Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30
  1. #1
    moragoa
    Gäst

    Motorn tänder ej

    tjenare.

    jag ar en golf gti 8v -86 som inte vill starta. det är gnista och stiften blir blöta vid tändförsök. tändningen är även rätt inställd med tändföljd. alla sladdar sitter på och inga säkringar eller något sådant har gått. när man lyssnar på motorn så puffar den tre gånger i rad sedan kommer ett fjärde tungt varv där den får kämpa/går ner i tempo. jag vill ha hjälp av någon som tror sig veta vad som har hänt med bilen.

    inann det blev så här gick motorn perfekt. vid reperation gick motorn några minuter utan olja och vatten på tomgång. kan detta har påverkat. alla cylindrar komprimerar ungefär 11kg också och det går hyfsat lätta och jämnt att dra runt motorn för hand med hjälp av hjulen. jag är glad för alla tips för nu har bilen gått utanför mitt kunskapsområde. tack för hjälpen på förhand.. MVH Simon

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 647
    "vid reperation gick motorn några minuter utan olja och vatten på tomgång."

    Körde du motorn utan olja?????

  3. #3
    moragoa
    Gäst
    nej.. det var dåligt med olja.. drygt 2 l kan jag tänka mig för efteråt gick det i en lite till innan nivån var ok.. så slut var den inte..

  4. #4
    moragoa
    Gäst
    är det ingen som är kunnig inom detta område??..hjälp i så fall.. vore uppskattat..

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Magnus Gulldén
    Ort
    Rydaholm
    Inlägg
    689
    Vad är det för reparation du har gjort på bilen?

  6. #6
    moragoa
    Gäst
    jag har riktat chassit och bytt oljekyl till en luftkyl. alltså har oljetrycks givaren ingen plats om det kan påverka..

  7. #7
    moragoa
    Gäst
    ingen som kan hjälpa till.. vid händelsen hördes även ett sugande i blandning av tjutande ljud.. sedan gick den på en cylinder. lät som en traktor.

  8. #8
    pekka kiiskilä
    Gäst
    Ta loss kabeln till kallstarten den kan ha hängt sig o då får den extra bränsle.

  9. #9
    moragoa
    Gäst
    mm. gjort det men så väl var det tyvärr inte.. finns det något annat man kan prova.. tack för alla tips..

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 647
    Jordkabeln mellan växellåda och kaross är den ok ?

    Hur fräscht är ditt batteri? mät över polerna samtidigt som du försöker starta bilen.

  11. #11
    moragoa
    Gäst
    det är frecht och jag brukar använda starthjälp när jag gör försök så där borde inte felet sitta.. något annat tipps?..

  12. #12
    raggare240
    Gäst
    Du har inte råkat få tändkablarna fel ändå, enda ja skulle kunna tänka mig vara fel.. eller att kamremmen rappat över några kugg.
    Senast redigerad av raggare240 den 2007-07-22 klockan 03:35.

  13. #13
    Micke_mk1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av raggare240 Visa inlägg
    Du har inte råkat få tändkablarna fel ändå, enda ja skulle kunna tänka mig vara fel.. eller att kamremmen rappat över några kugg.
    Tror också på något liknande, gå igenom nollningen av motor, kam och tändning.

    Mvh
    Micke

  14. #14
    moragoa
    Gäst
    ska testa det.. tändkablarna sitter rätt.. men är det inte maximal otur om den råkar hoppa övger när den står inne på tomgång.. hur kollar man smidigast nollningen utan att ställa till det. syns märkeringarna väl?.. ha det gyt...

  15. #15
    Micke_mk1
    Gäst
    Motorn kollar du genom markeringen på svänghjulet, kamaxeldrevet har en märkning på insidan som ska stå jämsmed den främre kanten av packningsytan mot ventilkåpan och tändningen genom att du kollar om rotorn pekar mot markeringen i fördelaren och ettans cylinder i fördelarlocket.

    Mvh
    micke

  16. #16
    tjipp
    Gäst
    hade samma problem med race golfen.. helt plötslogt starta skiten inte.,,. å jag greja å hade mig.. men till slut visade det sig att tändföljden var felaktig vem som nu bytte den det blir jag inte klok på heller men det i kombination med lite trött startmotor var boven! (snurra ändå på bra men startade inte) Gick kanon att putta i gång den, då starta den direkt.. Nu uppgraderat med en start från en diesel! och jisses sånt snurr det blev! Nollningen är ju relativt enkel om rem hjulen sitter som dem skall så är ju övreremhjulets markering frammåt i nivå med anliggningsytan på toppen. sedan har du på dem två hjulen nere (vev å pump) markeringar som skall stå mot varandra sedan skadar det ju inte att kolla i "hålet i växellådan" att markeringen är där den skall vara när dem andra är på rätt possition! lite flummigt detta kanske med hoppas du förstog något av det!

  17. #17
    moragoa
    Gäst
    förstod lite i alla fall.. men tändföljdenm är inte ändrad så den borde stämma.. vilken tändföljd är det orginal på motorn då ifrån vänster frammifrån sett.... skriv gärna i velken ordning cylinderna tänder med ett nummer på cylinder och sedan tändföljden efter typ 1:? 2:? 3:? 4:?.. tack för hjälpen..

  18. #18
    Bengan.U
    Gäst
    Hej.

    Tändföljden är 1-3-4-2
    och 1:ans Cyl är närmast kamdrevet.

    MVH/Bengan.U

  19. #19
    moragoa
    Gäst
    då är tändföljden rätt och sannolikheten att kamkedjan har kuggat över är högst osannolik så är det någon som har ytterliggare tipps. som sagt hände det när bilen gick rent på tom gång. sedan tjutande läte sedan var den död och gick enbart på en cylinder.. tack för all hjälp..

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Lindholm
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    387

    tändspole?

    Citat Ursprungligen postat av moragoa Visa inlägg
    då är tändföljden rätt och sannolikheten att kamkedjan har kuggat över är högst osannolik så är det någon som har ytterliggare tipps. som sagt hände det när bilen gick rent på tom gång. sedan tjutande läte sedan var den död och gick enbart på en cylinder.. tack för all hjälp..
    är tändspolen hel??

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin