Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28
  1. #1
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208

    Golf GTI 16v -88 *rustbucket* Rostlagning påbörjad.

    Taggad efter bugrun drog jag in gammgolfen i garaget för att kika över hur illa den egentligen var. vart sugen på en lite lättare bil för banan.

    började gräva lite i rosten och slängde ur all inredning ur bilen, som efter 3.5 år utomhus blivit ganska sunkig, det roliga var dock att bilen startade utan ett knyst bar aman satte i ett nytt batteri.

    golv förarsida. bilen har haft läcka i framrutan.


    reservhjulsbalja


    "hörne" vänster bakskärm.


    rev ner fronten för att komma åt motor samt att ta bort fram skärmarna.


    skärmar borta


    golvet förarsidan utskuret.


    Hittade som sagt lite att göra, blir alltid mer än man tror =P tror inte den hinner klart till kullen kan man säga =P
    tror jag har skärmar dörrar och baklucka stående så det slipper jag reparera.

    Saker jag hittat som måste bytas ut är.

    * Kylaren, läcker i bägge gavlar.
    * stötdämpare o fjädrar runtom. dämparna är som cykelpumpar.
    * måste renovera fördelaren. läcker olja in i rotor.
    * funderar på att rycka ur motor när jag ändå har tagit det så här långt och göra en lättare renovering av den. rycka toppen och kolla kolvar o ventiler, eventuellt byta kolvringar / lager. sen i med nya packningar och generell rengöring / lackning av motor.

    Tips på ställen för att skaffa sotningssats / packningar och bultar osv till vettiga priser emottages gärna.
    Senast redigerad av Haugeman den 2011-07-17 klockan 23:40.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  2. #2
    Styrelsen
    Medlemsansvarig
    Hedersmedlem
    Lilla_Vargens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Svensson
    Medlemsnr
    3745
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    1 837
    Härligt !!!
    Jepp, en lagom liten leksak ska man ju ha ute på banan !!!
    Vad kan en duktigt lättad mk2:a väga in på tro ???

    Se det som projekt till gelleråsen, så känns det inte så brått ;-)
    Lupo GT-Bahn Edition, Polo 16V for FUN, Touran familjepråm samt T5 i jobbet :-)
    VW Club Sweden. för dig som vill ha ett roligare ägande av VOLKSWAGEN

  3. #3
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av Lilla_Vargen Visa inlägg
    Härligt !!!
    Jepp, en lagom liten leksak ska man ju ha ute på banan !!!
    Vad kan en duktigt lättad mk2:a väga in på tro ???
    tja regbeviset säger 1090 kg så en bit under det =P går på 3 veckor semester från den 27 men har ett hus som måste fixas en del på så vi får se hur mycket man hinner med.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Härligt Hauge!

    Sådde vi in lite Mk II vilja i dig ändå?
    På den bara , en banbil behöver inte vara putsfin i sitt första utseende.

  5. #5
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    MK2 vilja har alltid funnits. var ju med denna jag började min VW bana. blir ingen puts, snarare en mattsvart garagelack och rostfix. men jag vill ha en välfungerande motor och bra bromssystem osv. trotts allt det som slits på bana.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  6. #6
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Härligt Henrik!!

    Efter din beskrivning på Bugrun är jag positivt överraskad,
    inte alls så sunkig som du beskrev ;-)

    Egentligen skulle du åkt med i min en sväng för att kännt på
    chassiet, ska du inte handla något innan kinnekulle är du
    välkommen in i passenger-seatet då.

    Någon veckas svetsande och ytterligare en med mekande "bara" :-)
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Precis.
    Min Svarte var betydligt sämre i skick i starten!

  8. #8
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    ledig i dag så jag fick gjort lite mer på projektet.

    Svetsat igen dom mindre hålen på passagerarsidan.





    Börjat ta isär motorn och förbereder för urlyftning. Tog av insuget och ventilkåpan, ser hyfsat fräscht ut för en oöppnad motor med nästan 30 000 på mätaren.





    saknade något att lyfta ur motorn med så en gammal pallyft och en liten kran med hydraullyft fick paras till en utmärkt motorlyft =))


    Måste skaffa nya bränsleslangar från k-jetten till spridare m.m. vart hittar man sådana ? är det vag som gäller ?
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  9. #9
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    En liten uppdate då.

    Har inte hänt så mycket med karossen då jag håller på att måla huset, men gick ut i dag för att fixa lite. slutade med att jag hittade mer rost än jag sett innan och tröttnade. ringde en gammal arbetskamrat som jag visste hade en 16v stående och slutade med att jag köpte den av henne.

    lite rost i denna med men mest enkla ytor som golv osv. samt att man på köpet fick en hel kylare som jag saknar, en hel fördelare (min läcker olja), emblemlös Bonrath grill, 16 " BBS RX fälgar och lite till.. gav 4000 för hela bilen och bara fälgarna, kylaren och fördelaren i sig är värda minst det så ganska nöjd med köpet.

    Inte mina fälgar men samma sort.


    tyvärr var även på denna spridar slangarna uppätna av rost så jag har fortfarande projektet att hitta nya sådana eller få tillverkat nått alternativ. funderar på om dom som pressar hydraulslangar kan tillverka sådant med.

    som tur är verkar denna ha rosten där den vite är hel så det blir att använda den vite som "ekonomiplåt" och fixa upp den nya tror jag.

    Bilder kommer när jag fått hem bilen i morgon.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  10. #10
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Ja en hydroscan återförsäljare här bort fixade en ny sådan slang till kompisens 16v så det borde vilken som klara.

    Gött du är igång och kämpa på med nya karossen så du får prova bana med den snart.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  11. #11
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Härligt Henrik!
    Hoppas på en mk2-fight på Gelleråsen ;-)
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  12. #12
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Så då var bil nummer två hämtad och strippad invändigt. lite rost på denna med men känns ändå som ett mycket bättre utgångsobjekt nu när jag kan ta plåt från den vite för att laga den nye.

    Emblemlös Bonrath grill och ögonlock. spoilern under stötfångaren låg lös i bilen.


    I stort sett hel i karossen. dörrarna skall bytas ut då dom har rostat i nederkant.



    hela bakre delen av förargolvet måste bytas. kapar ur det ur den andra som är hel, annars är det i stort sett rostfritt golv.


    Stötdämpartornen bak var lite rostiga. högra var redan reparerad men måste fixa vänster bak. även höger fram var lite rostig, men tar även här plåt ur den andre.


    Sitter ett originalmonterat stöldskydd i den som verkar vara kopplat rakt på bensinpumpen. nån som vet hur man kan koppla ur denna? . eller rent av har kopplingsskema på den? bryter den bara soppapumpen och kan tas bort eller är det mer?




    Redan dekaltrimmad vid köpet =) nån som rent av känner igen bilen kanske ? gammal medlemsbil?


    Fälgarna som följde med. inga stora skador, bara repiga. strippa dom och lacka om dom alt göra rent och polera.


    Senast redigerad av Haugeman den 2011-07-10 klockan 19:37.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Sitter ett originalmonterat stöldskydd i den som verkar vara kopplat rakt på bensinpumpen. nån som vet hur man kan koppla ur denna? . eller rent av har kopplingsskema på den? bryter den bara soppapumpen och kan tas bort eller är det mer?

    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...t=kodl%E5s+gti

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Hagel
    Medlemsnr
    391
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 408
    Ja den vite Golfen har man sett i några år,när den stog vid din fars förra lokal.

  15. #15
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Tackar.

    Citat Ursprungligen postat av P.Hagel Visa inlägg
    Ja den vite Golfen har man sett i några år,när den stog vid din fars förra lokal.
    jasså en "lokal" medlem =) jo den stog avställd där i drygt 3 år. i med ett batteri och bilen startade utan problem=)

    vad för dig upp i dom krokarna då? bara nyfiken då du verkar känna farsan med.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Hagel
    Medlemsnr
    391
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 408
    Japp jag känner din far oxså.jag har varit med att bygga upp Hedin bil på Prästängsvägen 2004-2005
    Och jobbade där nu 2010-Januari till September 2010.
    Bodde vid grusgropen i Båleröd i en stuga och senast i Flöghult,känner mycket folk i dessa trakterna.

    har varit med i Gti klubben sedan 1991 December.

  17. #17
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    aha.. kul. bor ju själv uppe på Björneröd ^^ i huset bredvid mina föräldrar.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Hagel
    Medlemsnr
    391
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 408
    se där ja.Kommer du till Gocart träffen ?? Så kan vi tjöta där.Vi brukar avsluta detta ibland med en garage träff hos mig.

  19. #19
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    japp. kommer på glimmingeträffen.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  20. #20
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Skruvade isär motorn till den vite i dag. Måste säga den verkar väldigt fräsch för att ha gått 39000 mil, ser fortfarande honingsmärkena i cylindrarna.



    Blir nog bara byte av kolvringar (för säkerhets skull) och nya packningar samt ARP bultar. Verkar vara ett litet glapp i Aggregataxeln som driver oljepumpen, så får se om man får byta lagret där.




    I toppen blir det väl ett par lite vassare kammar och nya ventilfjädrar samt generell rengöring. Tror inte jag lägger ner mer på den denna gång. vad rekommenderar ni för kammar?




    Vad använder ni för att göra rent block osv så man kan lacka det?. sitter ju drygt 20 år av skit och olja på det. Diesel, bräkleen, gasketremover, avfettning?

    Bultar och liknande som håller stakar och vevaxel, är det sträckbultar eller likande det eller kan man demontera detta och sedan återanvända det sen? Misstänker att det är viktigt att sätta tillbaka samma stake på samma ställe om man inte byter ut lager?

    Tänkte ta ur vevaxel för rengörning och kolvarna måste ju ur för byte av ringar.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin