Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 92
  1. #21
    krimuz
    Gäst
    här är lite bilder på själva resistorn och hur det är kopplat


    Uploaded with ImageShack.us



    lite bilder på vart kabelskorna är i kopplade alltså bara i en spridarkontakt den längst ut

    Uploaded with ImageShack.us



    Uploaded with ImageShack.us



    spridarna jag fick med 2 olika

    Uploaded with ImageShack.us



    Uploaded with ImageShack.us



    Uploaded with ImageShack.us



    Uploaded with ImageShack.us

  2. #22
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Verkar som att de blåa är http://www.raidopower.se/bosch-375cc...0155830/1040-0

    och gröna ser man inte sista numren riktigt.

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Stefan Storback
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    790
    Dom gröna är väl orginal g60 spridare. Dom små som sitter i coradon.

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    gröna är mycket riktigt 285cc orginal G60 spridarna..

    hmm.. ja det skulle väl gå att köra med en stor resistor för alla 4:a spridarna då dom är pararellkopplade.

    vad som sitter i krympslangen vid själva resistorn har jag inte en susning om.. inte heller varför någon stoppat dit dom där kabelskorna.. känns onödigt.. saxxa bort det, vettigare saker än så har ju redan saxxats bort.. =)
    alt. hör med han som kopplat det.

  5. #25
    krimuz
    Gäst
    Saken är den att jag har inte nr och snackar inte med ha längre
    Då är frågan.. ifall jag ska åtärställa själva spridarbryggan så kapar jag endast av resistorn och kopplara samman kablarna där jag då kapat av den.. och dom blå spridarna hade höga ohm så då skulle jag alltså använda dom. Rätta mig ifall jag har fel!

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    hmm, jag ser att jag skrivit tändplus på en kabel.. denna ska i själva verket ha +12v under uppstart(#50), tror att man tar denna orginal på ett av stiften nere på startmotorn.

    jao, saxa bort resistorn, men spar den ifall du kanske behöver den senare, sen är det bara att löda ihop kablarna och isolera.
    sladden som han har klickat i på spridarbryggan, och som sedan kopplas till boxens kabelhärva, är bara en förlängnings-sladd, stift till stift, för att kunna använda den på en 16v då den har spridarna på andra sidan motorn.

    blå spridarna går att använda, men dom ser ut att vara av boschs kortare modell, det finns större utbud av spridare i boschs normalstorlek som dom gröna har, och du kommer nog att få labba lite med spridarstorlek/soppatryck för att få detta att lira, om du inte mappar om boxen sen.

    hade även rekkomenderat att du återskapar kablarna och använder dig av lambda-styrningen, den är grymt effektiv och bra att ha.

  7. #27
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Är det inte för stora spridare för 160hk? de blåa alltså.

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    blåa.. 350cc vid 3.0 bar..
    orginal gröna G60 flödar 285cc vid 3.0bar..
    sen finns det gråa G60 för vissa med A/C bland annat, på ~325cc om jag minns riktigt.

    gröna brukar bottna runt 195-200hk vid orginal bränsletryck på 3.0bar, sen går det att öka trycket och flödet ytterligare en bit..

    så nja, dom blåa går att använda men ger kanske lite väl mycke soppa för din spis, och klarar kanske drygt 250hk.. det beror lite på vilka möjligheter till injustering du har.. det går att justera ganska mycke med soppatryck, CO-pot.. sen har du lambda korrigering mm om du gör det rätt.
    sen går det att börja modifiera signaler till mapsensor/lambda å justera det den vägen..

    med en riktig mappning så kan du köra i stort sett vilka spridare som helst, men för bästa resultat så bör du ju ha så små som möjligt, som klarar av dina effektmål och har rätt spridarbild.. en spridare för en 2ventils-motor skiljer sig en del ifrån en gjord för 4v.. vws 16v vill gärna ha spridare med 2 strålar som atomiseras på ventiltallriken om jag minns riktigt.. blåa spridarna är ifrån en 4v motor och bör ha liknande spridarbild.. G60is gröna är ifrån en 2V och har lite fel bild för att användas på en 16v.. men det måste finnas en uppsjö av mer lämpliga 4v spridare, i mindre storlekar, att få tag på för ditt ändamål =)

  9. #29
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Om de blåa är för 4v så är det nog inte så jättebra för honom o använda dem! om jag kommer ihåg rätt så har 5v motorer också 2 strålar som sprutar!

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    men.. det är ju en 16v han ska stoppa dit detta på, dvs en motor med 4v teknik, eller är jag helt ute å susar..?? =)

  11. #31
    krimuz
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    hmm, jag ser att jag skrivit tändplus på en kabel.. denna ska i själva verket ha +12v under uppstart(#50), tror att man tar denna orginal på ett av stiften nere på startmotorn.

    jao, saxa bort resistorn, men spar den ifall du kanske behöver den senare, sen är det bara att löda ihop kablarna och isolera.
    sladden som han har klickat i på spridarbryggan, och som sedan kopplas till boxens kabelhärva, är bara en förlängnings-sladd, stift till stift, för att kunna använda den på en 16v då den har spridarna på andra sidan motorn.

    blå spridarna går att använda, men dom ser ut att vara av boschs kortare modell, det finns större utbud av spridare i boschs normalstorlek som dom gröna har, och du kommer nog att få labba lite med spridarstorlek/soppatryck för att få detta att lira, om du inte mappar om boxen sen.

    hade även rekkomenderat att du återskapar kablarna och använder dig av lambda-styrningen, den är grymt effektiv och bra att ha.
    joo självklart kommer jag fixa hea elhärvan det finns dock 2 saker med den funnit precis alla kablar som du sagt ska finnas nu till det som jag då undrar över det är dom 4 kablarna till landbasonden (Signal lila 2 uppvärming och den sista jord ska jag alltså köpa en landbasond som har 3 eller 4 kablar?)

    Den andra saker är det viktigt att ha hallgivaren inkopplad? eller fungerar det utan?

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    det finns lite olika varianter av lambdasonder på G60, men den vanligare är en 3-polig med 2 vita kablar och en grå, där grå är signal och ska ihop med den lila.. och dom 2 vita är uppvärmningen, där plus å minus spelar mindre roll då det är ett element, plus på ena, minus på andra.
    jord kabeln brukar på dessa gå till en skruv på bakre motorfästet alldeles efter att den passerat kontaktstycket som normalt sitter där i en hållare, så den bör bara vara att jorda nånstans i närheten.

    dom är lite känsliga för eftermarknads-sonder men det finns en del märken som visat sig fungera bra.


    Hallgivaren är ett måste, annars har motorn inte en susning om vart den befinner sig eller när den ska tända, du har ju en fördelare på toppen på din 16v som jag tror går att använda rakt av, bara att plugga in kontakten å åka.

  13. #33
    krimuz
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    det finns lite olika varianter av lambdasonder på G60, men den vanligare är en 3-polig med 2 vita kablar och en grå, där grå är signal och ska ihop med den lila.. och dom 2 vita är uppvärmningen, där plus å minus spelar mindre roll då det är ett element, plus på ena, minus på andra.
    jord kabeln brukar på dessa gå till en skruv på bakre motorfästet alldeles efter att den passerat kontaktstycket som normalt sitter där i en hållare, så den bör bara vara att jorda nånstans i närheten.

    dom är lite känsliga för eftermarknads-sonder men det finns en del märken som visat sig fungera bra.


    Hallgivaren är ett måste, annars har motorn inte en susning om vart den befinner sig eller när den ska tända, du har ju en fördelare på toppen på din 16v som jag tror går att använda rakt av, bara att plugga in kontakten å åka.
    Får verkligen tacka för allt..... Hoppas ditt det går bra med ditt bygge Tack!

  14. #34
    krimuz
    Gäst
    Tjenare ännu en gång börja känna mig lite jobbig men vet ingen annan som kan hjälpa mig så Har varit i garaget och rivit i mitt gamla system och då är frågan vad gör jag med tändmodulen? och vilka sladdar går till soppapumpens relä?

    För på mitt nya system har jag en kontakt som ska till ECU relä... Ska det kanske kopplas till tändmodulen?



    Uploaded with ImageShack.us



    Uploaded with ImageShack.us



    Uploaded with ImageShack.us



    Uploaded with ImageShack.us



    Uploaded with ImageShack.us

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    plocka ur 16v-tändmodulen, den får inte vara med å leka längre, digifanten har inbyggd styrning för tändningen, en mer avancerad sådan.

    ECU-relä kabeln ska igentligen bara ha +12v när bilen är påslagen.
    sätter du ett vanligt extraljusrelä eller liknande simpelt relä ute under huven och drar tändplus till signalstiftet som sluter relät och +12v från batteriet till ingången och sedan vidare till ECU-relä kabeln, så funkar det ypperligt, utan att vara inne i elcentralen å gräva.. passa på å sätt en 10A säkring på + kabeln ifrån batteriet sammtidigt.

    http://www.a2resource.com/electrical...digifant2.html

    där fanns en bra pinout.. ser ut som att digifant 2:an i vissa fall har en separat tändmodul.. står hur den ska kopplas där isf.. men.. den HAR inbyggd tändning, då jag själv har byggt om ett par digifant 2 boxar till digifant 1 och kört med dessa utan annan tändmodul.

    http://www.snstuning.com/DIY/Digi%20...s/digi2to1.htm

    där står lite om hur man bygger om till digifant 1.. stod även att man inte behövde tändmodulen för G60.. så du kanske behöver den.. har du denna? eller använder den sig rentav av 16v:ns vanliga? isf kanske du behöver den ändå.
    tog mina df2 ifrån gti 8v -89, dessa hade ingen tändmodul vad jag kan minnas, men det är några år sedan nu.. å det var nog inte riktigt så att jag letade efter en heller.. =)
    Senast redigerad av Sn00k den 2011-03-22 klockan 15:04.

  16. #36
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    men.. det är ju en 16v han ska stoppa dit detta på, dvs en motor med 4v teknik, eller är jag helt ute å susar..?? =)
    Hoppsan, så blir det när man följer 2 trådar om nästan samma sak

  17. #37
    krimuz
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    plocka ur 16v-tändmodulen, den får inte vara med å leka längre, digifanten har inbyggd styrning för tändningen, en mer avancerad sådan.

    ECU-relä kabeln ska igentligen bara ha +12v när bilen är påslagen.
    sätter du ett vanligt extraljusrelä eller liknande simpelt relä ute under huven och drar tändplus till signalstiftet som sluter relät och +12v från batteriet till ingången och sedan vidare till ECU-relä kabeln, så funkar det ypperligt, utan att vara inne i elcentralen å gräva.. passa på å sätt en 10A säkring på + kabeln ifrån batteriet sammtidigt.

    http://www.a2resource.com/electrical...digifant2.html

    där fanns en bra pinout.. ser ut som att digifant 2:an i vissa fall har en separat tändmodul.. står hur den ska kopplas där isf.. men.. den HAR inbyggd tändning, då jag själv har byggt om ett par digifant 2 boxar till digifant 1 och kört med dessa utan annan tändmodul.

    http://www.snstuning.com/DIY/Digi%20...s/digi2to1.htm

    där står lite om hur man bygger om till digifant 1.. stod även att man inte behövde tändmodulen för G60.. så du kanske behöver den.. har du denna? eller använder den sig rentav av 16v:ns vanliga? isf kanske du behöver den ändå.
    tog mina df2 ifrån gti 8v -89, dessa hade ingen tändmodul vad jag kan minnas, men det är några år sedan nu.. å det var nog inte riktigt så att jag letade efter en heller.. =)
    Jag har en Digifant 1 det är iallfall vad det står på själva boxen
    Förstår tyvärr inte hur du menar med ECU. relät rita i paint ..
    Tror inte tändmodulen är inbyggt eftersom ifall den nu skulle gå sönder byter man då hela boxen? Vet du kanske vilka kablar från mitt gamla system som gå till soppapumpensrelä?
    Senast redigerad av krimuz den 2011-03-22 klockan 21:55. Anledning: fel skrivet

  18. #38

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    det känns som att på en K-jet bil så bör nog kablarna från soppapumpsrelät gå bakåt mot pumpen.. vet inte vad dom skulle in under huven och göra egentligen.. du får kanske dra nya.. måste finnas en massa scheman över k-jet el på nätet och här på forumet.


    ECU-relä kabeln som du pratade om, ska ha +12v från tex batteriet.
    köper du ett helt vanligt biltema-relä så har du en signal-ingång, en jord till signal-ingången, och sedan en ingång och en utgång. (4 stift)



    signal-ingångens stift(85) skall komma ifrån en tändplus, alltså en kabel som har +12v på sig när nyckeln är i tändläge och som inte bryter strömmen när du vrider om nyckeln till startläge.
    signal-jord stiftet(86) skall dras till valfri lämplig plats där den jordar.
    ingången på relät(30) skall kopplas till batteriets pluspol, gärna med en 10A säkring placerad på kabeln.
    utgången på relät(87) skall kopplas till din "ECU-relä" sladd.

    med allt kopplat på detta vis så kommer relät att slå till så fort du vrider om nyckeln och då mata boxen med +12v direkt ifrån batteriet.. blir det kortis nånstans så går säkringen, som du förhoppningsvis monterat, och motorn avstannar med all elektronik tills felet är åtgärdat och säkringen bytt.


    tändmodul.. det finns en inbyggd sådan, frågan är varför dom valt att inte använda den på vissa digifant IIr.. men du har ju pin-outen där för att koppla in den som är till för df2:an.. har du fått en sådan med? eller använder den rentav 16vs orginal box och det helt enkelt är därför dom inte använder den inbyggda?

  19. #39
    krimuz
    Gäst
    I vilken av dom 4 sladdarna som går till ECU:n kopplar jag utgång (87) till? Tack för relä tipset

    Den röda vet du kanske redan ska kopplas till täningsmodulen det är 4 kablar som kommer där ifrån 2 svarta enda ska till batteriet och andra till tändspole sen har vi en grön och en brun/blå Den gröna ska också till tändspolen fast plus och den Brun/blå går till boxen har även kollat mitt nya system och allt stämmer i stortsätt det finns en grön och den går som sagt till tändspolen me du skrev den skulle till minus då är frågan finns det kanske någon sladd som jag kan koppla brun/blå kabeln till nått?

    Den blå vet jag inte riktigt vad den är till men båda går till boxen en röd/gul och en svart/gul jag har fått för mig att det är soppapumpensrelä av någon konstig anledning :P


    Uploaded with ImageShack.us
    Senast redigerad av krimuz den 2011-03-22 klockan 23:53.

  20. #40

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    ber om ursäkt för att jag rört till det, en annan kille frågade sammtidigt om digifant 2 och jag har benat å rotat i en sådan härva precis.

    DU har en digifant 1:a och det du ska göra NU är att kasta allt vad ovanstående 16v tändsystem heter, det ska inte vara med ALLS, bort med tändbox, bort med kabelhärva, bort med tändmodul, allt detta finns redan inbyggt i din nya digifant box.

    hmm.. bör vara en 30A säkring där vid batteriet, inte 10A.

    stift 87 ska alltså kopplas till ECU-relä-UT som jag markerat på min första klotter-bild, stift 2 i den 4-poliga kontakten.

    ECU-relä-IN som jag markerat där, skulle kunna ha just den signal som du söker till ditt biltema-relä.. stift 86.. du lär mäta och undersöka detta.. annars får du hitta en annan lämplig tändplus med +12v efter att tändningen är påslagen, som inte släcker ner vid uppstart.

    ..och stift 1 ska i alltså ha +12v under uppstart enbart(#50), tror att man tar denna orginal på ett av stiften nere på startmotorn.
    Senast redigerad av Sn00k den 2011-03-23 klockan 00:39.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin