Sidan 1 av 5 1234 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 92
  1. #1
    krimuz
    Gäst

    Styrboxproblem

    hej!

    Jag har en golf 2 Gti 16v som jag har köpt en ny styrbox till nu till det knasiga.... Hur Koppla man den?
    jag har tagit lite bilder så skulle vara väldigt tacksam ifall någon kunde hjälpa mig.



    Uploaded with ImageShack.us



    Uploaded with ImageShack.us



    Uploaded with ImageShack.us



    Uploaded with ImageShack.us



    Uploaded with ImageShack.us



    Uploaded with ImageShack.us



    Uploaded with ImageShack.us



    Uploaded with ImageShack.us



    Uploaded with ImageShack.us

    Tack i förhand!
    Senast redigerad av krimuz den 2011-02-28 klockan 18:09.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Ser ut som du fått fel typ av box, det där är en styrbox för Digifant. Vad är det för årsmodell på golfen din?
    Eller ska du byta styrsystem?
    Senast redigerad av Dave the brave den 2011-02-28 klockan 18:17.

  3. #3
    krimuz
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Dave the brave Visa inlägg
    Ser ut som du fått fel typ av box, det där är en styrbox för Digifant.
    Vad menar du med digifant? Köpte detta system av en kille som använde det på en Golf II GTI 16V DOHC och det fungera felfritt för honom, men nu när jag ska sätta ihop systemet så vet jag inte vart alla kablar ska, vet vart vissa ska vara, men det är fortfarande några kablar som jag inte vet vart dom ska.

  4. #4
    krimuz
    Gäst
    -88 har förtillfället orginala K-jetronic men vill byta upp mig mot ett elektroniskt bränslesystem.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Stefan Storback
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    790
    Kan inte han dy köpte det av hjälps dig. Om det är lite " hemma" fixat kan det ju vara lite svårt utan att mäta sig fram.

  6. #6
    krimuz
    Gäst
    klart han kan hjälpa mig men han bor 200 km ifrån mig

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Citat Ursprungligen postat av krimuz Visa inlägg
    Vad menar du med digifant?
    Digifant är styrsystemet som satt i bla G60-bilarna om jag inte minns fel. Om du är osäker på hur du ska koppla kanske du kan kolla ett elschema över den motorn? Själv har jag inte grejat med digifantsystemet så jag kan tyvär inte hjälpa dig.

    Har du allt annat för att kunna byta till elektroniskt sprut? Fuelrail, spridare och rätt givare mm?

  8. #8
    krimuz
    Gäst
    jag fick med precis allt

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    OK. Jag har för mig att SnOOK här på forumet är en fena på de grejerna. Dra ett PM till honom: http://www.gtiklubben.nu/forum/member.php?217-Sn00k

  10. #10
    krimuz
    Gäst
    han svarar tyvärr inte :/ fan.. men som jag läst så tror jag systemet kommer från en golf 2 g60 motor

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    har helt missat detta.. hmm.. oj.. vad någon har klippt och kluddat i den el-härvan.. en massa viktigt är helt bortsaxat, såsom lambdasond, knacksensor och tomgångsmotorn..
    ett problem med att saxa bort tomgångsmotorn är att huvudmatningen till boxen går igenom samma kabel, men det är säkert förbikopplat och ihoptejpat.
    ..och dom där röda kabelskorna på spridarbryggan.. det är bara å sprätta upp å se vad någon har gjort däri, bort ska dom iaf.


    klottrat lite:

    lycka till..! =)

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Tamefan 10poäng på det svaret SnOOk! Blir inte tydligare än så...=)=)

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Snacka om att det finns kunnigt folk här på klubben. Bra jobbat =)

  14. #14
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Vad är det med folk som klipper bort lambda o andra grejer? Hur ska motorn fungera 100% om vitala grejer saknas?

  15. #15
    krimuz
    Gäst
    får tacka så hemst mycket för allt hjälp det hjälpte återkommer ifall nåt kronglar

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Citat Ursprungligen postat av Mini_me Visa inlägg
    Tamefan 10poäng på det svaret SnOOk! Blir inte tydligare än så...=)=)
    haha, vilket betyg! =D

    Ledsen att det dröjde, är lite uppslukad av bilbygge, flytt och jobb i dagsläget.. =)

  17. #17
    krimuz
    Gäst
    det gör inget den som väntar på något gött väntar alldig förlänge Tack och Tack enu en gång .. max poäng från mig från mig snook åter står nu lite smått och gått den tredje bilden ner ifrån ser man spridar bryggan på den är det kopplat något gult en resistor eller nått liknande ska det kopplas till batteris plus pol? och så den näst sista bilden vafan är det för nått alldrig sett en sån

  18. #18
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Ett annat tips är från graul på vwgolf.se

    Digifant I Pinout
    http://www.a2resource.com/electrical...digifant1.html

  19. #19
    krimuz
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Ett annat tips är från graul på vwgolf.se

    Digifant I Pinout
    http://www.a2resource.com/electrical...digifant1.html
    aha okay Tackar för tipset ska kolla med han

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    näst sista bilden ser i mina ögon ut som en EGT-sensor..(Exhaust Gas Temperature), som används för att mäta avgastemperatur.. varför du fick med denna har jag ingen aning om då styrboxen inte använder någon sådan sensor.. troligen något han råkade kasta med, men utan själva mätaren, som är kalibrerad efter sensorn, så är den rätt värdelös, och verkligen ingenting du behöver koppla in.

    ang. spridarbryggan så ser det ute som att han har kopplat en resistor i serie med hela bryggan, troligen för att han använt lågohmiga spridare, så nu blev jag lite nyfiken på vad du fick för spridare med? använder ABF motorn lågohmiga tro.. är det sådana du fått med?

    på själva resistorn sitter det nånting ditlött och tejpat/buntat, vad detta är kan man ju bara spekulera i.. en termistor som sluter om resistorn blir för varm? en temp-mätare? någon form av filter/störningsfilter?
    jag är fortfarande nyfiken på vad dom röda kabelskorna är för något.. om det kanske har provats att sätta extra resistor där, eller om det är en utgång till en mätare av något slag.. pulsbredds-mätare.. men då börjar det bli avancerad utrustning och inget man brukar stöta på i byggen där det saxats å kopplats på detta viset.

    enklast är kanske att fråga han som har kopplat det hela.. alternativet är att återställa det till orginal, om du ska använda högohmiga spridare, 12-16 ohm, ska du däremot köra med lågohmiga så kan det ju vara läge att återställa till orginal först ändå, och sedan koppla in resistor/er där du vill ha dom.

    styrboxen du använder kan bara hantera högohmiga spridare, 12-16ohm.. därav bruket av resistor/er för att kunna möjliggöra användandet av lågohmiga.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin