Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32
  1. #1
    Kungen
    Gäst

    Farligt ventiltick, eller ska det låta så här?

    Ursäkta min okunskap, men jag har ej någon större erfarenhet av gamla bilar. Jag råkar dock äga en Golf GTI 8v sedan en tid tillbaka, och den har nog alltid låtit så här under mina 1300 mil som jag kört den:

    http://www.youtube.com/watch?v=fgbBOwC3pGs

    Är det ok att motorn tickar på det här viset? Är det helt enkelt så att gamla bilar kan låta så här utan att det är farligt? Eller är det ett klassiskt "ventiltick" vi hör? Jag har jämfört med ventiltickande bilar på YouTube, och då låter ju min bil frisk i jämförelse, men de bilarna kanske är extremfall?

    Det låter mer eller mindre hela tiden. Jag tror faktiskt att det låter mindre vid kall motor. Ljudet kommer och går lite grann, nu på videon så låter det som allra mest. Ibland är ljudet lite mindre, men det är nog alltid där.

    Kan det vara så att lyftarna inte fått tillräckligt med olja? Plasthylsan som oljestickan sitter i var sprucken, så det tätade inte alls runt stickan. Dessutom så läckte det lite runt ventilkåpepackningen. Dessa problem körde jag runt med i över 1000 mil innan de fixades. Vem vet hur länge förra ägare har kört. Kan detta gjort att oljetrycket varit dåligt, så att lyftarna slitits? Jag är inte kunnig, spekulerar bara

    Vad säger ni, är ljudet normalt, eller ska jag göra nåt åt saken?

    Kan tillägga att jag har använt "skruvmejsel mot örat"-metoden och lyssnat mot ventilkåpan ovanför varje cylinder, och det låter likadant på alla cylindrar. Bilen har gått 25000 mil och jag kör på helsyntetisk 5W-40 (Biltema)

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Lät det lika innan du började köra på Biltemasynteten?
    Har fått de tendenserna efter att ha börjat med sån syntetolja åxå.
    Inte för att de var just biltemas men iaf.....

  3. #3
    Kungen
    Gäst
    Jag tror inte att det blev värre av biltema. Hade halvsyntet innan (15W-40), nåt billigt fabrikat. Som sagt, bilen har nog alltid låtit så de 1300 mil jag kört. Möjligtvis att det blivit liiite värre med tiden, men inget jag kan koppla till biltema.

    Vad körde du på innan då, annan helsyntet eller kanske rentav mineral? Jag har gjort två oljebyten på min, och vet inte vad den hade för olja från början.
    Senast redigerad av Kungen den 2011-03-30 klockan 00:27.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Kan ju vara slitna lyftare eller kam.
    Men det får nån kunnigare svara på.

    Lite kan det ju ticka.
    Min ena 16V tickar lite vid varm motor.
    Dock inget att bry sig om egentligen.
    Hur din motor låter live vet jag ju tyvärr inte?

    Citat Ursprungligen postat av Kungen Visa inlägg
    Vad körde du på innan då, annan helsyntet eller kanske rentav mineral? Jag har gjort två oljebyten på min, och vet inte vad den hade för olja från början.
    Körde mineral i min.
    Men har blandat ganska friskt sedan dess.
    Är dock tillbaka på mineral numer igen.
    Tror dock min börjar ha sliten oljepump.

  5. #5
    Kungen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Körde mineral i min.
    Men har blandat ganska friskt sedan dess.
    Är dock tillbaka på mineral numer igen.
    Du upplevde alltså att tickandet blev mindre när du gick tillbaka till mineral? Som jag uppfattat det så är helsyntet ganska överlägsen, men att det kan spola bort avlagringar från gamla motorer, så att det helt plötsligt kan bli större spel på olika ställen i motorn. Men jag förstår inte hur det skulle hjälpa att gå tillbaka till mineral, för allt är ju redan bortspolat. Men men, jag är som sagt ingen expert

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Ska jag vara ärlig beror nog tillbakagången till mineral på ekonomi och att det på den motorn gjorde varken till eller från med typ av olja.

    Med Biltemas 5w50 olja i 16V:n blev det väl inte direkt sämre men den gick kanske lite varmare vid hård belastning och detta medförde lite missljud. Inget stort problem alls och vet inte om det berodde på oljan , men det kändes så(vetenskapligt deluxe) =)

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Jag hade problem med en 86:a Golf jag hade, lät något väldigt illa när man hade SAE 5W-40 helsyntet i oljetråget men med billig SAE 10W-30 mineral i tråget spann den som en katt

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    skulle aldrig hälla i nå helsyntetisk olja i en gammal golf som gått +20k mil med mineral eller halvsyntet oljor!
    kan sluta illa = oljan blir för tunn när den blir varm och de blir mindre/sämre oljetryck och så RAS, skrot!
    Har hänt folk ja känner som haft i helsyntet i äldre bilar som oftast gått på mineral/halvsyntet..

    Ja brukar hälla i OK´s standard olja 10w30 (kostar väl 160:-/4liter eller så) eller oxå deras 15w40 (kostar 260 eller nära 300:-/4 liter)
    De är olja ja vet fungerar och har aldrig haft nå märkbart rassel/tickande i mina bilar när jag kört med de oljorna!

    Alt. Shell Helix PLUS 10w40 (halv syntet), den kör jag i min nuvarande passat 1.8t och har gjort i 9000mil snart..
    Inget kox eller liknande men oljebyte var 1000:e mil..

  9. #9
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Svårt att höra p.g.a. det dåliga ljudet i filmen, men jag tycker det låter ganska mycket?
    Det låter även som ett grövre metall-ljud än ventilerna, vilket kan innebära oljud från vevaxeln.
    Men som sagt svårt att höra i filmen.

    Är det ventilerna så blir en trögare olja (mineral eller halvsyntet) mer smörjande
    och tickandet låter inte alls eller lika mycket.

    Det är egentligen ingen fara med att köra med det om det är ventilerna,
    annat än förlust av effekt.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    hmm.. i mina öron låter det där som en 8v gti med mekaniska tryckare, vilket dom tidiga hade.. (behöver en inshimsning)
    bara lite nyfiken, va är det för årsmodell på kärran din? =)

    va gäller olja till vws 8-ventilare så testade jag biltemas 20w50 olja i en sådan förra sommare, och den blev helt ljudlös i tryckare mm, spann som en katt.. denna är ju en lite mer trögflytande mineralolja och mycke väl lämpad för dessa lite äldre motorer.. slår man i en nyare helsyntet så blir den lite för lättflytande och kan leta sig ut genom packboxar mm spännande om man har otur.. och så får man tickel-ljud i tryckarna då förståss, samt lägre oljetryck.
    sköter man bara om motorn å servar den så ser man nog ingen märkbar skillnad på slitage med mineralolja vs helsyntet på en 8v.. däremot slipper man en väldans massa skrammel och får en motor som går mjukt å fint.

  11. #11
    dorian
    Gäst
    Det kan vara så att någon har slarvat med olje byten, det kanske hjälper om du byter olja, kör några dagar och byter igen. det kan rensa lite i motorn.

    En kopis kom igår med sin volvo 850 som tickade en hel del, det visade sig direkt att olje nivån var för låg. fyllde på och efter en liten stund så var det borta

  12. #12
    Kungen
    Gäst
    Oljenivån har jag alltid skött, naturligtvis. Som Sn00k frågade, det är en 85:a, så den kanske har mekaniska tryckare? Vad innebär det isf, är det mer "ok" att såna låter illa eller?

    Kanske ska testa att byta olja? Vad ska jag testa med isf? Mineral, SAE 10W-30 som nån sa. Men innebär inte 30 att den är mer lättflytande än min 5W-40 på höga temperaturer? Borde jag inte välja typ 20W-50 (eller liknande med 50 i slutet) i stället?

  13. #13
    Kungen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Svårt att höra p.g.a. det dåliga ljudet i filmen, men jag tycker det låter ganska mycket?
    Det låter även som ett grövre metall-ljud än ventilerna, vilket kan innebära oljud från vevaxeln.
    Men som sagt svårt att höra i filmen.
    Vevaxeln vore illa antar jag. Det jag INTE nämner i startinlägget är att bilen nyligen fått ett nytt missljud i motorn. När jag startar den kall så knackar det nånstans. "Knack-knack.... Knack-knack". Dessa knack går inte alls i samma takt som motorn snurrar. Ljudet försvinner dock väldigt fort, kanske efter en halv minut. Tänkte att det kanske har nåt med oljetrycket att göra, att den låter innan den fått upp trycket? Något att oroa sig för?

  14. #14
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av Kungen Visa inlägg
    det är en 85:a, så den kanske har mekaniska tryckare? Vad innebär det isf, är det mer "ok" att såna låter illa eller?
    Jag vet tyvärr inte om bilen har mekaniska tryckare,
    men om den har det, innebär det att tryckarna måste ställas in manuellt
    allteftersom de slits, medans hydrauliska i stort sett ställer in sig själva.

    På denna motorn har jag inte gjort det, så vågar inte gå in i detalj,
    men i stora drag sitter varje tryckare med skruv, som lossas, och man ställer
    in glappet med schims, slits de och glappet blir större skapar det ett
    tickande ljud varje gång kammen öppnar ventilen.



    Citat Ursprungligen postat av Kungen Visa inlägg
    Vevaxeln vore illa antar jag. Det jag INTE nämner i startinlägget är att bilen nyligen fått ett nytt missljud i motorn. När jag startar den kall så knackar det nånstans. "Knack-knack.... Knack-knack". Dessa knack går inte alls i samma takt som motorn snurrar. Ljudet försvinner dock väldigt fort, kanske efter en halv minut. Tänkte att det kanske har nåt med oljetrycket att göra, att den låter innan den fått upp trycket? Något att oroa sig för?
    Det innebär ju en del mek, men nu säger jag inte att det är det, bara att jag uppfattade
    ljudet i filmen aningen grövre än ventil-tickande.

    Extremt svårt att avgöra utan att ha hört hur ljuden låter,
    jag rekomenderar dig att byta tillbaka till en mineral eller halvsyntet
    och se vad som händer med ljuden, tänk dock på att bara köra ett litet
    tag om du byter, då man helst inte ska blanda mineral och syntet-oljor
    så gör ytterliggare ett byte efter bara några dagar, på så vis kanske du även får
    ut vissa avlagringar som kan ha lösts upp i motorn.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  15. #15
    Kungen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Jag vet tyvärr inte om bilen har mekaniska tryckare,
    men om den har det, innebär det att tryckarna måste ställas in manuellt
    allteftersom de slits, medans hydrauliska i stort sett ställer in sig själva.

    På denna motorn har jag inte gjort det, så vågar inte gå in i detalj,
    men i stora drag sitter varje tryckare med skruv, som lossas, och man ställer
    in glappet med schims, slits de och glappet blir större skapar det ett
    tickande ljud varje gång kammen öppnar ventilen.
    Kanske borde justera tryckarna, ifall de är mekaniska. Ska försöka kolla upp om de är mek. eller inte. Vad säger du, ska jag försöka ta reda på hur det görs och göra det själv? Är väl hyfsad på att skruva, utan att ha nån riktig erfaranhet. När man lossar kamremmen så får man ju se till att den inte hamnar i fel läge, men jag antar att man inte behöver lossa den i detta fallet, och därmed finns det väl ingen större chans att man klantar till det?

    Men annars bör väl en verkstad göra detta billigt? Kan tänka mig att betala ett par tusen för att slippa besväret...

    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Extremt svårt att avgöra utan att ha hört hur ljuden låter,
    jag rekomenderar dig att byta tillbaka till en mineral eller halvsyntet
    och se vad som händer med ljuden, tänk dock på att bara köra ett litet
    tag om du byter, då man helst inte ska blanda mineral och syntet-oljor
    så gör ytterliggare ett byte efter bara några dagar, på så vis kanske du även får
    ut vissa avlagringar som kan ha lösts upp i motorn.
    Kan rapportera att jag bytte till Biltemas mineral 20W-50, och jag har fått för mig att det låter lite mindre nu. Ja, jag är hyfsat säker på det. Har kört typ 3 mil på nya oljan. Vad innebär det, att det är tryckarna som låter?

    Men är det verkligen så viktigt att göra ett till oljebyte snart? Jag vill inte slösa 300 till, och jag var noga med att tömma bort all gammal olja.

    Men ang. ventiltick, om vi nu antar att det är det vi talar om här, är det farligt att köra på det? Jag vet ju vad som händer när kamremmen går, men om en lyftare pajar, vad händer? Slår ventilen in i kolven?

    Ytterligare en lite grej, denna bilen (inte min bil) låter typ precis som min. Det är samma motor, ja:
    http://www.youtube.com/watch?v=DoKkO...eature=related
    Senast redigerad av Kungen den 2011-03-30 klockan 21:23.

  16. #16
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av Kungen Visa inlägg
    Men ang. ventiltick, om vi nu antar att det är det vi talar om här, är det farligt att köra på det? Jag vet ju vad som händer när kamremmen går, men om en lyftare pajar, vad händer? Slår ventilen in i kolven?
    Det är absolut inte farligt, tänk dig att när kammens "spets" precis stängt ventilen,
    då är det på ett eller annat sätt slitet, så det blir ett litet glapp mellan kam och
    tryckare, när sedan spetsen ska öppna ventilen igen blir det tickande ljud till
    när metall slår i metall, svårt att förklara, men vet du hur kamaxeln ser ut
    antar jag att du förstår ungefär hur jag menar, men absolut inget farligt,
    men som sagt så förlorar man en del effekt.

    Om jag får spekulera så borde det slita fortare på tryckare när det börjat
    ticka och bli ett glapp, när det för varje tick-ljud blir en "smäll" på lyftarna.


    Angående inställning av mekaniska tryckare så kan det vara lite vanskligt om
    man inte gjort det tidigare, finns det information hur motorn ska ställas
    för respektive ventil och man har viss mekar-erfarenhet borde det gå vägen,
    kan inte schims-måtten i huvudet, brukar vara olika på insugs och avgas-ventiler iaf.
    0.1 - 0.25 eller nått i den stilen, andra vet säkert bättre.

    Mekaniska tryckare borde egentligen vara billigare att underhålla än
    hydrauliska, iaf om man lärt sig ställa dem själv, hydrauliska lyftare/tryckare
    går på en rejäl slant.


    edit, om inte jag blivit felinformerad så tror jag att ventilerna
    på en 8 ventilers motor klarar sig från kolv-krock även vid ett
    kamrems-brott, däremot 16v kan garanterat få sig en kyss.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  17. #17
    Kungen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    men absolut inget farligt,
    men som sagt så förlorar man en del effekt.
    För att ventilen inte stänger ordentligt eller för att det blir större motstånd i kamaxel och tryckare? För jag har nämligen mätt kompressionen på bilen med en biltemamätare. Det var mer eller mindre exakt 13,3 bar på varje cylinder, alltså väldigt jämna och fina värden. Sen om kompressionen verkligen är 13,3 bar vet jag inte, tycker det låter högt. De ska ju kunna vara felkalibrerade de där mätarna.

    Det jag menar är: om den förlorade effekten du talar om beror på att ventilen inte sluter helt tätt, då är det väl konstigt att jag har så jämn kompression? För som jag förstått det genom att läsa på andra siter så brukar inte alla tryckare bli dåliga samtidigt. Men förlorad effekt har säkert inget med hur ventilerna tätar att göra? När jag tänker efter själv tycker man ju att ventilerna borde ta skada av det...

    För resten brukar jag uppleva att bilen är piggare när den är kall, samtidigt som missljudet upplevs som svagare med kall motor (har inte testat köra kall med nya oljan dock). Det kanske beror på att spelet/glappet inte är så stort med kall motor, och därmed mindre förlorad effekt och mindre ljud?

    Ursäkta om jag ställer för många frågor
    Senast redigerad av Kungen den 2011-03-30 klockan 22:54.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    hydrauliska tryckare kom nånstans i mitten/slutet av -85, så det kan mycke väl vara så att du har mekaniska.. schimsa in dessa så kommer den spinna som en katt.. men låt någon med schims-sats och erfarenhet göra detta, det blir billigare än att köpa schims på måfå å labba själv.. kan man låna en hel låda ifrån nån verkstad så man kan mycke väl göra det själv med hjälp av en haynes-bok om man aldrig gjort det tidigare.

    effekten du förlorar beror inte på att ventilen inte sluter tätt, utan att den inte lyfts lika högt av kammen då oljan i tryckaren inte stannar kvar, som den tryckdämpande kudde den var tänkt att vara.. å då får du även ett mekaniskt tickande ljud just pga att tryckaren slår ihop helt.. den läcker ur sig all olja.

    kolla upp om det är mekaniska tryckare och schimsa isf, så blir det där finfint =)

  19. #19
    Kungen
    Gäst
    Jo, bilen hämtades ut i augusti -85 tror jag, så den är säkert tillverkad tidigt -85, kanske t.o.m sent -84? Men jag ska kolla upp om den har mekaniska tryckare. Har den det så låter jag nog någon "schimsa" grejerna. Helst VW-verkstan. De borde väl ändå inte ta mer än 2000 för det.

    Måste hur som helst tacka alla för alla informativa svar. Ett par frågor till bara, att "schimsa", visst är det samma sak som att "justera ventilspel"? Och om jag ber en verkstad göra detta, bör jag byta ut tryckarna? De kanske är slitna? Vill dock inte spendera en massa pengar i onödan, har nyss köpt nya fälgar/däck

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    tror inte att mekaniska tryckarna slits nå nämnvärt.. då dom är solida.. jag har nog aldrig bytt ut några vad jag kan minnas.

    justera ventilspelet/schimsa in ventilspelet är samma sak, svar ja =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin