Sidan 12 av 19 FörstaFörsta ... 29101112131415 ... SistaSista
Resultat 221 till 240 av 374
  1. #221

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Skulle vara kul och veta om det stämmer, dom skriver ju samma om ED30.

  2. #222

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Samuel
    Medlemsnr
    5368
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211
    BSR anger väl motoreffekt och då stämmer säkert 258 hk. Med 10 procents drivlineförluster blir det 235 whp.

    Betänk också att ED35 är i princip lika snabb som en R och till och med något snabbare 100-200km/h, 17,9 mot 18,2s enligt SportAuto.

  3. #223
    Fredda79
    Gäst
    235hk som vw anger är väl på vevaxeln?
    Eller har dom börjat enge effekten på drivhjulen?

  4. #224

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Stefan leinersjö
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    32
    När teknikens värld testade leon cupra mot ed 30 som delar motor med varann så hade dom 244 respektive 241 hk i motorn,så lägg på fem häst så har du ed 35ans effekt.

  5. #225

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Samuel
    Medlemsnr
    5368
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av Fredda79 Visa inlägg
    235hk som vw anger är väl på vevaxeln?
    Eller har dom börjat enge effekten på drivhjulen?
    Ja, det verkar så. Jag vet inte hur väl rototest mätningar stämmer men om vi antar att de är noggranna så är VW:s effektuppgifter för drivhjulen. Se exempelvis mätningarna för GTI -10 och Scirocco R.

  6. #226

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Uppgiven effekt är alltid på vevaxeln och inget annat. Anledningen till det är att emissioner är lagstadgade i enheten g/kWh och då handlar det om att dividera med producerad effekt på vevaxeln och inte inklusive drivlineförluster (vilket i så fall skulle vara ofördelaktigt). Sen bör man inte lita allt för tungt på BSR mätningar. De mäter dynamiskt över ett varvtalssvep med försiktigt uttryckt halvdan noggranhet. Men som jämförelse mellan olika produkter provade med samma förfarande fungerar det hyggligt (förutsatt att ingen av fordonen missgynnas av deras CD med begränsad kylning). Sen är det intressant att det bara skiljer 20 hk mellan en ED35 och en R enl BSR. Jag skulle vilja veta hur VW lyckas köra COP på ED35 med uppgiven effekt med tanke på lagkrav i COP?

    Rototest är bättre. De kör statiskt på punkterna och så slipper man slip. Siffrorna för GTI och Rocca R är riktigt höga och min tidigare fundering gäller även dem. Undrar om VW tillämpar något slags familjebegrepp för tex EA211 och det räcker att följa upp en effektnivå?

  7. #227

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Samuel
    Medlemsnr
    5368
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211
    Om nu emissionskrav är ställda i g/kWh borde då tillverkaren ändå inte gynnas mer av att ange för höga effektnivåer istället?

  8. #228

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Absolut, men det är inte möjligt! Motorerna certifieras under insyn av myndigheterna och följs sedan upp i produktion. Lagen kräver både att emissioner och effekt hålls inom ett intervall för att säkerställa att vi kunder får den effekt vi betalat för och att vi inte smutsar ner naturen mer än lagen kräver.

  9. #229

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    Thomas Eriksson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av Fredda79 Visa inlägg
    BSR är väl nästan rikskända för sina glädjesiffror, eller åtminstone va dom det förr.
    har dom glädjesiffror på orginaleffekten?då blir ju deras effektökning mindre jag undrar alltså vad effekten är i en orörd edition 35 vw uppger 235 hk stämmer detta?

  10. #230
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Citat Ursprungligen postat av omas Visa inlägg
    har dom glädjesiffror på orginaleffekten?då blir ju deras effektökning mindre jag undrar alltså vad effekten är i en orörd edition 35 vw uppger 235 hk stämmer detta?

    Tittar man på de andra 2,0 motorerna så visar de knappast några ”glädjesiffror” O-chippade (på BSR:s hemsida). Endast ED35:an avviker stort. Att just BSR generellt skulle ha glädjesiffror tror jag inte på. Har ju haft förmånen att jämföra en och annan chippning med BSR alternativen under åren (egenägda bilar), dock ej i bromsbänk så jag går ovetenskapligt på hur det har upplevts…...

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2012-03-18 klockan 13:31. Anledning: "knappast"
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  11. #231

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 891
    Hej!

    Är det nån som trimmat sin 35ed än?. Är sugen på denna bil med DSG. 300häst låter rätt lockande om det funkar bra..

  12. #232

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Daniel Mattsson
    Ort
    Hässelby, Stockholm
    Inlägg
    142
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Är det nån som trimmat sin 35ed än?. Är sugen på denna bil med DSG. 300häst låter rätt lockande om det funkar bra..
    Kanske är fler som tänker som jag att det inte är någon idé att trimma under vinterhalvåret när man har mjuka vintersulor på samt att anti-spinn-lampan lyser närmast konstant redan med original-drivningen

  13. #233

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 891
    Hehe så sant, men nu kan man nog lägga på sommarsulorna om man inte bor för långt norr ut..

  14. #234

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Hej!

    Är det nån som trimmat sin 35ed än?. Är sugen på denna bil med DSG. 300häst låter rätt lockande om det funkar bra..
    Inte än men snart. Blir nog ABT för mig speciellt om jag kan behålla motorgarantin (som i Tyskland, Holland etc) då ABT går in och tar över motorgarantin i 2 år alt. samma period som nybilsgarantin och efter två år så kan man teckna ny garanti.

    Ska höra av mig till Möller Bil i Uppsala då ABT har en trimmningskampanj just nu:

    http://www.abt-sportsline.de/en/late.../abt-chiptage/

    Effektökning ED35: 310Hk

  15. #235

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Daniel Mattsson
    Ort
    Hässelby, Stockholm
    Inlägg
    142
    Citat Ursprungligen postat av Kingen Visa inlägg
    Inte än men snart. Blir nog ABT för mig speciellt om jag kan behålla motorgarantin (som i Tyskland, Holland etc) då ABT går in och tar över motorgarantin i 2 år alt. samma period som nybilsgarantin och efter två år så kan man teckna ny garanti.

    Ska höra av mig till Möller Bil i Uppsala då ABT har en trimmningskampanj just nu:

    http://www.abt-sportsline.de/en/late.../abt-chiptage/

    Effektökning ED35: 310Hk
    Meddela gärna när du pratat med de, låter högst intressant!

  16. #236

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av frazer Visa inlägg
    Meddela gärna när du pratat med de, låter högst intressant!
    Absolut, en annan väldigt bra grej med ABT är att de är måna om att bitarna håller, när motorn är kall så kan man inte komma åt fulleffekten, ju varmare motorn blir ju mer effekt finns tillgänglig och när motorn är varm så finns full effekt att tillgå, kanske det tillsammans med att de sänker Co2 utsläppen gör att de erbjuder motorgaranti och man behöver inte oroa sig för den bilen genom enbart chippning. På vanliga GTI så erbjuder de också ett 300Hk kit med en utbytes turbo, även den med garanti, någon svensk firma som kan matcha det?

    Ska ringa Erik på Möller bil imorn, återkommer.

  17. #237

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Oettinger och Hohenester har också funktionen att man inte når full effekt när bilen är kall.

    Förra året när jag fråga ABT Sverige(möller bil) tog dom inget garanti ansvar i Sverige! Tyvärr

  18. #238

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av wolfbane1967 Visa inlägg
    Oettinger och Hohenester har också funktionen att man inte når full effekt när bilen är kall.

    Förra året när jag fråga ABT Sverige(möller bil) tog dom inget garanti ansvar i Sverige! Tyvärr
    Mkt möjligt att även Oettinger + Hohenster också har detta men ingen av dessa är en Svensk firma.

    Möller bil kommer inte att ta något garanti ansvar men ABT går in och tar garantin gentemot VW/Audi eller vad man nu har under garanti tiden, efter garanti tiden så kan man välja att betala. Har fått en kontakt på ABT i Tyskland som jag väntar svar ifrån nu, återkommer om detta.

  19. #239

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Oettinger säljs på Bilmodecenter i Göteborg och Hohenester i Borås av ACE competition.
    Dåligt att Möllers som säljer ABT själva inte har garantin.

    Dock är ABT mycket bra program för bilen som tröst
    Senast redigerad av wolfbane1967 den 2012-03-19 klockan 13:58.

  20. #240

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    Karl Lagerkvist
    Ort
    Gråbo
    Inlägg
    11
    Fick ett pris av Bilmodecenter på ABT-prog.vara till ED 35 idag..19755:- -20% => 15000:-.....rätt saftigt.
    +2500:- för försäkring där ABT tar över nonstop-garantin..
    Blir nog Hohenester istället för min del...

    Bilmodecenter säljer inte Oettinger längre.

    //Kalle.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin