Sidan 3 av 12 FörstaFörsta 123456 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 238
  1. #41

    Reg.datum
    okt 2008
    Namn
    soyd
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    345
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Snyggt! Såg nästan Bolt on ut =) Hur kändes det när du provkörde då?
    Tackar

    Det bettar ruggigt bra och den känns bra balanserad fram och bak... Jag har tagit det ganska lugnt nu de första vändorna har bara kört ca 10mil på dem ännu. Jag tänkte försöka köra in dem varsamt... Men de lite lite kraftigare inbromsningarna jag gjort så har det som känns som när man var liten och provade polarns nya cykel, och så var man inte helt hundra på om bak bromsen satt på höger sida eller vänster sida. I ren panik så nöp man bara en av dem och nästan stöp på huve

    Dock så måste jag justera handbromsen lite granna satt den tar som den ska... Blir att fixa det under helgen...

    /mvh soyd

  2. #42

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Läcker bil och mycket intressant läsning! Bromsarna tillsammans med din godisvita GTI är en fin kombination.

  3. #43
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Kan bara instämma med förgående inlägg! Handbroms delen är något alldeles extra.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #44

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Henrik Camitz
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    307
    fint som tusan! antar att det e bankörning som gäller med dom där herrejösses bromsarna?

  5. #45

    Reg.datum
    okt 2008
    Namn
    soyd
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    345
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Läcker bil och mycket intressant läsning! Bromsarna tillsammans med din godisvita GTI är en fin kombination.
    Tack o bock

    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Kan bara instämma med förgående inlägg! Handbroms delen är något alldeles extra.

    /Peter
    Tackar tackar

    Citat Ursprungligen postat av Vr6Turbo Visa inlägg
    fint som tusan! antar att det e bankörning som gäller med dom där herrejösses bromsarna?
    Tackar!

    Ja det är lite för både och... Men det öppnar ju upp för möjlighet till hård körning vad gäller bromsning i alla fall
    Sen så ger det ju den lite agresivare locken. Och så ser man ju snabb ut i alla fall

    /mvh soyd

  6. #46
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    691
    Ser kanonbra ut. Men jag ser att du monterat skivorna på "fel" sida. Slitsningarna och hålmöstret går åt fel håll. Byt sida mellan höger och vänster sida.
    Annars alla tummar upp!
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  7. #47
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Citat Ursprungligen postat av Mk1 Visa inlägg
    Ser kanonbra ut. Men jag ser att du monterat skivorna på "fel" sida. Slitsningarna och hålmöstret går åt fel håll. Byt sida mellan höger och vänster sida.
    Annars alla tummar upp!
    Funktionsmässigt spelar det ingen roll åt vilket håll slitsningen sitter. Jag tycker det är rätt monterat, minst ljud från slitsarna då!
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  8. #48

    Reg.datum
    okt 2008
    Namn
    soyd
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    345
    Ja alltså jag kan ju säga att jag först inte var 100% säker på hur jag skulle montera skivorna. Men i manualen som följde med fram kittet så ska de monteras som jag gjort... Jag sökte även på webben efter andra med samma kitt som också monterat dem som jag gjort:







    Om jag fattat det hela rätt (jag kan ha fel så ni får gärna rätta mig..) Så monteras skivorna så att luften sugs in i kanalerna runt om på skivornas kant för att kyla dem bättre. Monterar du tvärt om så blåser de ut luft ur kanalerna runt om...

    Så de inre kylkanalerna på skivorna är monterade i samma riktning fram som bak... Så jag hoppas det funkar att köra så hära ?

    /mvh soyd
    Senast redigerad av soyd den 2011-05-14 klockan 23:44.

  9. #49
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    http://www.brembo.com/Brembo/Templat...=NoModifyGuest

    Vad det gäller slitsade "slotted discs" som du har bak så finns tydligen ett alternativ, (sist i stycket), de är säkert okay. Fram avgörs av om det är "Curved vane" - "böjd skovel" i kylkanalen. Är den rak spelar det ingen roll enligt texten nedan....

    FAQ
    Which direction should the discs rotate?
    It is a popular misconception that the slots or drillings in a disc determine the direction of rotation. In truth, for an internally vented disc, the geometry of the vanes dictates the direction of rotation. There are three vane types in use:

    Straight
    Pillar vane (comprised of many small posts)

    Curved vane

    The first two vane types are non-directional, and can be used on either side of the vehicle. The curved vane disc, however, is directional. A curved vane disc must be installed with the vanes running back from the inside to outside diameters in the direction of rotation. Please see figure. Orienting the disc in the manner creates a centrifugal pump. The rotation of the disc causes air to be pumped from the center of the disc, through the vanes, and out through the outside diameter of the disc. This greatly enhances the disc's ability to dissipate heat.

    Additionally, all of Brembo's slotted discs are directional as well, regardless of the vane geometry. The discs should be installed such that the end of the slot nearest the outer edge of the disc contacts the pad first. Please see figure.


    Hoppas de är rättvända.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  10. #50

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Det låter logiskt att ha dom så som du har dom även om jag hade satt dom åt andra hållet, Om man inte hade läst i beskrivningen först!

  11. #51

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Hmm....om han inte ska spöa bilen på "det gröna helvetet" så lär det knappast märkas...dvs han verkar köra sin bil som folk och spöa den med måtta.

  12. #52
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av soyd Visa inlägg
    Om jag fattat det hela rätt (jag kan ha fel så ni får gärna rätta mig..) Så monteras skivorna så att luften sugs in i kanalerna runt om på skivornas kant för att kyla dem bättre. Monterar du tvärt om så blåser de ut luft ur kanalerna runt om...
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Det låter logiskt att ha dom så som du har dom även om jag hade satt dom åt andra hållet, Om man inte hade läst i beskrivningen först!
    Beror på hade jag sagt...

    Har du svängda kylkanaler som följer hålborrningen/slitsarna sitter de fel enligt detta:
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Curved vane

    The first two vane types are non-directional, and can be used on either side of the vehicle. The curved vane disc, however, is directional. A curved vane disc must be installed with the vanes running back from the inside to outside diameters in the direction of rotation. Please see figure. Orienting the disc in the manner creates a centrifugal pump. The rotation of the disc causes air to be pumped from the center of the disc, through the vanes, and out through the outside diameter of the disc. This greatly enhances the disc's ability to dissipate heat.
    Men rätt enligt detta...?
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Additionally, all of Brembo's slotted discs are directional as well, regardless of the vane geometry. The discs should be installed such that the end of the slot nearest the outer edge of the disc contacts the pad first. Please see figure.
    På min sitter brembo max, som har slitsar åt båda håll, men kylkanalerna
    sitter så luften ska ut, och så har jag alltid monterat bromsskivor?
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  13. #53

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Tänker vi rent fysiskt så får du nog vända på dem (om jag tänker rätt :P )

    * Vanes:en/Kanalerna blir mindre och mindre ju närmare skivans mitt man kommer = Svårt pressa in luft innåt skivans mitt, än mindre varm luft.
    * Varm luft vill expandera = går åt det hållet som kanalerna expanderar åt (oavsett om bilen står still) => Du lär inte kunna "pressa" in kall luft innåt som möter expanderande varm luft ifall skivorna vänds som på bilderna och "hugger" i sig luft när man kör frammåt.
    * De flesta racebilar jag sett frösöker inte få luft in "i" skivorna utan , utan kylslangarna ansluter mot en "bromssköld" och får luften mot bredsidan på skivan.

  14. #54
    Quattro_mannen
    Gäst
    En av dom bättre trådarna på detta forum,tumme upp för ditt projekt!!!

  15. #55
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Bak (slotted disc) det är väl utrett.

    Fram. Centifugalfläktsfunktion, det innebär att luften sugs in i centrum och blåses radiellt ut genom yttersta delen på skivan. Är kanalerna helt raka och symmetriska oavsett hur man vänder dem (som de skivor jag hanterat i mina dagar) - inget problem. Spelar ingen roll.

    "Straight / Curved vane" Luften går ju samma håll i bägge fallen.

    I länken nedan visas olika versioner av cenrifugalfläkt.

    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ce...lFanBlades.png

    Princip funktion (Visar väl en "Backward curved" fläkt):

    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Centrifugal_fan.gif

    Då är det bara frågan om det är "Backward" eller "Forward" eller "Straight".

    Det verkar inte helt självklart hur man ska tolka skrivningen. Om du nu har "curved vane" vilken av de två alternativen är då rätt.....

    Hjälptexten säger:

    A curved vane disc must be installed with the vanes running back from the inside to outside diameters in the direction of rotation. Please see figure.

    Figuren som det hänvisas till, har du någon sådan? Jag hittar ingen på Brembo hemsidan.

    När jag i forntid råkade vända riktning på en större cenrifugalfläkt, fungerade märkligt nog fläkten ändå och blåste i rätt riktning men med betydligt sämre flöde.

    Man vill ju göra rätt. /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2011-05-15 klockan 14:54. Anledning: Ny bild
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  16. #56
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Kollade runt på olika Brembo konstverk.
    Tror att du satt dina vackra skivor rätt om det är curved vane "backward curved vane" som det nog är frågan om, när man läser texten.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  17. #57

    Reg.datum
    okt 2008
    Namn
    soyd
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    345
    Tack alla ni som engagerat er och hjälpt mig leta vad som är rätt och fel håll att montera skivorna... Det verkar inte var helt lätt att tolka alla beskrivningar heller ... Men då det är samma utformning på luftkanalerna fram som bak så satte jag de bakre som de främre... Så det känns i alla fall rätt... men nu är jag osäker

    Citat Ursprungligen postat av Janne.M Visa inlägg
    Tänker vi rent fysiskt så får du nog vända på dem (om jag tänker rätt :P )

    * Vanes:en/Kanalerna blir mindre och mindre ju närmare skivans mitt man kommer = Svårt pressa in luft innåt skivans mitt, än mindre varm luft.
    * Varm luft vill expandera = går åt det hållet som kanalerna expanderar åt (oavsett om bilen står still) => Du lär inte kunna "pressa" in kall luft innåt som möter expanderande varm luft ifall skivorna vänds som på bilderna och "hugger" i sig luft när man kör frammåt.
    * De flesta racebilar jag sett frösöker inte få luft in "i" skivorna utan , utan kylslangarna ansluter mot en "bromssköld" och får luften mot bredsidan på skivan.
    Det du säger känns väldigt rätt... Då sitter de ju fel i sådan fall

    Citat Ursprungligen postat av Mini_me Visa inlägg
    Hmm....om han inte ska spöa bilen på "det gröna helvetet" så lär det knappast märkas...dvs han verkar köra sin bil som folk och spöa den med måtta.
    Hehe ja det är sant, jag kör mestadels som vanligt folk satt säga Men ändå så vill jag ju helst ha skivorna rätt.

    Annars om man åker till någon liten bilträff och ställer upp bilen, så kommer säkert folk som har lite "koll" att säga titt på den här dum f*n som har de här lite "sportigare bromsarna" och så har han monterat skivorna fel håll. Då blir man ju idiot förklarad direkt

    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Kollade runt på olika Brembo konstverk.
    Tror att du satt dina vackra skivor rätt om det är curved vane "backward curved vane" som det nog är frågan om, när man läser texten.

    /Peter
    Jag måste nästan ta loss hjulet igen (om jag inte kan se det endå..) och titta vilken "curve" de har bli som lite osäker nu

    Citat Ursprungligen postat av Quattro_mannen Visa inlägg
    En av dom bättre trådarna på detta forum,tumme upp för ditt projekt!!!
    Tackar tackar!, kul att du gillar projektet

    /mvh soyd

  18. #58

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    MMmm , svårt att generallisera som ni gör.
    Hur slitzarna "skall" sitta beror på tillverkare och HUR fläktbladen inne i den ventilerade skivan sitter.
    Finns raka och det finns riktade fläktblad inne i olika tillverkares skivor.
    Sedan finns det olika funktion för olika slitzar som ni redan listat ut.

    Detta tillsammans med att olika skivor kan ha borrade hål och dessa kan ha riktade mönster.

    Det är en hel regnskog av olika varianter.
    JAG har mina slitzar riktade med böjda/svängda slitzar innifrån och ut med den yttre delen av slitzen riktad bakåt längst bak. Rätt eller fel....det kan bara den som vetenskapligt testar detta veta , dessutom som tidigare skrivet beror det på tillverkare och typ av skiva samt åt vilket håll fläktbladen i skivan går åt.

    Baserat bara på bilderna har du satt skivan "rätt" =)
    Men det beror ju på om skivan är tillverkad så och om hur resten ser ut.
    Är den slitzad i efterhand kan ingen säga att det är fel för då är det någon annan som gjort det än tillverkaren av skivan!
    Senast redigerad av Lillen den 2011-05-16 klockan 17:50.

  19. #59

    Reg.datum
    okt 2008
    Namn
    soyd
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    345
    Jag har varit borta i jobbet mest hela denna veckan så bilen bar bara stått i garaget...

    Men jag vet inte om jag varit 100% tydlig, med att det är två olika tillverkare på skivorna:

    De främre: Brembo
    De bakre: Coleman Racing

    När man beställer hoss brembo får man ju välja mellan = "Cross drilled" eller "Slotted". Helt ärligt så tog jag cross drilled för jag tycker att det är snyggare helt enkelt

    De bakre tillverkade Coleman efter en ritning helt enkelt. Sedan kunde man välja helt fritt på borrning och slitsningar. Skilnaden är ju att de främre är gjutna med hål i och där av inte ska spricka så lätt. Så jag vågade helt enkelt inte chansa och ta samma borrnings mönster bak även om det hade varit "Snyggast"....

    Men i alla fall så det är alltså Coleman som slitsat sina egna skivor satt säga så de borde ha slitsad dem rätt...

    Ska som jag sa tidigare titta igen hur de invändiga luft kanalerna är utformade återkommer med info om det

    /mvh soyd

  20. #60

    Reg.datum
    okt 2008
    Namn
    soyd
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    345
    Jag har fått lite problem vad gäller reservhjulet....

    Jag hade inte tänkt så mycket på det att man kan faktiskt få punka efter vägen... (peppar pappar...)

    Så har ni några tips på vad jag kan göra åt saken... Måste ha minst ett 19" reservhjul helst med ET på 44+ (kan ju ha spacers i bagaget med ifs...)

    Vet ni om det finns 19" reservhjul som passar bult mönstret på golf 5?

    Det enda skyddet jag har nu är punka spray (vilket jag vet är skit...)
    Och en assistans försäkring hoss SBM, som innebär att de kommer ut 24/7 och lagar punkteringen eller tar med sig däcket och byter däck osv. (låter bra... hur det funkar i praktiken vet jag ej...)

    /mvh soyd
    Senast redigerad av soyd den 2011-05-25 klockan 16:19.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin