Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 92
  1. #41
    krimuz
    Gäst
    Nej det är lungt var och grävde lite till i min bil och fann endel kablar som gick till k jetronik burken förut som leder till el centralen i cupén vad gör jag med dom kablarna?

    Skulle vara nice ifall du visste färgerna på kablarna då du skrev att det var den andra kaben och 4 från vilken sida börjar man räkna ifrån? :P

    Är knacksensor ett måste? eller klarar den sig fint utan?

  2. #42
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Det går nog o klara sig utan men jag skulle garanterat monterat det då det kan rädda motorn.

  3. #43

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    ang knacksensorn.. du klarar dig utan.. men den är en billig livförsäkring om du börjar modifiera signaler/värden vilt å helt på måfå..

    stift räknat ifrån vänster, tittar du närmare på kontakten så brukar positionen av stift nummer 1 vara markerad på plasten. (nästan alltid)

    vill du vara riktigt säker så pip/diod-mäter du med en multimeter mellan detta stift och stift nummer 14 i kontakten till databoxen.. stift #14 är huvudmatningen till boxen, +12v.
    kabeln bör också vara svart/gul.. men kan variera.

  4. #44
    krimuz
    Gäst
    du hade rätt det stod 1-4 inskrivet på själva kontakten och den ar svart/gul kabel.
    fick inte riktigt svar på vad jag gör med mina gamla kablar som leder till centralen i cupén?

  5. #45

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    titta.. =)

    vilka gamla kablar är detta och vart gick dom? från cupen till vad?

  6. #46
    krimuz
    Gäst
    hehehe..
    Kablarna gick bla till k jetronic boxen alltså själva lådan tror dom mätte lufen som kom in i burken sen har jag även gasspjällskonakten som sitter med dom andra.

    Tänkte på en sak, kollade lite efter soppapumpsrelä och jag fann den den var ett blått relä som det stod 36 på hur kopplade jag utaget från boxen har du kanske någon aning om hur man gör? Tack!

  7. #47

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    lite snabbt så ska den lilla rödgula kabeln, som jag benämnde "soppapumpsrelä-IN" tidigare, dras in i kupén till soppapumpsreläts stift # 85.
    sedan ska "soppapumpsrelä-UT-Lambda" OCH "soppapumpsrelä-UT-spridare" dras in i kupén till stift #87 på soppapumpsrelät.

    har ett svagt minne av att relät heter 67.. men har inte varit å grävt i mk2 16v elen på länge.. och lite för trött för att bena igenom en massa läsning.. men jag bistår med lite länkar där det finns info om hur du kopplar in just en digifant 1 G60 ecu till en mk1/mk2..

    http://www.dubforce.net/forums/index...howtopic=15616
    (se wiring ungefär 1/3 ner på sidan.)

    http://www.clubgti.co.uk/forum/showthread.php?t=214237
    (lite kort men specifikt för mk2 16v.)


    hittar du bara själva relät så löser du detta =)


    ang. överblivna kablar ifrån gamla systemet.. saxa bort, isolera och tejpa in i härvan på lämpligt ställe där dom försvinner.

  8. #48
    krimuz
    Gäst
    okay Tack för info tror jag saxar bort allt när bilen startat så det inte blir några knasigheter

  9. #49
    krimuz
    Gäst
    men du snook kan du något om turbosar? för jag har en som bårde ha olja och vatten kylning vet inte riktigt hur jag ska koppla vattnet. vart jag ska tar det ifrån och vart resturen ska kopplas. Tack i förhand

  10. #50

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    tillräckligt vill jag tro.. =)
    citerar faq:n då jag brukat köra med en speciell frostplugg på dessa motorer, som jag inte minns var den är ifrån.. befintlig plugg på blockets baksida byts ut mot denna, som har en slangstos där man kan ta ut vatten till snigeln, mycket bra pryl som tydligen kommer ifrån audi s2.

    "Vatten till lagerhuset kan du ta från slangarna vid värmepaketet, ett T-kors där och sedan gör du om en frostplugg för andra anslutningen. (på exempelvis dkv S2 finns det frostplugg med vattenanslutning som kostar ~ 300:-)"


    Ska 16v motorn turbokonverteras i samma veva som du monterar insprutningen? eller är det en annan motor? vad äre för turbo?

    hoppas du får igång på spisen och att allt lirar som det ska..
    tändkurvan i digifant 1:an som du har är gjord för en komp.sänkt motor, 8.0:1, med 2v teknik.. så den är långt ifrån optimal för din 16v i sugmotor-utförande.. med 4v teknik å centrerat stift..
    jag råkar ha 16v tändkurvan avkodad ifrån databoxen som sitter där orginal, och kan utan större svårigheter räkna om den å ploppa in den i ett chip till din 16v om så önskas.. även soppa-justeringar kan göras på distans om den nu skulle gå fett/magert nånstans.. kan även göra en komplett mappning om det skulle behövas.. för kraftiga modifikationer.. men har inte haft så mycke tid för detta på sistone, och det är lite dåligt med det just nu också iom flytt å allt, önskar man kunde hinna med fler, då det är skojj att se lite egna/udda byggen då och då.. inte bara köpta "kit"..
    tror bestämt det står några grabbar på tur å väntar här nu när snön smälter bort..
    Senast redigerad av Sn00k den 2011-03-27 klockan 16:14.

  11. #51
    krimuz
    Gäst
    joo för jag har en slags grej som jag inte kan namnet på men som man kan sätta där bak samma ställe som motorvärmaren kopplas dit kanske kan vara den, laddar en bild imorn vad det är för nått.
    joo allt detta ska in i min lilla golf 2:a vilket styrsystem skulle då passa mig bäst för att få ut maximala effekt? skriv helst från vilken bil och årsmodel.
    Är det ett måste att ha vatten kylniingen inkopplad för jag har läst endel forum om just det och endel säger att man kan köra utan men ifall man använder sig av en turbo timer eller låter bilen stå och svalna en stund innan man stänger av den kan det stämma eller äre skadligt för turbon?

    Fett bra äntligen har jag funnit en som kan mappa kollar runt i hela linköping vet verkligen ingen som gör. Gött då kan jag bara vända mig till dig när det är dags
    hehe jag ska nämligen flytta så nu har jag en deatline att den ska vara klar till första maj så fullt ös :P "Det jag menar med klar är att den startar så jag kan flytta den till det nya garaget"

    Tror du det blir svårt att gatu regga den? vad behövs isåfall?


    Rätta mig ifall jag har fel
    pin 30 på relät ska alltså till batteriet med en 30 amper säkring
    pin 87 = ecu in
    pin 86 ecu ut
    pin 85 är alltså jord

    sen den sista tändplus ska till en kontakt då den är 12v när man vrider på nyckeln men fortfarande ge ström när man vrider nyckeln till startläge ett exempel är vid startmotorn. Har jag uppfattat det rätt?
    Tack!
    Senast redigerad av krimuz den 2011-03-27 klockan 22:21.

  12. #52

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Digifanten är mer än väl anpassad för turbo-bruk och överladdning.. men vad för turbo har du tänkt använda? du lär ju titta lite på laddtryck, spridarstorlek å en hel massa annat om nu en turbo ska dit..


    "samma ställe som motorvärmaren kopplas"

    låter väldigt mycke som en frostplugg med slangstos, ja.


    du BÖR använda vattenkylningen när den finns och är såpass enkel att koppla in.. kyler ganska bra när du stannar bilen efter att ha kört hårt.



    det finns massor med sätt att koppla det gör att uppnå önskat resultat, men kör du med ett biltema relä som ecu-relä så se till att det klarar 30A, och koppla det såhär, bry dig inte om ecu-relä IN kabeln..

    signal-ingångens stift(85) skall komma ifrån en tändplus, alltså en kabel som har +12v på sig när nyckeln är i tändläge och som inte bryter strömmen när du vrider om nyckeln till startläge.

    signal-jord stiftet(86) skall dras till valfri lämplig plats där den jordar.

    ingången på relät(30) skall kopplas till batteriets pluspol, med en 30A säkring placerad på kabeln.

    utgången på relät(87) skall kopplas till din "ECU-relä-UT" sladd.

  13. #53
    krimuz
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Digifanten är mer än väl anpassad för turbo-bruk och överladdning.. men vad för turbo har du tänkt använda? du lär ju titta lite på laddtryck, spridarstorlek å en hel massa annat om nu en turbo ska dit..


    "samma ställe som motorvärmaren kopplas"

    låter väldigt mycke som en frostplugg med slangstos, ja.


    du BÖR använda vattenkylningen när den finns och är såpass enkel att koppla in.. kyler ganska bra när du stannar bilen efter att ha kört hårt.



    det finns massor med sätt att koppla det gör att uppnå önskat resultat, men kör du med ett biltema relä som ecu-relä så se till att det klarar 30A, och koppla det såhär, bry dig inte om ecu-relä IN kabeln..

    signal-ingångens stift(85) skall komma ifrån en tändplus, alltså en kabel som har +12v på sig när nyckeln är i tändläge och som inte bryter strömmen när du vrider om nyckeln till startläge.

    signal-jord stiftet(86) skall dras till valfri lämplig plats där den jordar.

    ingången på relät(30) skall kopplas till batteriets pluspol, med en 30A säkring placerad på kabeln.

    utgången på relät(87) skall kopplas till din "ECU-relä-UT" sladd.

    Turbon jag har är en garrett Air-48 DH2 tror du mina spridare klarar det? vad mer bör jag byta då?

    Så jag ska alltså inte använder ECU Relä in kabeln?
    vad gör jag då med kabeln på stift ett?

  14. #54

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    stift 1 ska ha +12v när startmotorn går.. kabeln ska vara grön/röd.. tror den tas nerifrån ett av stiften på startmotorn.

    frågan är.. om du på ECU-relät kan ta strömmen ifrån "ECU-relä-IN" till stift #85.. om den kabeln nu har tändplus.. det lär du nästan ta å mäta.. det är möjligt att den tar denna ifrån soppapumps-relät nånstans.. annars struntar du helt i ECU-relä-IN kabeln, och drar en tändplus kabel till ECU-reläts #85 stift istället. (resultatet blir detsamma, när tändningen är på så slår relät till)

    va gäller turbon så har jag aldrig hört talas om den tidigare.. men ska tydligen vara ifrån nån ford cossie om jag fattat det hela rätt.. det lär finnas MASSOR med betydligt bättre/stabilare/billigare och effektivare aggregat än så.. att börja kladda med nått sådant gammalt aggregat på en sån här bra och potent motor..
    hade rekkomenderat ett mitsu td04hl-15t aggregat istället.. dessa brukar ploppa upp titt som tätt för runt 3000-3500kr(helt NYA), då dom sitter på en drös saab-aeros..
    å en 15G variant på en del volvos..
    små kompakta ganska effektiva snabb-spoolande aggregat, goda för 280-290hk, som tål det mesta man slänger på dom.. förutom höga laddtryck(1.3bar+) men du behöver inte köra höga laddtryck på en 16v, effekten kommer att skena iväg väldigt drastiskt ändå. (du bottnar lätt ett 15T aggregat innan 1.2 bar).

    spridare kommer du att behöva större.. men du får nog sätta dig ner å tänka igenom hur hög effekt du vill ha ut.. och sedan välja turbo och spridare utefter detta..

  15. #55
    krimuz
    Gäst
    okay men jag drar tändplus kabeln till relästiftet 85 låter mycket lättare :P


    jag vill få ut så mycket effekt som möjligt men självklart kunna gatu regga den
    Trubon jag är ser såhär


    Senast redigerad av krimuz den 2011-03-28 klockan 23:02.

  16. #56

    Reg.datum
    aug 2009
    Namn
    Daniel
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av krimuz Visa inlägg
    okay men jag drar tändplus kabeln till relästiftet 85 låter mycket lättare :P


    jag vill få ut så mycket effekt som möjligt men självklart kunna gatu regga den
    Trubon jag är ser såhär


    Alltså, du skall konvertera till digifant 1, stoppa på turbo och sedan få den besiktigad?

    "Omöjligt" Du får isåfall trycka ner en 1.8t motor från nyare VAG med tvärställd motor och få den godkännd av VW, sedan regestrera den hos bilprovningen. Rätta mig om jag har fel, inte omöjligt

  17. #57

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    ja, tyvärr så är det sant, det går aldrig att regga en 16v motor med turbo.. eller någon annan turbokonverterad motor ALLS efter 1975.. oavsett effekt.. såvida bilen inte är intagen som flyttgods till sverige, då finns det ett kryphål.

  18. #58
    krimuz
    Gäst
    fyfan :'(

    så det finns alltså ingen chans?

  19. #59

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    njae.. det blir till att bulta av turbon inför varje besiktning då.. eller se till att bygga/skärma in den så den inte syns så väl.. det är tyvärr så det ser ut med sveriges lagar.

    vill man kunna regga så är det en 1.8t 20v motor som gäller.. denna går att besikta med.. efter lite sfro-krångel, vägning, bullerprov och reg-bes + bes.. beroende på hur mycke du modifierat kan du även få lov att betala 6-7000kr i miljö-dispens.. om dom inte ändrat detta på sistone.

  20. #60
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Finns de som har gått igenom bes med turbo på 16v

    tex denna killen http://www.garaget.org/?car=66130

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin