Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1
    da_eddah
    Gäst

    Köpt ny golf, lägga till tillval - hjälp

    Hej, jag och min fru har beställt en Golf Bluemotion diesel med DSG7 låda under vw-dark label-kampanjen.

    Således en 4-dörrars Golf med masterspaketet, elhissar fram o bak, 16" atlantafälgar, mörktonade rutor ifrån b-stolpen och bakåt samt sportstolar PB0 med tygklädsel.

    Nu sitter vi och funderar på om vi ska göra ngra sista minuten tillägg innan den gått för långt i produktionen, de vi diskuterar kring är följande:

    * Uppgradera ljudet ifrån RCD 310 till RCD 510 (2900 kr) + dynaudiohögtalarsystemet (5200 kr) = 8100 kr.
    - Hur bra ljud blir detta? Kommer man ändå vilja slänga i baslåda och göra fult i skuffen efteråt?

    * Bi-xenon strålkastare = 13500 kr.
    - Hur mkt bättre sikt blir det? Är det onödigt mycket pengar att lägga till på en golf som i nuvarande beställning kostar 220.000 kr. Mestadels går den runt i sthlm med undantag för några längre resor på vintern samt på sommaren på diverse sverigesemester-resor.

    * Soltak = 8500 kr.
    - Känns det så mycket friare i kupén så att det motiverar den kostnaden?

    * Stöldlarm = 3100 kr.
    - Den har vi väl redan tänkt oss lägga till, vore trevligt att höra om ngn dummar sig med bilen då vi har parkering precis utanför lägenhetshuset.

    * Uppgradera ifrån ljus och siktpaket 1 (1700 kr) till ljus och siktpaket 2 (3200 kr) = 1500 kr.
    - Värt detta för att backspeglarna ska fälla in sig samt rikta ner sig så man ser trottoarkanten när man ska parkera?

    Kom gärna med tankar och funderingar, frun kan inte så mycket om bilar alls och jag har svårt att föra argumentationen mot mig själv kring om dessa tillägg är prisvärda eller inte. Behöver er hjälp!

    mvh
    /Christoffer

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Jag hade valt allt det, utom möjlign soltak. Känns inte värt pengarna.

    Prio 1 är nog larm och xenon.

  3. #3
    da_eddah
    Gäst
    Jo, är inne på samma spår med soltaket också att det inte känns riktigt prisvärt om man nu ändå vill hålla nere kostnaden.

    Har du någon erfarenhet av den uppad:e stereon? Blir det någonsin "bra" ljud med stock-stereo?

  4. #4
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Dynaudiosystemet är fantastiskt bra... du får gärna svänga förbi Kungsholmen och provlyssna om du vill. Helt klart värt pengarna. Samma gäller med xenonljuset. Soltak skulle jag skippa.
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Stefan Storback
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    790
    En fråga bara. Varför vill ni ha xenon? Å spec betala 13000:-
    Själv tycker jag xenon framlysena ä sop fula.
    Men bra ljus ä det. Men konventerar hällre själv. Kostar kanske 3-4000:- Max med nivåeeglering å lite högre kvalitet så det blir lagligt mm. Eller så köper man från kina för 350:- å byter lampor vid bes om man har det på halvljuset. Å har snygga framlysen å 10000:- å spara eller lägga på fälgar eller annat kul.
    Men det ä ju jag bara undrar varför alla vill ha det.

    Ang sterion är ju lite på vad man är ute efter. Hör en bra låt å vill poppa på lite ibland. Eller har lite intresse i bra ljud.
    Själv kommer jag nog alltid byte huvudenhet och någon form av subb.
    Troligen inte dubbla 12" utan nått som tar lite platts å fyller upp det där lilla extra som man aldrig får ut av högtalarna i dörrarna.

    sen ang pkt med speglarna å det. Bor man i storstan å parkerar ofta så man har nytta av det?
    Allt är ju en prioriterings fråga.

    En sak jag inte vill va utan igen ä regn sensor iaf. Ä inte att gemföra med ställbar intervall som jag haft innan.
    I övrigt.
    Acc
    Sätesvärmare.
    Sköna skålade stolar
    Elhissar minst fram.
    4 dörrar
    Dragkrok
    Fjärrlås

    Sen ä jag nöjd. Fins säker massa bra å kul mm men inte som jag skulle betala för.

    Sen har jag en polare som köper ny bil vartannat år. 3,e i ordningen som mosar bilen helt full med utrusting å sen aldrig kör i den. För den har hans sambo. Han åker i en gammal häck

  6. #6
    da_eddah
    Gäst
    Bra med lite andra åsikter också!

    Angående xenon så vet jag inte själv, har aldrig haft en bil som har det men det verkar kotym numera att alla vill ha det och då tänker jag att det måste vara så pass bra att det är värt pengarna. På vilket sätt tycker du att de är fulare än de "vanliga?"

    Stereon för mig är på den nivån att jag vill ha så bra ljud som möjligt men vill inte lägga några enorma summor på det och vill heller inte att det tar så mkt utrymme ifrån skuffen. Huvudenhet vill jag ha original då jag rent estetiskt värderar det högre än ljudet, tycker sällan det blir så snyggt när det är eftermonterade huvudenheter - även om de är 100 ggr bättre.

    Jo, skulle nog inte ha användning av speglarna så mycket - skulle nog mest vara roligt lull-lull, gillar idén att den drar åt sig öronen när man stängt av bilen - lite som att den säger godnatt

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Gti
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Tycker som andra här att du tar allt utom soltaket och möjligen larmet. Mitt har gått igång några gånger på grund av kupévärmaren och har aldrig hört det, dålig ljudstyrka eller så är det själva tonen som inte bryter igenom ordentligt.

    Har Dynaudio och det är grymt ljud för dom pengarna tycker jag...utan att vara någon audionörd. Xenonlyserna är snyggare än standard och ger bra mycket bättre ljus, en fin vit vägg av ljus på vinterväg

    Ljus och sikt, skönt att ha automatiskt avbländbar backspegel och att man vid behov kan fälla in backspeglarna. Kanske skulle du ändå smeta dit parkeringssensorer och backkamera om det nu inte ingår såklart.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Stefan Storback
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    790
    Xenonlyktorna har ju " linser" i lyktorna. Ser ut som typ harrypotter glasögon ju

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Vad man vill ha och är villig att betala är upp till var och en.

    Att vw tar 13,5' för xenon på en modell som kostar 169' i grundpris kan man tycka vad man vill om.
    Själv hade jag utan tvekan avstått.

    Dragpaketet är prisvärt, då får du avtagbar dragkrok och backkamera för 6000 extra mot vad bara RCD510 kostar. Det får du mer eller mindre tillbaka när du säljer bilen ( till skillnad mot övrig ovanstående utrustning ).

  10. #10
    da_eddah
    Gäst
    GTI: Jo, känner mig hyggligt övertygad nu om att det är värt att satsa kosingen på dynaudio. Automatiskt avbländbar backspegel är det redan iom ljus och siktpaket 1 så det enda extra man får till 2:an är just "vika ihop speglarna" och att den vinklar sig när man backar så man ser trottoaren - och faktum är nog att jag inte skulle ha användning av det. Angående larmet, har en granne som haft samma problem på sin saab vilket irriterat oss många nätter Men kan man inte bara låta bli att larma på den månaden om året man har användning av kupéfläkten?

    RS mannen: haha!

    Fredrix: Ja det är så jag tänker också, 13500 kr är mkt för extra-bra-ljus på en bil som inte är premium på ngt vis, särskilt inte det motoralternativet vi har valt Dragpaketet är dock inte intressant då jag inte alls är intresserad av att ha dragkrok eller backkamera, förstår att det gör det hela mer prisvärt men det förutsätter lite att man ngn gång har lite användning utav det tänker jag. Men samtidigt, hur död blir bilen på eftermarknaden om 3-4-5 år när det är dags för oss att byta om den inte har xenon, verkar ju som att alla nästan har det som ett grundkrav numera.

  11. #11
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Xenon - på en äldre bil är det ingen fördel, tvärtom. Nej skippa Xenon (håller med RSmannen avseende utseendet) och lägg till taklucka!

    Valet är ju högst inviduellt , det inser jag.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  12. #12
    jockem
    Gäst
    Xenon tycker jag är både snyggt och ger ett bra ljus. Jag skulle aldrig köpa en bil utan men de är jag.

    Sen att de är dyrt är ju kanske inte så kul.

    Men tänk lite på andrahands värdet me.

  13. #13
    da_eddah
    Gäst
    Nu är det olika bud på Xenon och andrahandsvärde - vet jag inte vad jag ska tycka och tro längre

  14. #14
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Köp det du vill ha och känner för ! Det finns nog inget facit på tillvals andrahandsvärde.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Jag hade själv xenon på min förra bil, dock blev det inte det på den nuvarande. Det är stor skillnad i sikt helt klart, där hade jag lagt pengarna, jag hade inte lagt en krona på eftermarknadsxenon däremot. Sen om dom är snygga eller fula det får kvitta...

  16. #16
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Jag hade själv xenon på min förra bil, dock blev det inte det på den nuvarande. Det är stor skillnad i sikt helt klart, där hade jag lagt pengarna, jag hade inte lagt en krona på eftermarknadsxenon däremot. Sen om dom är snygga eller fula det får kvitta...
    Cullberg - Halogen - då har man 4 Halogen lampor istället för 2 Xenon på en golf. Blir det verkligen bättre med Xenon på helljus....? Har inte gjort någon vetenskaplig jämförelse så jag vet inte, bara provat golf med Xenon en sommarkväll.

    /Peter
    PS gäller ju för BI xenon där samma lampa både är hel och halvljus.
    Senast redigerad av Peter-C den 2011-03-13 klockan 02:18. Anledning: ps....
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  17. #17
    da_eddah
    Gäst
    Tack alla för att ni hjälpt mig med mina funderingar kring detta!

    Det hela slutar nu med att tack vare Gti och JimZon blire det RCD 510 + dynaudio för 8100 kr till.
    Larm läggs också till.

    Men tack vare att det inte var så unisont som jag faktiskt trodde innan angående Xenon så låter jag min användning av bilen få styra kontra kostnaden och då blir det inga Xenon då 90% av årets körning sker under trafikljus i sthlms omnejd.

    Stort tack alla, ni har hjälpt mig mycket!

    Slutbeställningen kommer således bli:
    Golf TDI 105 Bluemotion DSG7
    Deep black metallic
    Masterspaketet
    4 dörrar inkl elhissar bak
    Sportstolar fram, tygklädsel scout.
    2 zons climatronic
    Ljus och siktpaket 1
    Lättmetallfälgar Atlanta 16"
    Mörktonade rutor B-stolpen o bakåt (+emblemlös bak)
    Motorvärmare+kupévärmare
    RCD 510 stereo + Dynaudiopaketet
    Stöldlarm

    Sedan fåre duga att pendla till jobbet med med låg dieselförbrukning, låg skatt och hög volym på stereon!
    Senast redigerad av da_eddah den 2011-03-13 klockan 09:34.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag skulle avstå alla dina listade tillval förutom RCD510. Anledningen till att jag skulle välja RCD510 är inte eventuell skillnad i ljud eller funktioner utan pga att dess utseende lyfter hela interiören, stort. RCD310 har inte samma belysning som resterande interiör vilket ser helt fel ut.

    Angående xenonbelysning så ger det ett trevligt ljus och lyfter bilens utseende, men om du mest kör på upplysta vägar så är det antagligen inte värt det... Att eftermontera icke original xenonbelysning verkar stolligt. Original ska det vara.

    Dragpaketet känns synnerligen prisvärt och lär nog höja bilens värde när den ska säljas.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin