Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Jani Hast
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    678

    Udda fel och felkoder med glapp i strömkabel.

    Måste dela med mig av ett ett lite udda fel på min Golf Variant mk4 -03 som jag har haft under någon månad nu.
    Det började med att bilen små rykte lite när man körde precis som att den inte fick bensin. Slutade lika plötsligt som det kom. Sen så var jag ute och körde en dag. Stannade för en fika och sen ville inte bilen starta alla. Startmotorn gick runt fint. Efter lite felsökande under huven fast jag hitta inget fel så jag stängde och provade att starta. Gick fint.

    Fick en felkod som visa att bränslepumps relät var dåligt.
    Nollade felkoden men glömde köpa nytt relä.

    Sen var jag ute på en tur till Göteborg och då fick bilen för sig att dö precis när jag åkte på E6'an utanför Göteborg.
    Så det var ju bara att börja skruva loss lite innerpaneler för att komma åt relät.
    Gav det lite kärlek och bilen starta igen.

    Nytt räla köptes och monterades.
    Felet verkade förvinna men där hade jag fel igen.
    Denna gången började bilen helt plötsligt gå på 3 cylindrar.
    En spole var död helt plötsligt.
    Fel koder denna gången var en spole 1'ans cylinder var död och spridaren på cylinder 4 var dålig.
    Byte plats på spolen och felet flyttade på sig till det nya platsen oxå.
    Bara köpa ny spole.
    Spridaren gav inga nya felkoder efter nollning.

    Efter att den bytes så funkade fint ett tag till för en vecka sen så dog bilen igen under färd på motorväg. Tur var att en rastplats dök upp.
    Ville inte starta fast startmotorn drog runt.
    In under huven igen och dra i lite kabel.
    Stängde huvun och bilen startade fint igen när jag vred på nyckeln

    Fick nya fel koder som visade att bränsle pumpen och alla 4 spridare strejkade.
    Började kolla efter nytt.
    Var visst DYRT.

    Sen så hände det som inte fick hända. Bilen hade ryckt lite igen som den gjorde i början av fel sökningen. sen får jag stop igen denna gången på en stor bro vi har i Trollhättan som var under reparation och har bara en fil åt varje håll.
    Man får lätt panik när man inser att man kommer att skapa trafik kaos modell värre.
    Fast det var bara in under huven och leta fel igen. Fast där hitta jag inget på 15 sekunder. Så jag stängde huven och satte mig i bilen igen och försökte starta bilen. YES skiten starta igen. Bara att åka ivåg och se en LÅNG kö bakom sig.
    Nu började jag undra om det inte var något el fel som yttrade sig.

    Idag tog jag tag i saken och åkte till jobbet.
    Började med att lyfta på batteri kåpan som sitter på batteriet och kollade alla säkringar som sitter där. Där var felet. En grova kabel som sitter på en 110 amp's säkring har glappat upp och bränt fint i plasten och mot säkringen. Bara att skrapa bort sotet och skruva i hopp det igen fast helt denna gång.

    Nu ska det köpas en ny säkring då den gamla ser lite ledsen ut.

    Man kan ju skratta åt felet nu då det gav väldigt mycket konstiga fel koder på vägen men nu verkar det löst.
    Han bara köpa ett ett bränslepumps relä för 150:-

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Ett tips är att tal lös "elcentralen" ovanför batteriet och granska den NOGA.
    Den brukar nämligen brinna invändigt pga av det du beskriver , glappande oxiderande kablar pga av att muttrarna skakat lös med åren vilket medför att centralen överhettar.
    Ett annat sätt att snabbt konstatera skick är att ta lös säkringarna och se hur kabelsorna som säkringarna ligger ann mot ser ut.

    Minst tecken på att det gått varmt = Byt ut centralen helt , det spar dig framtida huvudvärk och förhindrar en ev bilbrand.

    Och se till att kabelanslutningarna sitter med låsmuttrar av oval typ alt med taggbricka (finns maskinmutter med inbyggd tagg/låsbricka) inte med plastlåsning , då har du både hängslen och livrem.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Jani Hast
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    678
    Ska kolla på ny central i morogn så det blir besök till den lokala VW handlaren.
    Sen kabeln som hade glappat hade gått varm så platsen hade smält.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Ja det är ett klassiskt fel som jag också råka ut för.

    Köpte en ny istället för att laga den gamla och varje gång jag är under huven o kollar olja så kontrollerar jag muttrarna.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Jani Hast
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    678
    Citat Ursprungligen postat av VWGolIV Visa inlägg
    Ja det är ett klassiskt fel som jag också råka ut för.

    Köpte en ny istället för att laga den gamla och varje gång jag är under huven o kollar olja så kontrollerar jag muttrarna.
    Det är inte så lätt att köpa en ny på en söndag.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Nja Jani, det kan diskuteras =)
    Fast har man inga kontakter så är det svårt att köpa vissa delar en söndag.

    Men då går det att fixa tillfälligt med lite m8 bult o mutter typ, eller m10.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin