Resultat 1 till 20 av 22
-
2011-03-30, 19:32 #1
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Martin Rasmusson
- Ort
- SKÅNE
- Inlägg
- 284
Mäta upp spänning (ohm) ABS givare
Hej,
ABS lampan lös på min GTI efter vinterns förvaring. Jag tog mig till hjälp av en multimeter och mätte ohm-talen. Följande resultat fick jag när jag mätte givaren utan att snurra på hjulet:
HF: 960
VF: 974
HB: 1028
VB: Fick inte fram något
Jag provade hur länge som helst, och jag fick verkligen inte fram något höger bak. Finns det något annat bra sätt att utröna att det verkligen är givaren höger bak som är dålig?
/Martin
-
2011-03-30, 19:36 #2
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Lars Höstner
- Ort
- Sthlm
- Inlägg
- 2 359
Om du menar vänster bak där du inte fick fram nåt så är den paj.
Ohm varierar när du snurrar på hjulet men händer ingenting så är den paj.
-
2011-03-30, 20:51 #3
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Martin Rasmusson
- Ort
- SKÅNE
- Inlägg
- 284
Ok, då blir det till att inhandla en ny. Något speciellt man bör tänka på vid monteringen av den nya givaren?
-
2011-03-30, 23:53 #4
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mattias
- Ort
- Falun
- Inlägg
- 2 135
prova mät växelspänning istället.. medans du snurrar däcket olika fort.. så ser du mycke bättre kurvan som givaren genererar.. om någon är sliten/skitig och reagerar långsammare tex.
med ohm-mätning ser du i stort sett bara om lindningarna är hela eller trasiga.. men det kanske räcker i det här fallet =)
-
2011-03-31, 20:51 #5
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Martin Rasmusson
- Ort
- SKÅNE
- Inlägg
- 284
-
2011-03-31, 21:44 #6
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mattias
- Ort
- Falun
- Inlägg
- 2 135
givaren består av tunn tunn kopparstråd lindad runt en kärna.. går tråden av nånstans fungerar den inte alls och du får inget värde alls, då är det bara att byta givare.
-
2011-04-03, 22:03 #7
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Martin Rasmusson
- Ort
- SKÅNE
- Inlägg
- 284
-
2011-04-03, 22:24 #8
-
2011-04-03, 22:25 #9
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mattias
- Ort
- Falun
- Inlägg
- 2 135
golf 3? hmm.. ja, vad jag kan minnas så ska den slockna själv, men felkoden kvarstår.
-
2011-04-04, 20:24 #10
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Martin Rasmusson
- Ort
- SKÅNE
- Inlägg
- 284
-
2011-04-04, 20:45 #11
Har du ens provat att snurra hjulet efteråt eller kört?
-
2011-04-04, 21:00 #12
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Martin Rasmusson
- Ort
- SKÅNE
- Inlägg
- 284
-
2011-04-04, 21:19 #13
Funkar det eller det funkar inte så fort lampan lyser?
-
2011-04-05, 21:13 #14
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Martin Rasmusson
- Ort
- SKÅNE
- Inlägg
- 284
-
2011-04-05, 22:23 #15
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mattias
- Ort
- Falun
- Inlägg
- 2 135
har du mätvärden ifrån alla givare nudå?
släckt felkoderna?
-
2011-04-06, 16:41 #16
-
2011-04-06, 22:01 #17
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Martin Rasmusson
- Ort
- SKÅNE
- Inlägg
- 284
-
2011-04-07, 14:21 #18
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mattias
- Ort
- Falun
- Inlägg
- 2 135
så fort lampan lyser har styrdonet deaktiverat ABS:en, finns inte en chans att den funkar då.
detta är en säkerhetsfunktion.. skulle det råka vara fel på EN givare och ABS:en fortfarande var aktiverad så skulle du segla av vägen ganska omgående vid en panik-inbromsning.
hurvida lampan släcker sig själv utan att släcka felkoderna kan säkert variera då det fanns en hel drös olika styrdon dessa år.. men kan du mäta upp givaren nu, som inte hade nått värde alls tidigare, så är det med stor sannolik bara så att du lär in å släcka felkoden.
-
2011-04-07, 14:46 #19
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Ulf Ericsson
- Ort
- Sollebrunn
- Inlägg
- 283
Knycker tråden lite beroende på att jag också har något skumt med ABS lampan. När jag kört några km med en hastighet över ca 80 km/t tänds lampan. Om jag stannar och stänger av tändningen och sedan slår på den igen lyser lampan fortfarande. Efter att bilen rullat någon meter slocknar lampan för att tända sig igen vid högre hastighet. Jag kan köra hur långt som helst bara jag håller mig under ca 80 km/t
Har inte kollat felkoder.
-
2011-04-07, 14:58 #20
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Mattias
- Ort
- Falun
- Inlägg
- 2 135
låter som en taskig givare.. den hamnar nog inte utanför signal-spannet förrän du är uppe i dina 80km, och då klipper styrdonet. så fort den får en signal inom rimligt mätområde så släcker den lampan.. min gamla piSSat VR6 kombi -95 hade samma/lika fenomen för sig, och då mätte jag upp givarna och fann en som var väldigt trög på att ge ifrån sig värden när man snurrade däcket lite lätt för hand.. bytte den, och vips så funkarde allt igen.