Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1
    jesse
    Gäst

    Köpråd - Golf IV eller V?

    Hej!
    Ska köpa en ny Golf men är osäker på om jag ska välja en Golf IV årsmodell -03 eller en Golf V årsmodell -04. Jag är ute efter den som har en 1,6 l motor. Vilka erfarenheter har ni av fsi-motorn i femman kontra 1,6:an i fyran? Vad bör man kontrollera på respektive modell och vad bör man se upp med?
    Tacksam för svar!
    Jens

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Golf V är en överlägsen bil på alla sätt men kostar därför mer. Gamla 1,6:an är en klassiker i VW-sammanhang och har mig veterligen inga kända typfel. 1,6 FSI har jag inte hört något negativt om heller, dock så är den inte så snål som deklarationen säger. På Golf V så bör du kontrollera allt som har med el att göra, framvagnen och om framdörrarna ser bra ut i nedre framkant (inte drabbats av dörrsprängning som är ett typfel).

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    jag har haft MK4-1,6:a 00:a samt MK5-1,6Fsi-04:a

    ingen av dessa motorer har några brister men se upp med objekt som är servad med förlängt oljebyterintervall 3000mil/longlife , vilket en hel del ägare haft problem med, på Fsi:n MK5:a hittar man kamkedja exakt samma som på 1,4Tsi

    Mk4:an med vanlig 1.6:a har i mitt tycke inte acceptabel bränsleförbruking vilket var den största anledningen tilll att jag sålde den, vilket 1,6 Fsi har

    Se upp med på Mk4:a
    Växellåda gäller tom. 2001 finns exemplar där diffrentialens nitar har gett sig inget som jag upplevde
    rost underredsmassa(grå gummimassa) som lossnar främst vid domkraftsfästenrna

    Se upp med på MK5:an

    kamkedja gäller främst longlifeservade exemplar ( man kan evt. höra ett rattlande vid uppstart av motorn, otur för säljaren :-( men tur för köparen isåfall :-) )
    NOx-sensor påstås gå sönder vid körning på 95 oktan bensin pga. etanolen 5% men jag körde min på E85/etanol i kopiösa mängder utan att uppleva några problem, kör man på 98 eller 99 oktan så hivar man inte pengarna isjön (den drar så pass mycket mindre då :-) ) bränsledeklarationen avser körning på 98oktan för denna modell

    gent generellt bör man dissa den vanliga 1,6:an just pga. dom bränslepriser vi har idag mk4:an finns även med fsi från 2002 men den har då kamremm
    man bör under alla omständigheter sträva efter Fsi-motorn om man ska ha en såpass ny som en >03:a

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Stefan Storback
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    790
    Jag skulle säga efter ha haft en golf V GTI. Att golf 4 har mkt bättre detaljkvalite.
    Allt är plastigt å "glappt" på 5.an
    Min gamla A4 -99 var hur mycket bätte som häls.
    Beror ju på syftet med bilen.
    Men fins många 4,or som inte gått så långt å är fina.
    Själv ångrar jag lite att jag inte köpte en v6 4 moton ist för mk5 gti,n

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin