Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32
  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    dessa går faktiskt med 14.5:1 afr vid fullt ladd orginal, mycket rent och mycket varmt, möjliggjort av toppens eminenta utformning.. fel ur effekt-synpunkt, rätt ur utsläpps-synpunkt.

    kissekatten tar inte skada av sot direkt, utan av oförbränt bränsle, å så feta blandningar kommer du nog inte upp i.. =)

    sen måste du skilja på sot och kox.. en sån här motor sotar inte igen i första taget, däremot om du sänker tändningen med några "knockbacks" så får du betydligt mindre effekt och varmare avgaser och dessa resulterar i en betydligt varmare turbo, som, om den körts lite inspirerat, står och glöder när du sedan vrider av nyckeln.. oljan som är kvar i turbon är redan från början väldigt benägen att koxxa i dessa motorer.. å hettar du då upp snigeln ännu mer.. så ja, dessa beläggningar tar tid, men på sikt så påverkar det klart negativt.

    alltid kul med diskussioner, men man dumpar inte uppmätt luft, det är idioti hur du än vrider å vänder på det, du får uppenbara nackdelar med det rent tekniskt, fysiskt och kemiskt.. allt för ett pys-ljud.. sen kanske grejjerna håller ihop och lirar ändå, men inte lika bra som dom kunde ha gjort om man lämnade systemet intakt.
    Det finns som tidigare nämnt vettigare lösningar för att få en återcirkulerande dump att låta som en öppen.


    öppet filter är en helt annan sak, sålänge det filtrerar som det ska så fungerar det till 100% och påverkar inte förbränningen, sensorer eller nånting annat.
    Senast redigerad av Sn00k den 2011-03-23 klockan 02:04.

  2. #22
    Sami
    Gäst
    Finns en som är fram tagen till 1,8 turbo GFB Hybrid dumpventil 1.8T Edition heter den har sj provat den tog bort den direkt tyckte den blev seg som fan att ladda upp med den,, kanske hade ställt den lite fel vet inte riktigt går att justera på den iaf, släpper både tillbax luft i systemet och ut i de fria på samma gång, den ska du prova om du ska ha Dump.. Mvh Sami

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    "släpper både tillbax luft i systemet och ut i de fria på samma gång, den ska du prova om du ska ha Dump.."

    dumpar ju fortfarande luft som passerat lmm.

  4. #24
    Köttis
    Gäst
    Kul att tråden fick lite fart, om än jag inte riktigt hänger med i svängarna

    Tänkte bara kolla vad ni tycker om den här dumpen:

    http://www.do88.se/p/motor-tuning/du...orge-25mm.html

    Någon har kanske testat den?

    Mvh Oscar

  5. #25
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
    Kul att tråden fick lite fart, om än jag inte riktigt hänger med i svängarna

    Tänkte bara kolla vad ni tycker om den här dumpen:

    http://www.do88.se/p/motor-tuning/du...orge-25mm.html

    Någon har kanske testat den?

    Mvh Oscar
    Jo, det borde fungera fint bara det är rätt storlek mot slangarna.

    Men varför byta?
    Det var väl inget fel på din nuvarande?

  6. #26
    Köttis
    Gäst
    Som sagt, från början var jag ute efter fränare ljud (läs öppen dump) men fick ju läsa mig till rätt snabbt att det inte var att föredra.

    Sen har jag även läst att det ska "pysa" lite extra av en eftermarknadsdump (återcirkulerande) mot vad Bosch-dumpen gör, vet inte om det stämmer dock?

    Och nej, den som redan sitter där ska nog fungera vad jag vet, så jag byter inte pga av det.

    Endast töntigt sug efter "fjortis-kvitter"

    Så är det med det!

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    nelik
    Ort
    falun
    Inlägg
    61
    Här har ni lite mer ved till diskussionen, http://www.youtube.com/watch?v=Z_fG_b65WiU
    Videon verkar halvseriös men det är en del fakta med. Och jag talar varken för eller emot vad de säger.
    Jag personligen skulle inte köra med någon öppen dump på min lilla pärla iaf.

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357
    Citat Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
    Kul att tråden fick lite fart, om än jag inte riktigt hänger med i svängarna

    Tänkte bara kolla vad ni tycker om den här dumpen:

    http://www.do88.se/p/motor-tuning/du...orge-25mm.html

    Någon har kanske testat den?

    Mvh Oscar
    Har den på min 1,8t (AGU) i min Lupo och ihop med öppet filter så pyser den på riktigt bra.
    Vad gäller slangarna så passar den rakt på, bara den lilla på toppen som måste bli lite grövre bara,
    org. 4mm och den nya 6mm

  9. #29
    Köttis
    Gäst
    Tack Norpan!

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    nelik
    Ort
    falun
    Inlägg
    61
    Citat Ursprungligen postat av Norpan Visa inlägg
    Har den på min 1,8t (AGU) i min Lupo och ihop med öppet filter så pyser den på riktigt bra.
    Vad gäller slangarna så passar den rakt på, bara den lilla på toppen som måste bli lite grövre bara,
    org. 4mm och den nya 6mm
    Vilket öppet filter kör du med?

  11. #31

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357
    Green Cotton, ett stort skrälle : )

  12. #32
    StiFt
    Gäst
    finns väl återcrkulerande dumpar som låter också? Inget "pyskjud" då, om man ny vill ha det :P

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin