Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Gti vi ed35

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111

    Gti vi ed35

    VW presenterar GTI VI ED35 (på samma tema som GTI V ED30). 235 hk och säljstart i Juni.

    http://www.automotorsport.se/news/22...bileumsmodell/

  2. #2
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    Intressant. ED 30 hade ju samma motor som S3 / R är baserad på med dess potential.. ED 35 verkar ha samma som GTI 6:an.
    Fanns att läsa på nätet:

    "Vee-dub enthusiasts will also appreciate the added, power, with the 210-hp 2.0 TFSI engine from the standard GTI now putting out 235-hp."

    Undrar om det bara är mjukvaru trimmning?

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  3. #3
    TimR
    Gäst
    Så det kommer fortfarande sitta k03 turbo på ed35? :/

  4. #4
    sgt_nelson
    Gäst
    verkar ju som de bara är mjukvaran som är uppdaterad.

  5. #5
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Lite tråkigt att det ser ut att vara en mjukvaru trimmad GTi mk6 motor, hade hoppats på en K04 från VW själva på TSi motorn.

    Tyckte om hur den såg ut men kanske inte fälgarna?

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Kul med en specialmodell, men trist att potentialen inte är densamma som för gamla ED30. Fälgarnas utseende föll inte mig heller i smaken.

  7. #7
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Kul med en specialmodell, men trist att potentialen inte är densamma som för gamla ED30. Fälgarnas utseende föll inte mig heller i smaken.
    En gissning:

    Marknadsmässigt vore det helt fel att lansera en ED 35 med tex k04 + div . Den kommer för nära Golf R / Scirrocco R i performance men till ett lägre pris. Det är nog optik + mjukvara. Mao den får inte vara för bra. Ser trevlig ut tycker jag.

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2011-05-10 klockan 22:23.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Givetvis en gissning. Klart prisvärd är den (åtminstone i Tyskland där påslaget är dryga +3' Euro) med tanke på att Xenon, effekthöjning och andra detaljer ingår. Om det är möjligt att ta ut extraeffekten i befintlig HW med uppfyllda acceptanskriterier så är det mest kostnadseffektivt och logiskt att behålla ordinare motor (finns ingen anledning med större turbo om ordinarie HW är ok för önskad effekt, ger snarare bara sämre egenskaper i respons, förbrukning). Att ED30 fick en nedställd motor motiverades av att ordinarie motor i MKV inte klarade +30 hk med deras kravställning. Sen spelar säkert historien en viss roll och VW har antagligen lärt sig läxan med gamla ED 30 som blev rena raketerna med bara SW.

  9. #9
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Givetvis en gissning. Klart prisvärd är den (åtminstone i Tyskland där påslaget är dryga +3' Euro) med tanke på att Xenon, effekthöjning och andra detaljer ingår. Om det är möjligt att ta ut extraeffekten i befintlig HW med uppfyllda acceptanskriterier så är det mest kostnadseffektivt och logiskt att behålla ordinare motor (finns ingen anledning med större turbo om ordinarie HW är ok för önskad effekt, ger snarare bara sämre egenskaper i respons, förbrukning). Att ED30 fick en nedställd motor motiverades av att ordinarie motor i MKV inte klarade +30 hk med deras kravställning. Sen spelar säkert historien en viss roll och VW har antagligen lärt sig läxan med gamla ED 30 som blev rena raketerna med bara SW.
    Ja - Nu har jag gissat klart för idag. Skulle gärna haft en R men det är ju problemet med dragkrok som R + Rocca R besitter. (Ingen av dem går ju att besiktiga med drag). Då blir man lite extra nyfiken på vad som finns under huven på en ED 35. Är det stort sett identiskt med GTI så är det inte lönt att tänka på "byte". (För liten uppdatering i förhållande till pengarna).

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Tror en ED35 hamnar nära en Golf R i prestanda då den väger mindre och slipper 4WD. Säkert en rolig och rapp bil! Dock kanske utan trimpotential. Största problemet med R för mig är bagageutrymmet. Men det får jag lov att leva med..

  11. #11
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    Var och tittade närmare på en R för 3 veckor sedan. Noterade det höga bagagerumsgolvet. Allt har sitt pris i någon ände. Annars var det ju väldigt likt GTI. Ed 35 performance har jag ju redan i GTI:n med BSR:s hjälp.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Hade för mig att du körde moddat. Då finns det ju i princip inget incitament till att byta!

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    För 5500:- ( omräknat från euro ) får man 19" i annan design.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin