Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 72
  1. #1
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208

    Haugemans Golf GTI 1.8T -00 **SÅLD**

    På tiden att starta en tråd om bilen nu när man har lite projekt på gång med den. inköpt för att ha som en rolig dailydriver men som alltid så spårar det ut lite :-P.

    Färdiga punkter:
    [ X ] Inköpt 21/9 2009
    [ X ] Sänkfjädrar fram o bak 35mm.(kasserade)
    [ X ] Nya fälgar o däck. Ace scott black 19X8.5 med 135/35-19
    [ X ] Luftfjädring runt om
    [ X ] Byta ut originalstereo
    [ X ] dämpa fram o bakdörrar
    [ X ] servad med olja och filter
    [ X ] Nya Bonrath bussningar i framvagn
    [ X ] Byta bromsolja (Motur RBF 600)
    [ X ] R däck till banträffar. (Khumo V70A)
    [ X ] Nya fälgar som passar till bromsarna (BBS CK 8X18)
    [ X ] Montera Stopteck 328mm BBK
    [ X ] nya framlampor, R32 original Xenon
    [ X ] Ny front, original R32
    [ X ] omlackad front
    [ X ] Nya bussningar bakvagn



    Att göra listan:
    [ ] Fjäderbensstag fram
    [ ] Fjäderbensstag bak
    [ ] Kraftigare kränghämmare fram
    [ ] Kränghämmare bak
    [ ] Plasta instrumäntbräda med nya mätarhus för oljetryck/temp turbotryck samt manometer till fjädring
    [ ] Plasta A stolpar för diskanter och mellanregister
    [ ] Plasta dörrar för 2X6.5" midbas
    [ ] Renovera / byta förarstolen. (nedsutten i sätet)
    [ ] Dimljus i spoiler

    Utgångsobjektet för 1.5 år sen


    Lite höghusvarning, detta är ordnat nu men mer om detta senare.


    Första som gjordes var en BSR steg II trimning. Gav bilen ett nytt liv kan man säga, 150 HK e lite trött i denna bil.

    Nästa steg blev att byta ut originalstereon med något bättre. in monterades en gammal alpine som hängt med ett par år och 2 6.5" MDS Pro Comp kit med 40 mm diskanter och en 2X12" MDS Fanatic Xmax låda. Magnat Black core four till högtalarna och ett Magnat Black core one till basarna.

    Dämpade även fram och bakdörrarna med butylgummi matta. kan säga att detta gav ett lyft till ljudet. inget rasslande och en stram och fin midbas.

    Sedan blev det att kassera sänkfjädrarna och dämparna jag köpte då det tog i över allt, drivaxel i kränghämmaren och däcken i hjulhusen osv. inhandlade i stället ett KSport helluftsystem med ställbara sport dämpare som monterades. riktigt bra passform gjorde att det var monterat på 2 kvällars jobb.









    Så har man kört i ca 1.5 år men började uppgradera lite igen nu månaden innan sturup. Ett stoptech 328 mm bromskit med 4 kolvsok beställdes men hann inte få hem det till körningen, tur var väl det det då ingen av mina fälgar passade över oken som byggde lite mer än jag var medveten om.

    Provmontering av bromsar.


    stoora ok =P
    Senast redigerad av Haugeman den 2013-09-16 klockan 00:31. Anledning: uppdaterade to do lista
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  2. #2
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Skulle montera in stereon igen efter körningen på Sturup, plocka ut förstärkare och baslåda då detta suttit löst i bakluckan sedan montering då man "bara" skulle köra ett par dagar för att testa systemet. dessa par dagar resulterade i ca 1 år.....

    i alla fall, märker när jag monterat in grejerna att jag fått allans värsta generatortjut i högtalarna. jahap... har kondingen på generatorn pajat efter körningen eller nått nu då?

    Bestämmer mig för att riva allt igen och renovera kabeldragningen samt fästa sakerna ordentligt i skuffen.

    Sänkte ner tanken och kompressorn till luftfjädringen i reservhjulsbaljan. och byggde ett golv med ram runt.


    Kommer att återanvända 4 kanalssteget och gömma detta samt kablar och filter u dubbelgolvet som blir rund tanken.


    Ett lock uppe på detta som kommer monteras med gångjärn så att man kan komma åt grejerna under. baslådan som skall byggas blir fäst uppe på detta lock men blir uttagbar... på nått sätt =p här ser man även lite av dom nya grejerna som skall in


    2 St i en sluten 60l låda.


    Monoblock som kommer mata basarna med 2400 w RMS i 2 ohm... mumma.


    Vi har lite rea på detta steg på jobbet =P sen har man personalpriser på detta haha...


    Blir dammigt av att såga och fräsa i MDF....


    Andra hobbybilen får komma med på ett hörn med.


    "lådan" i botten kommer nog målas svart och locket samt lådan kläs i högtalarmatta eller svart vinyl, troligen matta då det matchar originalinredningen bäst i skuffen.
    Senast redigerad av Haugeman den 2011-05-10 klockan 02:14. Anledning: stavfel...
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Ser fint ut, Tack för senast föresten! Hoppas du fick blodad tand för lite mer bankörning!

  4. #4
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Luftfjädring?! Hur funkade det på banan egentligen?
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  5. #5
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Över förväntan. hade lite rollning då det är ett 2 krets system med fram bak på bälgarna. inget som hindrar luften att gå från höger till vänster när det svänger hårt. men hoppas ett par bra kränghämmare skall hjälpa på detta. dämparna i detta kit är egentligen ett coiloversystem som dom har bytt fjädrarna mot bälgar.

    Fördelen är att man har egen kompressor med sig för luft till däcken=p. tanken är på 7 liter med 12 bar tryck...

    detta är egentligen inte tänkt att vara en banbil, kommer ett nytt projekt för detta (mk2 med 2l 16v och bak eller 4wd)
    därav stereobygget och luftfjädringen =)
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Kul.
    Inte fel att testa banan heller.

  7. #7
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Då var nya fälgar beställda.

    Blev BBS CK i 8X18


    Klassiker som passar bra på en MK4 tycker jag.

    Skall enligt BBS passa över bromsarna med 2mm till godo. precis det som stoptech kräver som minimum mellan ok och ekrar.

    Räknade lite på baslåda i dag och slutar på en sluten låda på 58 liter. blir väl att börja såga och limma detta i morgon.
    Senast redigerad av Haugeman den 2011-05-11 klockan 00:14.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  8. #8
    TimR
    Gäst
    Dom där fälgarna ger våta drömmar!!

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Kommer ju bli en riktigt trevlig daily driver detta
    BBS fälgarna sitter kanon på Golf 4an!

  10. #10
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Dags för en liten uppdate.

    Fått gjort lite i dag. Låda och lock till "golvet" klart och klätt med matta. färgen på mattan matchade originalmattan ganska bra.




    Så blev det att dra i basarna och fylla lådan med dämpull.


    Dom är hyfsat tunga. Har ca 1 cm mellan magnet och lådvägg =P




    Hade en rull Supra ply 3.4 stående.. får la duga till att koppla med =P


    Låda klar. provspelade den i Dodgen på ett steg som levererar 500 w rms i 2 ohm som lådan är kopplad till. spelade hyffsat bra kan man säga. blir intressant att lyssna på denna med monoblocket som skall sitta i bilen. JBL GTO 24001, levererar 2400 w RMS i 2 ohm =P


    Provmonterade låda och förstärkare i golfen för att märka ut kabelhål i locket för förstärkaren. Kan säga att det blev tight passning av lådan. mattan gjorde den sista mm och jag fick pressa in lådan med lite våld för att få den på plats.




    Där står den nu. Måste också lösa generatortjutet jag fått efter Sturup, tror generatorn eller kondingen på den havererat efter bankörningen.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  11. #11
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av Haugeman Visa inlägg
    Där står den nu. Måste också lösa generatortjutet jag fått efter Sturup, tror generatorn eller kondingen på den havererat efter bankörningen.
    Blev ju kanon! Och kommer poppa ännu bättre tror jag.

    Angående generator-tjut har det ofta uppkommit om låg-nivå-kabeln
    befunnit sig nära en plus-kabel, kolla först så den inte kommit i närheten
    av någon, kan ju mycket väl hända att den ramlat ner eller flyttat på sig
    när man kör på banan.

    Eller kommer tjutet i högtalare som inte är kopplade till slutsteg?
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  12. #12
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Liten uppdate.

    Fick ihop låda och steg bak i helgen. första som sker när man drar på strömmen är att nya förstärkaren tror den är en rökmaskin på närmaste nattklubb, massa vit rök bolmandes ur ena sidan. Kul med måndagsex, men leverantören skulle ersätta det med ett nytt. Hoppas bara det kommer innan bugrun.

    Droppa in ett paket från DO88.se i dag med lite slang till motor, ingen prestandaökning men blir snyggt och prydligt med detta tror jag =)

    Insugsslang


    Tryckslang


    Kylarslang
    Senast redigerad av Haugeman den 2011-06-03 klockan 17:25.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  13. #13
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Då var slangkitten monterade

    Före


    Efter


    mesta av slangarna syns dock inte då det göms av kåpa. men det piffade upp lite i alla fall.

    Har även fått hem fälgarna och gjorde en liten provmontering med bromsarna. det går på men det stämde inte med 2mm mellan ok och ekrar som BBS påstod, mer 0.8 mm. får lägga in en 3mm spacer så blir det bra. undrar om jag behöver längre bult på det eller om jag klarar 3mm på bultarna jag har till alufälgarna.

    ursäkta kvallen. hade bara mobilen till hands.


    köpte en uppsättning federal SS595 som skall på på måndag. tyvärr hinner jag inte skaffa några fälgar till R däcken så blir att åka mantorp med dessa däck. får hoppas det funkar.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Hehe de där dubbla JBL 12orna spelar SJUKT bra, brorsan har 2st i sin bruksbil just nu och satan va de dundrar på =)
    Synd på steget ditt som brann upp bara..

    Men ang din ny beställda dump så kommer de inte bli någe bra, tvivlar iaf.. :S
    Polaren hade någon liknande monterad i sin A4 1.8t och den fick spel helt, vandrade på tomgång, ryckte och blev allmänt skum.
    Monterade dit en org. återcirkulerande och de fungerade kalas igen..
    Bättre o köpa ex. en sån här: http://www.do88.se/c/motor-tuning/du...rcirkulerande/

  15. #15
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Jo jag märkte det. min ville inte ens stänga alls utan står öppet hela tiden även om jag skimsa imellan fjädern för högre tryck.. satte tillbaka original så länge. får prata lite med dom på do88.se och se.

    Steget fick jag utbytt av leverantören =)
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    nelik
    Ort
    falun
    Inlägg
    61
    Skapligt sugen man blev på luftfjädring när man såg din installation!
    Hade du dina 19" och körde med? Vilket ET är de på dem, stack fälgen ut utanför skärmkanten fram eller gick fälgarna under alun som luftkudden ligger på? Med tanke på att fälgarna är 8,5" breda.
    Har själv samma bredd på fälgarna och letar efter en lösning att komma lägre ner än mina sänkfjädrar.

    Gillar siliconslangarna också, var du tvungen att plugga något? Ser ut som det är en pip för mycket på slangen för en AGU?

  17. #17
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    körde med 235/35-19*8.5 ET35 med valsade kanter och uttagna innerskärmar och det tog i ibland om man svängde fullt. bytte nu till 18*8 med 225/40 i stället på nya BBS fälgarna, så kanske jag kan sänka lite mer i stället.

    hade ungefär 1 mm kvar mellan låsringen på fjäderbenet och fälgkanten.


    lite dålig bild men man kan se att aluplattan i botten av bälgen är ganska högt över däcket.


    Ja jag fick plugga en anslutning längst fram mot luftfiltret undertill. Drog i en bult med slangklämma.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  18. #18
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Då var bilen äntligen på nya fälgar och däck med nya frambromsarna monterade. nu återstår polish och vax inför BR.



    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  19. #19
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Snyggt!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    nelik
    Ort
    falun
    Inlägg
    61
    Tjusigt med nya fälgarna! Det såg en aning tight ut mot fälgkanten med de gamla. Har problem själv med 8,5" fram. Vet inte hur jag ska få bilen lägre, har ET35 och det sticker redan ut någon mm.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin