Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 64
  1. #1
    Miller
    Gäst

    Golf MK6 GTI - Tips!

    Hej alla,

    Är ny här på forumet. Inleder med ett väldigt brådskande ärende =)

    Har tittat på en Golf GTI MK6 2010 års modell med mkt utrustning. Den har gått 2300 mil och kostar 215K. Jag är nästan helt säker på att jag vill ha den men måste kolla upp om det är något vanligt problem med bilarna, eller hur försiktig jag ska vara.

    Jag har även fått höra att det finns en amerikans version av golfarna som har lägre effekt. Hur kan jag kolla upp det på smidigaste och snabbaste sätt? Jag har chassi-numret.

    All snabb info jag kan få är uppskattat. Tycker själv att priset på den är för bra för att vara sant... vill därför vara säker på att jag kollat allt innan jag köper den. Måste dessutom åka en bit för att se den, så det är lite svårt...

    Länk till blocket annonsen:
    http://www.blocket.se/stockholm/Golf....htm?ca=15&w=3

  2. #2
    Micke_t
    Gäst
    Några speciella typfel tror jag nog inte finns och du har ju garanti kvar på bilen. Enda nedsidan är enligt mig interiören som gnäller och skramlar.
    Bilen har vad jag kan tolka det som varit en leacingbil, som ägs av PWC, och det är väl inte negativt. Den är vad jag kan se svensksåld så någon konstig amerikans variant behöver du inte oroa dig för.

    Gör ett m-test om du är osäker.

    Lycka till!

  3. #3
    Miller
    Gäst
    Affären måste tydligen gå väldigt fort eftersom den ska tillbaka till leasing-firman. Så M-test osv hinner vi nog inte med. Kanske borde ta blocket försäkringen för att vara på den säkra sidan? Dock misstror jag inte ägaren på något sätt. Verkar vettig på alla sätt å vis, men man vet ju aldrig.

    Bra att det inte finns några typfel. Sen är ju garantin alltid en extra trygghet. Sedan är ju 2000 mil ingenting egentligen. Köper man såpass ny bil vill man bara va helt säker på att allt är som det ska, vilket är en förutsättning för att kunna ta den summan för den.

  4. #4
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Hej.

    Verkar vara dagens klipp! Uttagen i Maj 2010. Varför ska man M-testa? Är den fysiskt oskadad så har du garanti från VAG avseende "dolda" fabrikationsfel...... Eftersom den ägs av ett leasing bolag är det detta bolag som bör sälja bilen. Se länken nedan.

    https://www21.vv.se/fordonsfraga/
    /Peter

    PS GTI 6 - en kanon vagn! Det är min bestämda uppfattning. Dock blir man lite tveksam över att det är så bråttom. Kanske finns det en bra förklaring. Leasing går vanligen över 3 år, detta verkar vara 1 år. Man kanske bryter kontraktet tidigare och blir anmodad att lösa bilen med summan ifråga - vad vet jag.... Lycka till!!
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  5. #5
    Miller
    Gäst
    Han har tydligen kommit överens om att lämna tillbaka bilen den 30/6 (alltså imorgon), eller få sålt den själv.

    Det fanns någon förklaring till det. Man ska tydligen lägga ut alla kostnader själv på det leasingavtalet han har. Därav måste han även "betala" för värdeminskningen på bilen under den tiden han ägt den. Alternativet för honom var att sälja den privat och få några tusen fler.

    Han köper alltså loss den av dom för det angivna priset, och därav spara lite pengar genom att sälja den för marknadspris till mig. Så fick jag det förklarat... kan detta stämma kanske?

    Jag körde en GTI för första gången idag... den kändes helt underbar på vägen. Fjäderlätt..! Positivt överraskad =)
    Dock var den lite väl "hanterbar" när det gäller accelerationen... lämnar liiiite lite att önska. Men med den bränsleförbrukningen och den underbara väghållningen + kvalitén är den verkligen svårslagen. Verkar vara väldigt rimlig prismässigt vad det gäller driftkostnaden också.

    Denna bilen börjar närma sin första service (3000mil)... Kostar den mycket?
    Sen undrar jag bara, borde man inte gjort någon service innan 3000 mil??

  6. #6
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Servicen är inte särskilt dyr. Byt gärna olja filter vid 1500 mil eller som i detta fall kanske lämna den direkt på service. 3000 mil är långt, långt. (Finns flera bra trådar här som rör detta ämne).

    Trevlig utrustning bla helskinn vilket jag uppskattar. Blir lite mer klass på inredningen då. Förklaringen låter rimlig avseende varför den ska säljas.

    Accet - chippa så blir det bättre. (Finns flera bra trådar här som rör detta ämne med).

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  7. #7
    Miller
    Gäst
    Men det är iaf 3000 mils intervall mellan servicen eller? Olja etc ska tydligen ha varit bytt, men den har inte varit på service ännu.

  8. #8
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Det är ju bra om oljan är bytt. Longlife service innebär i de flesta fall att de går uppåt 3000 mil innan den ekar att den ska in på service. Gärna ett olje byte för ofta än ett för sällan..... Uteblivet byte går ju aldrig att kompensera. Det är ju inte bara VAG som kör med longlife service

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  9. #9
    Dennis Örnell
    Gäst
    Rent spontant så känns det hela inte riktigt bra. Varför?

    Jo, vi har en person som säljer en bil han rent juridiskt inte äger eftersom det är leasing.

    Personen verkar vara stressad och kräver en handpenning på någonting han inte äger.

    Priset är bra!


    Jag hade inte gjort affären någon annanstans än på en bank och säkerställt att bilen är löst samt att bilen registreras på den nya ägaren. Det är leasinggivaren, dvs finansbolaget, som har rätt att ta bort leasingspärren och registrera bilen på den nya ägaren.

    Var försiktig och lycka till!

  10. #10
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Som tidigare påpekat, så ring till ML RENTAL AB(ägare) och kolla upp affären med dem.

    .

  11. #11
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Citat Ursprungligen postat av Dennis Örnell Visa inlägg
    Rent spontant så känns det hela inte riktigt bra. Varför?


    Jag hade inte gjort affären någon annanstans än på en bank och säkerställt att bilen är löst samt att bilen registreras på den nya ägaren. Det är leasinggivaren, dvs finansbolaget, som har rätt att ta bort leasingspärren och registrera bilen på den nya ägaren.

    Var försiktig och lycka till!
    Håller med Dennis - så hade jag också gjort i ett sådant fall.

    Eftersom det är PWC som är leasingtagare så måste någon som tecknar den firman genomföra affären i samråd med leasinggivaren. Brukaren kan inte gör det eftersom PWC är den juridiska personen som är leasing tagare, (såvida denna brukaren inte också tecknar firman, då går det ju bra).

    PWC är ju proffs på revision och redovisnings nära tjänster, vilket detta förfarande får sägas vara. De har säkert full förståelse om du kräver att uppgörelsen ska ske på bank.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  12. #12
    Miller
    Gäst
    VI har pratat nu och gjort klart om att bilen självklart måste vara registrerad på honom innan det blir någon affär. Så det verkar vara lugnt. Vi skjuter på affären en vecka, så att bilen hinner stå på honom innan vi gör affären.

    Elimineras risken för bedrägeri isf?

  13. #13
    Dennis Örnell
    Gäst
    Registreras bilen honom, då får han det nya ägarbeviset från Transportstyrelsen och då kan ni göra ägarbytet i lugn och ro. Som Thomas sa så kan du slå en pling till den forna leasinggivaren vid transaktionstillfället och fråga om bilen verkligen är löst för att vara på den säkra sidan.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Är det här den omtalade bile som ligger i en ny annons?

    http://www.blocket.se/vastmanland/Vo....htm?ca=15&w=3

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Marcus
    Ort
    Västra Götaland
    Inlägg
    76
    Citat Ursprungligen postat av wolfbane1967 Visa inlägg
    Är det här den omtalade bile som ligger i en ny annons?

    http://www.blocket.se/vastmanland/Vo....htm?ca=15&w=3
    Låter troligt att det är samma bil! Men nu verkar det även som ursprungliga säljaren höjt priset?! http://www.blocket.se/stockholm/Golf....htm?ca=15&w=3

  16. #16

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Bernt-Olav Berger
    Ort
    Nora
    Inlägg
    477
    Kan inte annat än att hålla med här. jäkligt fin och bra bil. Köp, om det inte strular till sig nu då..
    Och om du inte är nöjd med effekten finns det ju en uppsjö olika företag som pysslar med sånt. Och den blir goddigare med lite extra gött under huven. Mycket piggare och roligare att ratta runt..

  17. #17
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Citat Ursprungligen postat av Micke_t Visa inlägg
    Några speciella typfel tror jag nog inte finns och du har ju garanti kvar på bilen. Enda nedsidan är enligt mig interiören som gnäller och skramlar.

    Lycka till!
    Samma här, det enda som jag stör mig på med min Golf är att den skramlar och knakar från lite varstans. Några har VW lyckats åtgärda, andra inte. Men det verkar vara mycket vanligt. I övrigt är det en fin bil.
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  18. #18
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Makke Visa inlägg
    Låter troligt att det är samma bil! Men nu verkar det även som ursprungliga säljaren höjt priset?! http://www.blocket.se/stockholm/Golf....htm?ca=15&w=3
    Den annonsen försvann efter att du lagt upp den, något skumt är det. Jag hade låtit den bilen svalna lite så att ägarförhållandet stämmer och att det inte finns en massa skulder på den innan jag slog till.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  19. #19
    Miller
    Gäst
    jag vet inte om ni märkte det.. men han höjde priset med 15K idag också. Tog upp det med honom eftersom jag köpte flygbiljett igår. Jag får den för det gamla priset. Har jag några vittnen här om att priset var 215 igår?

  20. #20
    MiWi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Miller Visa inlägg
    Jag får den för det gamla priset. Har jag några vittnen här om att priset var 215 igår?
    Rent juridiskt är det inte hållbart med vittnen som på ett internetforum dyrt och heligt lovar säga sanning. Tänk vilka prutningar man då kunde göra genom att regga 10 konton på ett forum och sen "vittna" med dem. I slutändan så är det ju köparen som avgör om ett köp ska göras, säljaren i sin tur sätter pris efter eget intresse. Hade ni ett avtal där det står att det priset gäller? Om inte, så har du inte så mycket att säga till om han väljer att höja.

    Känns det fel, avstå. Det är inte den sista bilen som säljs.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin