Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34
  1. #21

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Plockar upp en gammal tråd.

    Skulle höra om någon använt dessa som sommardäck helt enkelt. Dvs till vardags en hel säsong samt för diverse banåkning. Jag står i valet o kvalet att införskaffa ett dedikerat banåka set som komplement till mina sommardäck/hjul , eller helt enkelt köra ett gemensamt set för båda ändamålen, dvs sommardäck + banåkning. Erfarenheter?

    Ps, har tyvärr ingen dedikerad banåkabil

    Mvh
    Senast redigerad av golfhenke den 2013-11-28 klockan 15:33.

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Skulle väl säga att det går alldeles utmärkt.
    Men jag har inte kört mycket på dem själv.
    Dock testat dem och sett på polaren bilar.

    Det som märks är väl att de verkar fungera bättre och hålla längre på lätta bilar.
    Ju mer värme man bygger i dem desto större chans/risk att de spricker som Federal ju gjort för många.
    Men det verkar ju uteslutande vara vid banåka där de går varmt!

    För gata verkar de fungera.
    Men där ha jag ingen referens till hur länge de håller?

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Jag har kört med dom hela sommaren nu, runt 750 mil skulle jag tro.
    Är galet nöjd med dom!
    Greppar klart bättre än alla andra gatdäck som jag har provat förut. Sen slits dom såklart aningens mer än ett standarddäck iom att gummit är väldigt mjukt för att vara ett gatdäck, men jag kör hellre med ett däck som greppar jävulskt bra och slits lite fortare än ett som inte greppar alls men håller i en evighet.
    Hursomhelst så slits dom inte fortare än något annat däck i samma kategori, skulle säga att dom är ganska lika Goodyear Eagle F1 GS3 på just den punkten.

    Som nämnts tidigare så funkar dom fint på bana också sålänge man inte har en blytung bil.
    Min väger ~1100kg och på den funkar det kalas.

    Förvånansvärt tysta är dom också, helt i klass med ett betydligt dyrare premiumdäck.
    Det man får tänka på är att dom är lite bredare än genomsnittsdäcket. Jag kör nu med 205/45/16 och dom är lite bredare än mina tidigare Falken FK452 215/40/16 trots att det borde vara tvärt om.

    Jag känner iaf inte till några däck som ger bättre prestanda per krona idag.

  4. #24

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    hm ok.
    Min R är just blytung Väger väl 15xx kg. Dessa däcken kanske är rent av olämpliga att köra på banevent i mitt fall? Funderar på ad08r som alternativ just med tanke på min tunga bil. Kanske i kombination med ultraleggeras. Big no no?

    Mvh

  5. #25
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    På en Golf R skulle jag testa Michelin SuperSport...

  6. #26

    Reg.datum
    feb 2012
    Namn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    564
    Jag körde med dessa på bugrun i somras och dom var klart bättre än gatdäck. Gick riktigt bra trots tung bil. Dock är dom inte helt bra som sommardäck då våtgreppet är lite i sämsta laget. Har bara positivt att säga om dom annars.

  7. #27

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Hej

    Jag testar nu med mitt nya "banåka" kit till vardags. Dvs 17" prorace 1.2 samt federal rs-r 595 235/45 r17. Ville utvärdera lite och hade planer på mantorp i måndags, men regn och lite annat kom emellan.

    Hittills så är de förvånansvärt tysta och komfortabla på svensk väg. Kanske pga 45 profil. T.o.m. blött väglag fungerar bra för det har ju regnat en del i göteborg denna veckan. Men lyckades forcera fram ett släpp på blött underlag och då släppte det senare än jag hade förväntat. Fast när det väl släppte så var det helt utan förvarning. Men helt ok så länge man kör med omtanke.

    Förhoppningsvis blir det sol och trackmonday på mantorp i maj istället. Och framför allt kinnekulle i sommar. Då får vi se om en såpass hög profil behåller en tung R på banan i svängarna.
    Senast redigerad av golfhenke den 2014-04-09 klockan 11:36.

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Härligt , jag funderar på Federal 595 RS-R jag med.
    Har kört Kumho nu senast , men de är ju bara för banan.
    Vill ha något för båda gata och banan.

  9. #29

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Vill bara förtydliga att när jag sa förvånansvärt tyst så menar jag att jag hade förväntat mig mer oljud. Jag skulle dock sätta dom i samma oljudsklass som originaldäcken ungefär. Kanske tom aningens högre decibel men i ett komfortablare lägre tonläge.

    Sent from my giant iPhone killer.

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    Funderar på dessa däck, va tror ni om 205-45/16 på golf2, blir de för tajt? Har 195/45 idag.

  11. #31

    Reg.datum
    mar 2014
    Namn
    Jonny Frisk
    Medlemsnr
    5143
    Ort
    Södertälje/Nykvarn
    Inlägg
    174

    Federal 595 RS-R :)

    Så där ja !! nu har jag också köpt och monterat 4 st. Federal 595 RS-R för att prova om dom håller måttet.
    Ett snabbt första intryck av lugn körning på gata.

    Jag körde tidigare på fabriks monterade Bridgestone Potenza s0001 så det är dom jag kommer att jämföra med.
    komforten är faktiskt mjukare med Federal än Bridgestone. Men stommen är bra mycket hårdare på Federal
    jag kör med samma däcktryck som förut dvs 2.7 kalla.

    Ljudnivån är mycket tystare med Federal, nu jämför jag när Bridgestone däcken var nya så klart.
    Som gatdäck värkar dom vara jävligt prisvärt.
    Är dom klibbiga ?? ja det kan ju lugn säga , jag hoppas att dom inte tar slut för fort bara.
    Det ska bli kul att prova dom på Kinnekulle o se hur dom faktiskt är på bana.
    Bifogade bilder Bifogade bilder      

  12. #32

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Bra val . Man blir förvånad att man kan få så mycket komfort och torrprestanda för det priset. Akilleshälen är ju blött underlag.
    Ställ gärna ner cambern lite om du kan så får du ut mer på bana.

  13. #33
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Jag har också tänkt beställa dessa i 15" hela våren, men när jag väl kom till skott hade de gått från 694:- styck till nästan 2000:- styck :-(
    Har inte kollat nu på några veckor, men kinnekulle får bli med gamla torra 14".
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  14. #34

    Reg.datum
    mar 2014
    Namn
    Jonny Frisk
    Medlemsnr
    5143
    Ort
    Södertälje/Nykvarn
    Inlägg
    174
    Jag tycker inte att dom va så dyra, extremt prisvärt för vad man faktiskt får. Jag köpte på Däckonline
    4 st 225/40/18 för ca 4200 + normal leverans tid på ca 5 dagar. Montering va ett litet gissel däckhandlarna här i Södertälje ville ha ca 2000 spänn för monteringen för att jag inte hade köpt däck av dom. Jag hittade tillslut än som monterade för 1000 lappen, så 5200 monterat o klart på bil tycker jag är ett bra pris.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin