Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1
    Mange
    Gäst

    Däcktrycksmonitor fel - förslag på lösning?

    En Golf GTI 2006 där symbolen för däcktrycksmonitorn tänts. Normalt trycker man på SET knappen och så nollställs den. Men inte denna gången. Nu blinkar den bara till och förblir tänd.

    Har provat koppla bort batteriet för att se om det skulle nollställa, men utan resultat.

    Var sitter sensorerna som detta system bygger på? Hur felsöker man detta system?

    Mvh
    Magnus

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Mange Visa inlägg
    En Golf GTI 2006 där symbolen för däcktrycksmonitorn tänts. Normalt trycker man på SET knappen och så nollställs den. Men inte denna gången. Nu blinkar den bara till och förblir tänd.

    Har provat koppla bort batteriet för att se om det skulle nollställa, men utan resultat.

    Var sitter sensorerna som detta system bygger på? Hur felsöker man detta system?

    Mvh
    Magnus
    Kolla så du har rätt lufttryck i samtliga däck?
    Systemet läser hjulvarv/rullomkrets på hjulen med hjälp av ABS sensorerna, mindre luft i ett däck = Mindre rullomkrets dvs hjulet snurrar snabbare än övriga hjul.
    Lyser andra lampor ex ABS/ESP?

    Hjälper ej kontroll av lufttryck samt en knapptryckning så är det en felminnes avläsning som gäller.

  3. #3
    Mange
    Gäst
    Tack för svaret! Det är endast denna symbol som lyser. Ska kolla däcktrycket, återkommer.

    Mvh
    Magnus

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Även om något däck har lägre tryck än de övriga så borde signal för övervakning slockna direkt när knappen hålls inne.
    Systemet räknar rotation på hjul, men ger bara signal efter en tids körd sträcka.


    offtopic:
    Har bara använt "SET"-knappen efter kontroll av jämt däcktryck. Vet någon hur systemet fungerar ? När man håller inne "SET", nollställer man då bara eventuell varning eller säger man till att "jag vill bibehålla aktuell uppsättning" ? Dvs skulle tre däck ha 2.8 bar och det fjärde 2.0 och knappen hålls inne, förstår systemet då att man villl ha det så eller varnar det efter ett tag att ett hjul roterar mindre än de övriga ?
    Senast redigerad av Fredrix den 2011-04-24 klockan 23:38. Anledning: tillägg

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Har bara använt "SET"-knappen efter kontroll av jämt däcktryck. Vet någon hur systemet fungerar ? När man håller inne "SET", nollställer man då bara eventuell varning eller säger man till att "jag vill bibehålla aktuell uppsättning" ? Dvs skulle tre däck ha 2.8 bar och det fjärde 2.0 och knappen hålls inne, förstår systemet då att man villl ha det så eller varnar det efter ett tag att ett hjul roterar mindre än de övriga ?
    Systemet är kalibrerat efter inlärda parametrar , dvs hur många hjulvarv det får skilja mellan hjulen innan systemet anser att du har för lågt däcktryck någonstans.
    Det man gör när man trycker på "SET" är att nollställa systemet inget annat , dvs den har inte en susning om hur många BAR du har i däcket den är bara intresserad av hur många varv ditt hjul roterar under en viss tidsaxel jämfört med dom 3 övriga hjulen.
    Ett rätt simpelt system som bygger på hjulvarv.
    Så länge alla hjul roterar lika fort/inom givna parametrar under en viss tidsaxel så är systemet nöjd.

    Den tillåter att bakhjulen roterar med annan hastighet än framhjulen eftersom du enligt rekomendationer ska ha mer luft bak än fram ex vid last. (Kolla innanför tanklocket så finns rekomendationerna).

    SEN FINNS DET ETT TILL SYSTEM

    Dyrare system bygger på sensorer i varje hjul och en radiomottagare i varje hjulhus , dessa system kan du kalibrera individuellt så den varnar när trycket sjunker i ett eller flera däck du får information om aktuell tryck i aktuellt däck , ex AUDI har detta system på sina dyrare bilar , på VW har jag bara stött på detta sytem på Phaeton.
    Dessa system bygger på en sändare i däcket som läser av luftrycket konstant och skickar informationen till en mottagare.
    En ren mardröm att kalibrera när man ex byter till en däckdimension som tillverkaren EJ rekomenderar eller om en sändare byts ut i däcket , då måste man manuellt kalibrera systemet med dator och lära bilen värderna från grunden.
    Detta system bygger som tidigare angivet på att den mäter lufttrycket i däcket.

  6. #6
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Dyrare systemet sitter också på passat r36
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  7. #7
    Synapze
    Gäst
    Lånar tråden då jag har samma frågeställning som TS, har testat att hålla inne SET-knappen men lampan släcks inte.
    Har kollat däcktrycket och det är samma i alla däcken så begriper inte varför den lyser?

    Vad finns annars att göra?

  8. #8
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Golf-powers avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Trywall
    Medlemsnr
    244
    Ort
    Vimmerby/Storebro
    Inlägg
    439
    Jag har bytt hjul och dessa har ingen sensor vad jag vet men lampan lyser inte i alla fall vilket är skönt
    Vet inte hur set knappen fungerar heller

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Någon som vet om det sitter givare i varje fälg på passat 2015, eftersom det står exakt däcktryck i displayen?

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Någon som vet om det sitter givare i varje fälg på passat 2015, eftersom det står exakt däcktryck i displayen?
    Menar du som på bild , så sitter det en sensor i varje hjul.

    Skrivet på forumspringaren.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Japp, så menar jag. Då får jag köpa lösa sensorer till vinterhjulen alltså?

  12. #12
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Japp, så menar jag. Då får jag köpa lösa sensorer till vinterhjulen alltså?
    Ja det behöver du.

    Min däckleverantör kunde sälja sådana men Golf har inga sensorer så det behövdes inte.

    /Peter

    EDIT
    PS tror de kostar typ 2600:- till 4 hjul...
    Senast redigerad av Peter-C den 2014-10-18 klockan 19:30. Anledning: EDIT pris
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Vad bra, någon som har art.nr på dessa? Behöver det göras någon ihopparning när man byter mellan olika sensorer?

  14. #14
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Fick nytt pris på TPMS sensorerna i veckan, 2600:- som just ska användas på en ny Alltrack. Går att använda till andra bilmärken med (är ju inte aktuell då man kör VW ).

    Struntar man i sensorer varnar det men får knappast några andra konsekvenser. Kan kanske avaktiveras m VCDS, det har du ju.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Fick nytt pris på TPMS sensorerna i veckan, 2600:- som just ska användas på en ny Alltrack. Går att använda till andra bilmärken med (är ju inte aktuell då man kör VW ).

    Struntar man i sensorer varnar det men får knappast några andra konsekvenser. Kan kanske avaktiveras m VCDS, det har du ju.

    /Peter
    Ja det var rätt saftigt pris, Någon som vet VAG Art.nr på dessa givare? Alternativet är att jag får stänga av systemet vintertid.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Då var vinterdäcken på. Kör utan givare i år. Men hur får man bort varningen att bilen inte hittar några givare?
    i Instruktionsboken står det att systemet skall stängas av automatiskt?

    Namn:  Foto 2014-12-10 22 09 23.jpg
Visningar: 2253
Storlek:  979.7 KB

    Namn:  Foto 2014-12-10 21 56 24.jpg
Visningar: 2662
Storlek:  758.2 KB

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    OT. Faktafel i VW handböcker har förekommit tidigare, därmed inte sagt att detta är det. I min handbok för Golf TSI är motoroljevolymen fel med nån liter!
    "Börtryck"! Kan det vara så att man använder Google translate i stället för en teknisk redaktör när man ska göra den Svenska översättningen?
    Senast redigerad av pudas den 2014-12-11 klockan 10:43.

  18. #18
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Snarare en felaktig teknisk term och inte anpassat till vardagsspåk. Börvärde är ju en reglerteknisk term för det värde man vill försöka uppnå. I det här fallet så borde ju den tekniskt korrekta termen snarare vara "ärvärde" eller "ärtryck". Men så säger ju inte normalt folk och så bör det inte stå i en instruktionsbok för vanliga användare. För en mekaniker möjligen.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin