Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1
    Dannemannen
    Gäst

    Lista på åtdragningsmoment till VW Lupo alt. Seat Arosa

    Hej,

    Är väldigt grön vad gäller motormeckande men alltid velat lära mig. Nu har min lilla Seat Arosa (~Lupo) från -99 m. 1.4 8v motor gått o skurit. Vore ju en bonus om jag lyckades fixa den, men det är nog ingen risk - hoppas iaf lära mig en hel del på vägen :P Har iaf inget att förlora för det är motorbyte som gäller annars.

    Den första felsökningen blir kamöverfallen (enklast), sedan blir det att lossa toppen inkl. kamaxel, osv.

    Men, jag saknar information om vilket moment som gäller för att få åt muttrarna när jag skruvat upp dem. Haynes har ju ingen bok för Lupo/Arosa, och det är fasiken omöjligt att hitta den informationen på nätet (googlat i flera timmar nu).

    Undrar om någon här sitter på en lista med de olika åtdragningsmomenten, alternativt vet framför allt vad som gäller för topp och kamöverfall?

    Mvh, Daniel

  2. #2
    itouch
    Gäst
    Hittade detta på nätet gällande topp:

    Aluminium cylinder block (engine codes AER, ALL)

    Stage 1: 30Nm /22 lbf ft
    Stage 2: Angle Tighten 90 degrees
    Stage 3: Angle Tighten a further 90 degrees

    Cast-iron Cylinder Block (all engine codes except AER,ALL)

    Stage 1: 40Nm / 30 lbf ft
    Stage 2: 60Nm / 44 lbf ft
    Stage 3: Angle Tighten 90 degrees
    Stage 4: Angle Tighten a further 90 degrees

    Dessa var specifikt för lupo

  3. #3
    Dannemannen
    Gäst
    Jisses, 20 minuter tog det dig - ja, vad kan jag säga, dina googlingsskills är avsevärt bättre än mina :P Tackar!

    Detta är min motor med kåpan demonterad.

    http://img20.imageshack.us/img20/6324/20110501029.jpg

    Det som får mig att undra är nämligen alla de data jag fått som säger just 30 nm + 90 + 90, men det ska då enligt listan du hittade gälla för aluminiumblock. Går det att se om detta är aluminium, eller hur avgör man det?

    Föresten, har du länken kvar? Försöker hitta moment till kamöverfall m.m. också, och det kanske finns på den länken.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin