Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1
    golf
    Gäst

    förgasarstrul byta till tvåports från golf 2

    hej har en 1.6 mk1 cabbe 83 a med enkelportad pierburgförgasare med automatchoke .. lågmilad import snygg som attan med karmannpaket å borbetfälgar .. det började med att eländet inte ville choka av när den blev varm .. så jag byggde om till manuell choke.. fick den å gå bra ivåras... skulle starta den härom dan å den ville inte gå .. om man vevar ett tag så man har tryck i slangen så tycker jag att den inte vill skicka in nånbensin utan det går tillbaks till tanken..(kopplade tom bort returen) .. har väl varit å skuvat på co inställningar å sånt efter chokebyte .. .. min fråga e .. funderar på att springa å köpa en risig golf 2 med 2port å slänga över den med insug .. å ev pump .. ska väl inte vara nåt problem.. eller?
    Senast redigerad av golf den 2011-06-29 klockan 09:27.

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    (Rätta mig om jag har fel) Men de mk2or med förgasare, har den elektroniska förgasaren
    monterad, vad jag vet har jag inte hört eller sett någon utan elektroniken,
    vilket kan ställa till det lite vid en flytt till mk1.

    Möjligt att Mk2an's 1.6 har annan förgasare, men det vågar jag inte svara på,
    dessutom är den antagligen svårare att hitta.

    Varmt välkommen hit hur som helst!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  3. #3
    golf
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    (Rätta mig om jag har fel) Men de mk2or med förgasare, har den elektroniska förgasaren
    monterad, vad jag vet har jag inte hört eller sett någon utan elektroniken,
    vilket kan ställa till det lite vid en flytt till mk1.

    Möjligt att Mk2an's 1.6 har annan förgasare, men det vågar jag inte svara på,
    dessutom är den antagligen svårare att hitta.

    Varmt välkommen hit hur som helst!
    nej ingen monojet/singlepoint förgasare utan en tidig golf 2 cl .. tvåport keihin eller nåt heter dom tror jag .. har ju 1.5 liters motorn 69 hk ( det e väl typ LS från 70 talet fast min e e snik modell på tyska marknaden på 80talet).. ock inte 1.6 som jag skrivit.. hade tänkt å köpa en rosthög på blocket å köra till skroten plocka insug mm där å rulla in med bilen..

  4. #4
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Före 88 fanns det 1,8 med förgasare.

    Sent from my E10i
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  5. #5
    golf
    Gäst
    det eju 1.5 liters motorn jag har ( e inte supersäker men det står så i papprena fast de eju import så det kan säkert va fel .. ) men förgasarn e pierburg 1b med automatchoke en riktig strulpelle om man googlar på den ... fjädern i automatchoken brukar strula när den blir gammal.. .. tänkte det kanske blir problem med förgasare från 1.6 liters från mitten av 80 tal.. naturligtvis flyttar jag över insug .. mitt insug e ju det utan förgasargummi.. jag har då inte hittat några förgasare fråm mk 1 .. utan allt på blocket jag hittar e kompletta avställda rosthögar som man får smyga till skroten med
    Senast redigerad av golf den 2011-06-29 klockan 09:33.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Denna 1,5:a kom ca 1979 den fanns ej i svergie, det är samma som 1,6:an fast med kortare slaglängd

    stort sett alla VW golf med förgasare är 2-port keihin i Sverige från >1979

    grejerna tas smidigast från en MK1:a 79-85

  7. #7
    golf
    Gäst
    ok,, tack för info .. fast mk1 delar verkar inte växa på trän så de får nog bli mk 2 förgasare keihin.. har inte sett några mk 1 förgasare om man nu inte vill ha weber 45or .. har ju en gti motor som jag framgent ska slänga i men det skulle va nice att köra lite nedcabbat nu..

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Bengt Erlandsson
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    264

    förgasarstrul byta till tvåports från golf 2

    Citat Ursprungligen postat av golf Visa inlägg
    ok,, tack för info .. fast mk1 delar verkar inte växa på trän så de får nog bli mk 2 förgasare keihin.. har inte sett några mk 1 förgasare om man nu inte vill ha weber 45or .. har ju en gti motor som jag framgent ska slänga i men det skulle va nice att köra lite nedcabbat nu..
    Leta efter Golf2 med motorkod HM (den är på 1,6L 75HK) eller motorkod HV (den är på 1,8L och 90HK).
    Båda har Keihin-förgasaren.
    Förgasaren ifrån HM-motorn bör vara mest rätt i bestyckning för din motor.
    Ett tips är att leta på de bilskrotar som har "självplock", t.ex. returbilen.se eller liknande.
    Hittar du en där så kan du själv pilla loss insugningsrör, slangar o.d. som du behöver.
    Brukar vara rätt ok i pris på de ställena med.

    /Berlands

  9. #9
    MiWi
    Gäst
    Här har du en komplett HM-motor för småpengar:

    http://www.blocket.se/kalmar/Vw_Golf....htm?ca=11&w=3
    Senast redigerad av MiWi den 2011-06-30 klockan 12:41.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin