Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27
  1. #1
    Menude
    Gäst

    Gasa med helt ny golf gti?

    Undrar om man vågar gasa ordentligt med en ny golf gti eller om den ska köras in X-antal mil med gubbakörning först? hur "funkar" det? skulle ju va roligt om man kunde pressa bilen när man har hämtat ut den

    Undrar även om oljetempen måste komma upp i en viss temp för att man ska kunna trycka plattan i mattan utan att slita på något?

    Några andra tips för en ny gti??

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Det står i manualen hur den skall köras in, har för mig att det är lugn körning i 500 mil men titta i manualen. Tipset är att följa den även om folk har starka åsikter om hur en motor skall köras in som drastiskt skiljer sig ifrån tillverkarens rekommendation. Jag följde tillverkarens råd och det fungerade hur bra som helst.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  3. #3
    Menude
    Gäst
    lugn körning är ju en tolkningssak :P man kan ju inte krypköra ut på motorvägen direkt

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Magnus Gulldén
    Ort
    Rydaholm
    Inlägg
    689
    Sen ska man ju inte fresta på förrän motorn fått upp temperaturen.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Stefan Storback
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    790
    Vad jag hört av en som bygger motorer å kör dragrace. Så är det inte faligt att varva ur motorn. Det dom inte är bra är att segdra. Typ ligga på 4,an i 50-60 å gasa så motorn belastas mkt.
    Å givet vis ska man ju inte dra den fult på alla växlar t varv stoppet.
    Kör under 4000 varv första 50 milen å sen öka lite fint.

  6. #6
    Menude
    Gäst
    Min GTi kommer ha DSG-låda så jag väljer inte att ligga i 4an :P

    tycker det verkar väldigt underligt att man inte skulle kunna använda gaspedalen utan att "förstöra" motorn.

    finns ju som sagt mycket delade meningar om hur man ska köra en bil i början..jag tror väl mest på att köra normalt men man måste ju kunna gasa utan problem.

    Tack för alla svar ingen som har nåt svar på det där med oljetempen? spelar den roll för sånt här?

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Jonas Bodin
    Medlemsnr
    5284
    Ort
    Solna
    Inlägg
    11
    Tror det står i instruktionsboken att man de första 150 milen inte ska belasta motorn maximalt. Inte varva över 70% av max första 100 milen, sen gradvis till max under följande 50 mil. Efter det borde bilen vara inkörd. Så körde jag in min och det funkade hur bra som helst.

    Angående oljetemp så brukar jag inte varva över 3000 eller belasta motorn innan oljan är över 75 grader

  8. #8
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 130
    Har alltid praktiserat ett variabelt körsätt från första milen med ny bil. Ibland varvat upp, dock endast tillfällig belastning. Försökt undvika segdragning. GTI DSG i "D" mode upplevs på gränsen till segdragning tycker jag (man lättar gärna på gasen eller växlar ner). Dra inte bilen på kall motor, det var nog värre då syntetoljan inte fanns, men ändå, det känns fel. Det är ju inte bara motorn som ska "köras in"... 100-150 mil ja det får väl räcka.

    Vad som är viktigt i längden är att byta olja /filter dubbelt så ofta som longlife servicen intervallen inträffar. Det är inget att snåla på. Troligen den viktigaste parametern för minskat motorslitage.

    Det blir nog en trevlig vår för dig i nya bilen!

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Postar en klassiker.

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Bästa tipset är att köra som vanligt! Det absolut viktigaste är att ALLTID varmköra ordentligt innan du klipper på. De för 150 milen bör du dessutom undvika att tokköra hela tiden.

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    A Thorén
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    361
    hehe klassiker som sagt. Finns ju faktiskt folk som köper bilar från bilhandlare...o de körs ju varken in speciellt snällt eller väntas på att komma upp i arbetstemperatur...speciellt demobilar

  12. #12
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 130
    Jag orkade inte läsa alla detaljerna men budskapet i ”klassikern” är ju tydligt. Tror inte att överdriven ”fis” körning är gynnsam. Så kommer ju inte bilen någonsin att köras i vardagen. Kör nästan som vanligt/variabelt utan onödig tokvarvning. På MC sidan (sporthoj) har jag inte ägnat mig åt tanken på inkörning. Har inte upplevt några problem trots besök på bandagar efter 25 mils totalsträcka. Jag har ju inte tokvarvat, men ändå…. Dessa motorer är ju relativt extrema så de kanske tål mer. Principen borde ju vara den samma.

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2011-04-07 klockan 17:34.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  13. #13
    Nisse
    Gäst
    Klart man följer instruktionsboken men frågan får nog aldrig nåt riktigt svar.
    När man köpte ny moppe skulle den inte varvas ur eller segdra, samma med
    bilar. En motorcykel gäller samma regler men där ligger maxvarvet högre så
    där får man dra mera och då kan man ju fundera på varför? Jag tror knappast
    att en F1 bil körs in det skulle se lite komiskt ut, motorn kanske får en stund
    i bromsbänk. Ja sådär kan man hålla på, banbilar, dragster, jetmotorer,
    rymdraketer.. Ja,ja..jag gjorde som det stod i instruktionsboken iaf

  14. #14
    Björn R
    Gäst
    Det är väl "höga vändkanter" i cylinderfodren som gäller!

    Skall hämta min nya Golf R om någron vecka, det blir väl antagligen något lugnare första 100 mil trots ovan kommentar.

  15. #15
    Menude
    Gäst
    det står bara i instruktionsboken att man inte ska varva mer än 2/3 av maxvarvet(=8000?) och inte ge full gas första 100 milen..sen kan man succesivt öka nästkommande 50 milen. låter ju ganska vettigt

  16. #16
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Hoppas TS fick bra och samstämmiga svar på frågan i tråden .

    Kommer gå bra .
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  17. #17
    dorian
    Gäst
    Du får köra normalt till motorn blir varm ordentligt, sen är det bara att gasa.
    Jag tror inte att man behöver köra in dagens motorer lika länge, det är ingen 80-tals svarv som de kör i cylindern. Kan tänka mig att de använder fina laser teknik när dom tillverkar dagens motorer och motor delar

  18. #18
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av dorian Visa inlägg
    Du får köra normalt till motorn blir varm ordentligt, sen är det bara att gasa.
    Jag tror inte att man behöver köra in dagens motorer lika länge, det är ingen 80-tals svarv som de kör i cylindern. Kan tänka mig att de använder fina laser teknik när dom tillverkar dagens motorer och motor delar
    Det står i manualen hur man skall göra, har du ens tittat i en manual till en ny GTI?

  19. #19
    dorian
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Det står i manualen hur man skall göra, har du ens tittat i en manual till en ny GTI?
    nä det har jag inte. behöver ingen manual för att jag ska köra :-)
    Jag har kört många helt nya bilar när jag jobbade med taxi, har alltid kört på direkt och aldrig upplevt nåt konstigt.

    VW vet bäst. är du osäker så får du läsa din bok, det är nog bäst

  20. #20
    basake
    Gäst
    Undvik att varva den över 5000 varv de första 300 milen så blir allt ok

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin