Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1
    sthlmwest
    Gäst

    Stöldförsök - ryckta kablar

    "Ett problem är bara en utmaning - ett problem blir det först när du har försökt lösa det och misslyckats."
    Nå, jag är där nu.

    Något pucko försökte stjäla min Golf 1,8 CL från -87 och misslyckades. Kvar lämnade han ett sönderborrat tändningslås, det är utbytt nu, och ett knippe utryckta kablar. De flesta kan jag koppla ihop igen. Heynes Verkstadshandbok talar så fint om hur de ska kopplas till kontakten som man trycker in i tändningskontakten (enligt nedan).

    Mitt problem är att den svart/gula 2,5mm2-kabeln som kopplas till "X" har lossnat i andra änden. Någon stans ifrån bilen. I kopplingsschemat ansluter denna kabel till en liten ruta som det står "49" i. Den förväntas jag hitta någon annan stans i boken, i ett annat kopplingsschema, men det gör jag inte.
    - Vart ska den kopplas?
    - Vad är det?
    - Antyder anslutning "X" att den ska gå till X-relät?
    - Är det en jordkabel, och kan jag i så fall strunta i varifrån den kommer och bara jorda i karrosen?

    Är lite desperat nu. Börjar närma mig läget då man tar en brandsläckare under armen o går ut och testar!

    4,0 röd - 30
    4,0 röd/svart - 50
    2,5 svart/gul - X
    1,0 grå - P (denna är gul/svart på min)
    1,5 & 0,5 svart - 15

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    På polo 91-94 går X till bla. kupefläkt , belysning m.m sånt som ej ska ha spänning under startförloppet

    30 batteri +12 volt
    50 startmotortillslag
    15 tändning
    P = prylar som bara ska ha ström vid frånslagen tändning tex. parkeringsljus ??

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Tror den där lilla rutan som det står 49 i är ett kabestycke. Åtminståne tror jag det var så min haynes. Men om du har kopplat kablarna som det står i boken så ska det nog inte vara några problem.

  4. #4
    sthlmwest
    Gäst
    Tack för era två svar. Ni har iaf hjälpt mig att begripa bättre vad som är vad.

    Men om du har rätt...
    Citat Ursprungligen postat av kim_gulle Visa inlägg
    Tror den där lilla rutan som det står 49 i är ett kabestycke. Åtminståne tror jag det var så min haynes. Men om du har kopplat kablarna som det står i boken så ska det nog inte vara några problem.
    så har jag fortfarande ett problem. (Kabelstycke = plastkontakt med många kablar?) Det är ju rätt kopplat vid tändningslåset, men jag har inte en aning om varifrån den lösa ändan kommer. Har lyft ned hela säkringsboxen för att titta på baksidan. Det finns flera olika tomma platser att koppla på, men ingen som jag kan säga ser nyligen använd ut. X-rälet (kopplar bort fläkt mm under uppstart), vilket forfarande tycks vara ett spår, har anslutningar för runda kontakter, och den lösa är fyrkantig. Lite som den där barnleksaken; den fyrkantiga klossen passar inte i det runda hålet...
    Har även letat efter lösa anslutningar, vilket det också finns ett par, men inte hittat någon som tycks stämma med färg och/eller kabeldiameter.

    Någon mer som kan bidra?? Please.
    Kan man mäta sig fram? Har en vanlig mulitmeter.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Bengt Erlandsson
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    264

    Stöldförsök - ryckta kablar

    Citat Ursprungligen postat av sthlmwest Visa inlägg
    Tack för era två svar. Ni har iaf hjälpt mig att begripa bättre vad som är vad.

    Men om du har rätt...


    så har jag fortfarande ett problem. (Kabelstycke = plastkontakt med många kablar?) Det är ju rätt kopplat vid tändningslåset, men jag har inte en aning om varifrån den lösa ändan kommer. Har lyft ned hela säkringsboxen för att titta på baksidan. Det finns flera olika tomma platser att koppla på, men ingen som jag kan säga ser nyligen använd ut. X-rälet (kopplar bort fläkt mm under uppstart), vilket forfarande tycks vara ett spår, har anslutningar för runda kontakter, och den lösa är fyrkantig. Lite som den där barnleksaken; den fyrkantiga klossen passar inte i det runda hålet...
    Har även letat efter lösa anslutningar, vilket det också finns ett par, men inte hittat någon som tycks stämma med färg och/eller kabeldiameter.

    Någon mer som kan bidra?? Please.
    Kan man mäta sig fram? Har en vanlig mulitmeter.
    Det brukar vara så i schemat (åtminstone i min Bentley-manual) att om en anslutning slutar med en fyrkant och en siffermarkering så indikerar det att resten av ínkopplingen finns på annat ställe i schemat. Man får leta upp siffermarkeringen på annat ställe i schemat med andra ord. Det ska vara siffror längst ner som indikerar varnånstans man är i schemat. Så om det t.ex. står 45 i en fyrkantig ruta så får man leta upp 45 på raden längst ner i schemat. Har man otur så saknas just de delarna i schemat i ena manual.
    Men om det handlar om inkopplingen av X-kontakten så borde det finnas med i schemat.

    Din kabel bör gå till bl.a. manöverströmmen till X-reläet. Men kan även vara så att andra förbrukare är inkopplade till kabeln om den nu är så tjock som 2,5 kvadrat. I vilket fall som helst så ska kabeln gå vägen via säkringsdosan så att förbrukarna blir avsäkrade.
    Kolla om du hittar någon oansluten 2,5 kvadrats kabel ut ifrån säkringsdosan och se om du kan hitta denna i schemat innan du kopplar ihop det hela.

    /Berlands

  6. #6
    sthlmwest
    Gäst

    Problem solved!

    I alla fall första delen... *suck*

    Hade en kompis som fick tillfälle att titta i en annan bil (elschemat förstod jag mig inte på). Han tippsade om att kabeln tycktes höra till belysningen, inkopplad under instrumentpanelen. Och mycket riktigt, bakom reglaget för att slå på halvljuset fanns ett kabelstycke (kim_gulle; rätt där!) med en ledig plats. Dessutom saknades en flisa vit plast i kabelstycket, och en sådan hade jag faktiskt hittat på golvet efter stöldförsöket. Så när jag såg detta blev jag väldigt säker på att det var rätt. Kopplade ihop allt och provstartade. Funka utmärk!
    Dock har kupefläkten lagt av. Har inte kollat varför, det går nog att ordna.

    Smolken i bägare kom när jag skulle ta en provtur och ge batteriet en chans att ladda upp sig igen, då visar det sig att jag inte kan få i backen. Faktum är att jag kan nog inte växla alls. Etta ligger i, o där tycks den ligga bra. :P

    Så tack för hjälpen! Initiala problemet är löst. Nu får jag läsa lite trådar om växelförare och injustering av dessa.
    Har man inte jobb så skaffar man sig...

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin