Sidan 21 av 31 FörstaFörsta ... 1118192021222324 ... SistaSista
Resultat 401 till 420 av 613
  1. #401

    Reg.datum
    apr 2011
    Namn
    Erik persson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    498
    Nu så tycker jag genast att det blev en mkt trevligare stämning här , och jag håller med i att det är helt klart ett enormt slöseri med pengar det man gör men fasen vad jag tycker det är skoj.

    Skulle jag byta bil så är nog en GTr eller Porsche närmast till hands bang for the buck helt klart.

    Skulle bygga för att få tillbaka insatt kapital skulle jag nog byggt bostadsrätter i stället för bilar, jag är mer work hard play harder typen. Jobbar mkt är hyfsat bra det jag gör så det blir en och annan krona över tack och lov, fru 2 tonårsdöttrar 3 tävlinghästar ett gäng fordon kräver en del tid och medel.

    Får se om det blir björkvik under året inte helt omöjligt alls, annars så är div ban rakt fram åka inbokad så då får folk titta på den där och då.
    Med vänlig hälsning, Erik

  2. #402
    GTI30EDITION
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Gasekke Visa inlägg
    Nu så tycker jag genast att det blev en mkt trevligare stämning här , och jag håller med i att det är helt klart ett enormt slöseri med pengar det man gör men fasen vad jag tycker det är skoj.

    Skulle jag byta bil så är nog en GTr eller Porsche närmast till hands bang for the buck helt klart.

    Skulle bygga för att få tillbaka insatt kapital skulle jag nog byggt bostadsrätter i stället för bilar, jag är mer work hard play harder typen. Jobbar mkt är hyfsat bra det jag gör så det blir en och annan krona över tack och lov, fru 2 tonårsdöttrar 3 tävlinghästar ett gäng fordon kräver en del tid och medel.

    Får se om det blir björkvik under året inte helt omöjligt alls, annars så är div ban rakt fram åka inbokad så då får folk titta på den där och då.
    Med vänlig hälsning, Erik
    Ja det blir en del att greja med då kan jag tänka mig.

    Synd bara att du åker med fel tuningfirmas optimering. No hard feelings. Jag tror personligen att du hade fått mer "bang for the buck" hos Sörensen Performance, men det är en annan historia.


    Hoppas du dyker upp på Björkvik så du kan dra ett par repor mot Mygels vassa Cupra. Jag tror minsann att det finns kaffe och bulle på plats också.


    Mvh

  3. #403

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    visst äre lite som att jämföra äpplen å päron att jämföra en relativt ny Golf R med tex en porsche..

    en några årsmodeller äldre 996/997 för 2-300.000:- har både högre effekt och vrid original, med fullt vidhållna marginaler + alla motorgarantier osv.
    (420hk på den snällaste 996-varianten, vill man sen ha mer slänger man på ett steg1 från tex 9FF för en billig slant å brummar runt till vardags med 550hk+)

    att då jämföra en sådan emot en Golf R, som är relativt ny, för 400.000+ där man plöjt ner 100-150k på optimering, tänjt gränser, å brutit allt va motorgarantier heter, det blir ju heltokigt..
    Golfen är inte en sportbil i den bemärkelsen, varken vikt, väghållning eller prestanda talar för den.. den är en påställd GTI, en liten bil med ganska pigg motor, det klassiska begreppet av en "ungdoms-kärra".
    ..men visst är det helt klart kul att trimma en sådan och mäta sig med lite häftigare bilar =)

    2.0tfsi motorn i sig har betydligt mer potential än vad denna R har knuffat ur sig.. så ni är långt ifrån några gränser å tänjer.
    siffror på 500hk+ är inte ovanliga om man tittar utanför sverige.. men just i sverige släpar vi efter.. mest för att det saknats nån tuner insatt i MED9 styrsystemet.
    utrustningen för att hålla på med dessa kostar en slant.. dock en spottstyver för "professionella".. däremot KUNSKAPEN är något som väldigt få besitter, professionella eller ej, även utanför sverige.

    kolla bara på gamla ME7 som sitter i tidigare generationers GTIer, 1.8t motorerna, dessa körs idag utan problem med allt från original 150 å upp och över 1000hk, på originalstyrsystemet.. vilket rätt utfört ger en fullt körbar maskin som går att använda till vardags till å från jobbet.
    bara här i dagarna så löste några kretiva individer hur man kan använda upp till 5bars mapsensorer, laddtrycksreglering med full PID-styrning, något som tuners efterfrågat sedan man runt år 2000 upptäckte att 2550mbar var "hårdkodat" i ME7.. också något som slår SAMTLIGA världsledande eftermarknadssprut på fingrarna vad gäller kontrollerbarhet, snabbhet och precision va gäller alla parametrar (laddtryck, soppa, tändning, feedback, adaption).

    ..det jag ville komma fram till är att i takt med att kunskapen om motorstyrningen ökar så kommer man se 2.0tfsi maskiner med betydligt högre effekt, då motorn i sig inte har några som helst problem att spotta ur sig det dubbla/tredubbla vad denna R i tråden gör.

    vad gäller DSG-lådorna så har det ända sedan, kort efter dom lanserades, funnits förstärkningar att handla i tyskland, både för hårdvara och mjukvara.. personligen hade jag alla gånger vänt mig dit där bilen/märket/lådan härstammar ifrån, där det finns både tillgång och efterfrågan, än till ett amerikanskt företag, baserat i järnhästarnas land där dom knappt importerar dessa bilar pga att "motorerna är för små" i generell amerikansk mening.. allt under 3 liter volym är "leksaksbilar" å säljer helt enkelt inte på den amerikanska marknaden.. =D

  4. #404
    GTI30EDITION
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    visst äre lite som att jämföra äpplen å päron att jämföra en relativt ny Golf R med tex en porsche..

    en några årsmodeller äldre 996/997 för 2-300.000:- har både högre effekt och vrid original, med fullt vidhållna marginaler + alla motorgarantier osv.
    (420hk på den snällaste 996-varianten, vill man sen ha mer slänger man på ett steg1 från tex 9FF för en billig slant å brummar runt till vardags med 550hk+)

    att då jämföra en sådan emot en Golf R, som är relativt ny, för 400.000+ där man plöjt ner 100-150k på optimering, tänjt gränser, å brutit allt va motorgarantier heter, det blir ju heltokigt..
    Golfen är inte en sportbil i den bemärkelsen, varken vikt, väghållning eller prestanda talar för den.. den är en påställd GTI, en liten bil med ganska pigg motor, det klassiska begreppet av en "ungdoms-kärra".
    ..men visst är det helt klart kul att trimma en sådan och mäta sig med lite häftigare bilar =)

    2.0tfsi motorn i sig har betydligt mer potential än vad denna R har knuffat ur sig.. så ni är långt ifrån några gränser å tänjer.
    siffror på 500hk+ är inte ovanliga om man tittar utanför sverige.. men just i sverige släpar vi efter.. mest för att det saknats nån tuner insatt i MED9 styrsystemet.
    utrustningen för att hålla på med dessa kostar en slant.. dock en spottstyver för "professionella".. däremot KUNSKAPEN är något som väldigt få besitter, professionella eller ej, även utanför sverige.

    kolla bara på gamla ME7 som sitter i tidigare generationers GTIer, 1.8t motorerna, dessa körs idag utan problem med allt från original 150 å upp och över 1000hk, på originalstyrsystemet.. vilket rätt utfört ger en fullt körbar maskin som går att använda till vardags till å från jobbet.
    bara här i dagarna så löste några kretiva individer hur man kan använda upp till 5bars mapsensorer, laddtrycksreglering med full PID-styrning, något som tuners efterfrågat sedan man runt år 2000 upptäckte att 2550mbar var "hårdkodat" i ME7.. också något som slår SAMTLIGA världsledande eftermarknadssprut på fingrarna vad gäller kontrollerbarhet, snabbhet och precision va gäller alla parametrar (laddtryck, soppa, tändning, feedback, adaption).

    ..det jag ville komma fram till är att i takt med att kunskapen om motorstyrningen ökar så kommer man se 2.0tfsi maskiner med betydligt högre effekt, då motorn i sig inte har några som helst problem att spotta ur sig det dubbla/tredubbla vad denna R i tråden gör.

    vad gäller DSG-lådorna så har det ända sedan, kort efter dom lanserades, funnits förstärkningar att handla i tyskland, både för hårdvara och mjukvara.. personligen hade jag alla gånger vänt mig dit där bilen/märket/lådan härstammar ifrån, där det finns både tillgång och efterfrågan, än till ett amerikanskt företag, baserat i järnhästarnas land där dom knappt importerar dessa bilar pga att "motorerna är för små" i generell amerikansk mening.. allt under 3 liter volym är "leksaksbilar" å säljer helt enkelt inte på den amerikanska marknaden.. =D
    Åter igen. Nu var det väl mera pengarna jag syftade mot om man skulle stå i valet och kvalet att välja vilken väg att gå.

    Att antingen köpa sig en GT-R för 500tKr eller Köpa en Golf R och optimera för en relativt stor summa pengar.

    Det här går ju att vända och vrida på beroende på i vilken sits man väljer att sitta i. Självklart krigar man för sin egen bil och det man gjort på den.

    Men vid en ev försäljning så måste man ju se på vart någonstans har man mest behållning. För i slutänden så är det ju bara frågan om hur mkt bortkastade pengar man kan försöka behålla.

    Mvh

  5. #405

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    det var väl lite det jag menade och skrev, en golf blir aldrig en porsche/gt-r hur mycket man än plöjer ner i den, och kommer aldrig att inbringa samma andrahandsvärde som en sportbil.. som du nämnde tidigare så pengarna man lägger på trim/plast får man sällan tillbaka många kronor av vid försäljning =)
    rent ekonomiskt så är det 10ggr av 10 bättre att köpa sig en sportbil om det är en sådan bil man vill ha.. men va äre för kul med det? =P

  6. #406

    Reg.datum
    apr 2011
    Namn
    Erik persson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    498
    +1 på den sn00k , visst är det så att det finns hur mkt som helst att hämta i org styrsystem och det är massor att utveckla där.
    Min bil är helt klart i sin linda av tfsi utvecklingen och det finns massor att göra.

    Ett bra exempel är ju Mickes seat den ger säkert 100-150+hp mer än min motor och är ju uppbyggd för mer effekt från grunden för att tåla det också.

    Jag har börjat samla kunskap om vad som finns -behövs-kan användas för en hållbar maskin på upp emot 700hp med körbarhet och hållbarhet det blir nästa steg för mig.
    Min maskin är helt original i alla invändiga delar turbon är vald för den effekt som plockas ut med mkt bra körbarhet och effekt för att åka relativt snabbt, hållbart och den hade tillräckligt med fart för att köra ifrån en GT3a i alla intervaller under den dagens förhållanden.
    huvudet på spiken är här
    *Golfen är inte en sportbil i den bemärkelsen, varken vikt, väghållning eller prestanda talar för den.. den är en påställd GTI, en liten bil med ganska pigg motor, det klassiska begreppet av en "ungdoms-kärra".
    ..men visst är det helt klart kul att trimma en sådan och mäta sig med lite häftigare bilar =)*

    kunde inte ha sagt det bättre själv .
    Att vi släpar efter är precis som skrivs en väldigt liten marknad för egna tuners att "uppfinna hjulet på" 500+ 2,0tfsi finns det ganska gott om , bilar som leverat snabba tider lite sämre , mina är inte supersnabba på något sätt dock konkurrenskraftiga både här i sverige och utomlands vad jag sett. APRs 10,86 är grymt bra olättad bil med mkt effekt med en motor som är preppad för den ökade effekten den har fått.

    I mitt fall en halvsnabb gatbil där det nog är relativt små marginaler kvar på org grejorna och jag tänker inte pressa ut mer än vad jag gör idag utan bygga för att kunna göra det vid sidan om och vänta på utvecklingen på saker och ting, ingen rymdforskning alls utan en maskin som trivs och funkar till allt jag använder den till.

    Än en gång så gillar jag kompetenta sakliga inlägg.
    hipp hipp hurra
    erik

  7. #407

    Reg.datum
    okt 2012
    Namn
    Nicholas Sävenlid
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    229
    Kloka ord

  8. #408

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Här har vi en tuners som inte tar överpriser http://www.sorensen-performance.com/wp/?page_id=276
    Denna firma har gjort en hel del 500-700 hk Cupror så visst finns det potential i dessa 2,0 t fsi motorer. Ett bra ex är Michels cupra motorn är väl genomarbetad får han för sig att byta turbo i framtiden så har han sina 700 hk.
    Senast redigerad av anri52 den 2013-02-09 klockan 15:11.

  9. #409
    GTI30EDITION
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av anri52 Visa inlägg
    Här har vi en tuners som inte tar överpriser http://www.sorensen-performance.com/wp/?page_id=276
    Denna firma har gjort en hel del 500-700 hk Cupror så visst finns det potential i dessa 2,0 t fsi motorer. Ett bra ex är Michels cupra motorn är väl genomarbetad får han för sig att byta turbo i framtiden så har han sina 700 hk.
    Det skulle vara intressant att se en Audi S3 av årsmod 07 och framåt med en uppgradering från Sörensen Performance, eller varför inte en Golf R.

    Tjänstevikten är ju nästan densamma på bilarna, 1530 för S3an och 1540 för Golf R:en. Billigaste S3an på blocket får du för 150tKr billigaste Golf R:en får du för 250tKr.

  10. #410
    2hotgolf
    Gäst
    Om jag skulle köpa 2.0tfsi i framtiden utan tvekan det blir sørensen de har allt som krävs kunskap kompetens mm.
    Jag tycker priset är ochså rimligt, jag betalade stertman 100.000+kr och jag var Absolut inte nöjd med resultatet Loba is the Shiiit medans Sørensen ger 500hk för 75.000kr

    Turbo Exhaust Manifold – Garrett GTX3071R Turbo – Precision 38mm wastegate – 3″ custom alu intake – 3″ stainless steel downpipe – Upgraded diverter valve – Upgraded High Pressure Fuelpump – IE Connecting rods – Revo Stage 3 software

    Total price for this kit with S3 Intercooler : 54.832DKR (7.350Euro)
    Total price for this kit with THS Intercooler : 57.632DKR (7.726Euro)

  11. #411
    GTI30EDITION
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av 2hotgolf Visa inlägg
    Om jag skulle köpa 2.0tfsi i framtiden utan tvekan det blir sørensen de har allt som krävs kunskap kompetens mm.
    Jag tycker priset är ochså rimligt, jag betalade stertman 100.000+kr och jag var Absolut inte nöjd med resultatet Loba is the Shiiit medans Sørensen ger 500hk för 75.000kr

    Turbo Exhaust Manifold – Garrett GTX3071R Turbo – Precision 38mm wastegate – 3″ custom alu intake – 3″ stainless steel downpipe – Upgraded diverter valve – Upgraded High Pressure Fuelpump – IE Connecting rods – Revo Stage 3 software

    Total price for this kit with S3 Intercooler : 54.832DKR (7.350Euro)
    Total price for this kit with THS Intercooler : 57.632DKR (7.726Euro)
    Helt rätt!

    Prisbilden ligger mkt bättre än det Stertman erbjuder. Här öppnar man ju motorn och byter komponenter med. Seriöst byggt alltså!

  12. #412

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Vad i ovan text byter man inuti motorn menar du?

  13. #413
    GTI30EDITION
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Vad i ovan text byter man inuti motorn menar du?
    IE Connecting rods = stakar!

    http://photodune.net/item/connecting...-parts/1658836

  14. #414

    Reg.datum
    apr 2011
    Namn
    Erik persson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    498
    Jag har själv kikat på sorensen men visst ser priset bra ut fast jag har inte sett någon av deras bilar göra en bra tid på ngt event men det kanske finns? Är ju inte någon större skillnad vad man väljer i slutändan personligen är jag i nuläget nöjd med mina grejor och har svårt att se att jag där jag bor skulle trimma i Danmark.
    Sedan är jag inte sugen på att åka dubbla / tredubbla spridarrader utan väntar hellre på en bra en spridarlösning.
    Men det är alltid upp till var och en att välja var man lägger sina pengar.

    Byter man bara stakar men inte kolvar verkar märkligt och 500hk med en S3 ic känns som att det bygger massor med värme och följd problem pga värmen då det låååååångt tidigare i den här tråden funderades det om vad en ic som inte var eftermarknadstyp klarar av.
    Köp och prova någon, är ju billigt att sätta ihop en sådan sedan får alla veta hållbarheten på deras grejor själv har jag kört snart 5000 mil med mina grejor.
    Trevlig helg på er.
    Erik

  15. #415

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Bor man i södra Sverige skulle det va en självklarhet att åka till Köpenhamn för optimering av sin 2,0 fsi
    Att dom får fart på bilarna är Mygels cupra ett levande exempel på, han kör med samma setup som
    SP erbjuder.

  16. #416

    Reg.datum
    apr 2011
    Namn
    Erik persson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    498
    Mickes bil är grym , men det är inte ens i närheten av det där kitet som år visat här de bitar som sitter i mickes bottendel så vitt jag vet.
    Jag har ju till och med erbjudit mig att gå in och sponsra Micke med en slant om hans plan för att åka modball i sommar.
    Jag är inte den som är den oavsett tunerval

  17. #417

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Mygel har bytt det mesta i sin motor kolvar stakar ventiler mm, men han kör ändå med Garrett GTX3071R Turbo
    precis som detta steg 1 kitt erbjuder, men han kan utan vidare byta till en Garrett GTX3076R turbo utan att känna oro
    för rasrisk, Rent effekt mässigt lär steg 1 va som Mygel cupra va förra sommaren men som sagt han kan utan vidare få
    upp effekten till 600-700 hk om han vill.. Haha Erik skitbra initiativ kul

  18. #418

    Reg.datum
    apr 2011
    Namn
    Erik persson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    498
    Nu är det ju så att storlek på aggregatet inte per automatik ger x antal hk ungefär som att säga att bara för att jag har en stor k*k så är jag bra på att..... Tekniken runt om kring är mer av vikt för att uppnå målet.

    Min BMW 4a gav med E85 Hx50 (halvstorsnurra) 425 whp under ett väldigt smalt register , bytte till mindre turbo mindre spridare bensin istället för E85 bytte kam i övrigt samma maskin IC osv den gav då 345 hk från 2700rpm upptill en topp vid 7300 RPM 440 whp med 380-550wnmpå samma register.
    Visst kunde turbo 1 ge mkt effekt men inte med samma körbarhet, vilket i min värld är viktigare än toppeffekt.
    Erik

  19. #419

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Håller med dig där, det är nog därför dom flesta använder sig av Garrett GTX3071R som verkar vara den optimala turbon
    för 2,0 t fsi maskiner.

    Gt3 är en perfekt referens, för några år sedan när vi var på moholm så körde en 335 steg 3 mot en gt3 och då gick det så här
    http://www.youtube.com/watch?v=A2960ixDJ5M sen kan vi ta (GTI30EDITION) Martins före detta bil Focus RS på 420 hk
    som möter en 335 steg 3 med liknande effekt och då ser det ut så här http://www.garaget.org/video/127138
    kan även visa Focusen mot en steg 2,5 giac http://www.garaget.org/video/127275 och slutligen mot cupran
    http://www.garaget.org/video/128427 nu får man i allafall en hum hur jädra snabba dessa två hatchback bilar är, en Gt3 skulle va lååångt efter dessa bilar på ett rullande event.
    Senast redigerad av anri52 den 2013-02-10 klockan 11:00.

  20. #420
    GTI30EDITION
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av anri52 Visa inlägg
    Håller med dig där, det är nog därför dom flesta använder sig av Garrett GTX3071R som verkar vara den optimala turbon
    för 2,0 t fsi maskiner.

    Gt3 är en perfekt referens, för några år sedan när vi var på moholm så körde en 335 steg 3 mot en gt3 och då gick det så här
    http://www.youtube.com/watch?v=A2960ixDJ5M sen kan vi ta (GTI30EDITION) Martins före detta bil Focus RS på 420 hk
    som möter en 335 steg 3 med liknande effekt och då ser det ut så här http://www.garaget.org/video/127138
    kan även visa Focusen mot en steg 2,5 giac http://www.garaget.org/video/127275 och slutligen mot cupran
    http://www.garaget.org/video/128427 nu får man i allafall en hum hur jädra snabba dessa två hatchback bilar är, en Gt3 skulle va lååångt efter dessa bilar på ett rullande event.
    Tittar man på dom här filmerna så här i efterhand så är det bara att konstatera. Focusen är en mkt snabb hatch back med orginal snurra. Hade man fått i dom vassare kammarna i bilen hade den bromsat 400whp på 98 oktan. Jag såg papper på detta när jag var hos Autotech i Trollhättan då en annan bil tidigare haft den setupen. Väldigt mkt bil för pengarna kan jag tycka, och registret i Volvo femman är härlig. Synd bara att den driver på framhjulen. Min bil gick loss på gaspådrag i 80km/h på torrt underlag trots diffen. Detta var med gatmappen, med racemappen var den ännu aggresivare. Idag får man alla gånger en Focus RS för 190k och uppgraderingen hos Autotech lossar på runt 40k. Och nöjer man sig där med ATM420 så går bilen riktigt fint med FF drift.

    Däremot vill man inte köra mot en optimerad 997 Turbo, då kan man hälsa hem.. MILT UTTRYCKT!

    http://www.garaget.org/video/129150

    Mvh
    Senast redigerad av GTI30EDITION den 2013-02-10 klockan 14:42.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin