. #12
    MiWi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Biffen Visa inlägg
    Kunniga jag undrar lite snabbt om någon vet vilken av alla givare som är den "rätta"? Finns fem olika på Skruvat.se och alla har olika växlingspunkter.

    Tacksam för svar om någon vet
    Jämför färgen på din givare med de alternativen som finns där.

    Genom färgen kan du kolla hos Meca (vars webbaserade katalog är grym till skillnad från Skruvat som använder plug-in från Koivunen), de har full information!

    Sedan har du även en separat oljetrycksGIVARE.
    Senast redigerad av MiWi den 2011-07-17 klockan 04:06.

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2009
    Namn
    Daniel
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    67
    Så där ja, nu var det dags för frågor igen. Var ute och starta bilen. Inget tickande, allt lät som vanligt.. Klurade vidare lite, kollade över givarna. inga direkta lampor som tändes, Körde en sväng, och efter ett tag börja det burra och blinka, stanna och lyfte huvven, inget märkvärdigt, stänger av, startar igen, kör vidare. går någon minut så börjar det igen, förbannad som jag blir trycker jag till på gasen, och se på fan så sluta det. Återgår till att köra lugnt och försiktigt, BRRRRRRRRRRRRR, trycker på gasen igen, och vipps så försvinner det. Detta händer ett par gånger innan jag hinner ställa bilen i garaget.

    Nu är jag inte kunnigast i världen, skall jag väl erkänna. Så min tanke är oljepumpen, orkar inte leverera fören man belastar motorn rejält.
    Någon som har en annan ide? Tacksam för svar, börjar smått få panik

  14. #14
    vwjohan
    Gäst
    Stort läckage i oljepumpen, som får kompenseras med varvtal. Är ju möjligt...
    Låter rimligt

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin