Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1
    FatBastard
    Gäst

    Några Polo gti frågor.

    Tja, har köpt en polo gti -09 och har lite frågor.

    1 Jag har hört att luftmassemätaren kan gå sönder om man monterar ett öppet luftfiter stämmer det? håller lmm om man byter till ett sportluftfiter som sitter i orginal luftfilterboxen? http://sv.bsr.se/products/46359185/

    2 Kollar även efter fälgar till polon, orginal sitter det 205/45-16 et 43. Har sett flera som har 215/35-18 men jag hittar nästan inga fälgar med exakt samma et. Vilka et passar om man vill ha 215/35-18? Har hittat snygga fälgar med et 45 och 42.

    Tacksam för svar Henke

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av FatBastard Visa inlägg
    2 Kollar även efter fälgar till polon, orginal sitter det 205/45-16 et 43. Har sett flera som har 215/35-18 men jag hittar nästan inga fälgar med exakt samma et. Vilka et passar om man vill ha 215/35-18? Har hittat snygga fälgar med et 45 och 42.
    18"arna är med största sannolikhet bredare än 16"arna, så stirra dig inte blind på
    att hitta fälgar med exakt samma ET.

    Du kanske vet det innan, men ET är alltså måttet från anläggningsytan till mitten
    på fälgen, med andra ord, desto lägre et, desto längre ut kommer fälgen mot skärmkanterna,
    högre et så kommer hjulet längre in mot innerskärmar o.s.v.

    et 43, 42, och 45 skiljer med andra ord väldigt lite.

    däremot om det är tight mellan däck/skärmkant nu borde
    du först kolla hur mycket bredare 18" fälgen är än nuvarande,
    gissar på 2.54 cm bredare, plus att däcken är 1 mm bredare.
    (18*8 215/35-18 / 16*7 205/45-16)
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  3. #3
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av FatBastard Visa inlägg
    Tja, har köpt en polo gti -09 och har lite frågor.

    1 Jag har hört att luftmassemätaren kan gå sönder om man monterar ett öppet luftfiter stämmer det? håller lmm om man byter till ett sportluftfiter som sitter i orginal luftfilterboxen? http://sv.bsr.se/products/46359185/
    LMM – påverkas av bomulls filter som oljebehandlas. Jag har råkat ut för LMM haveri på en Passat (BSR steg 3) där jag hade bomullsfilter, dock ej öppet filter. Det har ej med om filter är öppet eller ej att göra. Möjligen blir det snabbare smutsigt om det är öppet.

    Orsak till haveriet är evenuellt två.
    1. Överskotts olja som satt sig på LMM givare.
    2. Bomullsfiber som satt sig på LMM givare.

    Jag vet inte vilket som är värst. Provade inte att rengöra eftersom jag lämnade bilen på VAG verkstad – visste ju inte vad som var fel.

    Nu har jag bomullsfilter på min GTI (JR från BSR), det chansar vi på ;-). Man kan väl olja in måttligt så har man förhoppningsvis inga problem.
    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin