Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1
    GTI-nissen
    Gäst

    Krängningshämmarbussningar VR6

    Passar k-hämmarbussningarna från en Golf3 VR6 min Golf2 rent fysiskt?
    Och som följdfråga... Vilken diameter har VR6:ans krängningshämmare?

    Jag har för mig att jag varit inne på detta tidigare men hittar inte... Jag behöver alltså byta ut mina bussningar eftersom de är slut och det går inte att köpa till G60, vilka har samma diameter som min Eibachhämmare.

    Sist köpte jag till CL och slipade upp till rätt diameter, men det var lite knöligt och blev inte riktigt bra.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Passar och passar =)
    Jag körde ju med VR6-krängaren på både GTi 16V och Jetta 75Hk:aren.
    Dock på den senare med en Mk II gtiframvagnsbalk.
    Samma ska nog dit på "svarten" gissar jag.

    Gick att få dit JA men trångt med bussningar , inte jättetrångt men lite glidmedel så plopade den dit!.
    Hade dock bussningen från orginalbilen.


    Edit: jag hade ju Mk III bär/länkarmar!
    Krängaren kommer bli ganska bred på orginal Mk II.
    Svetsa dit ett liknande orginalfäste på Mk II armen så går det nog.
    OM det inte kommer nära hjul eller annat.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Vilken diameter har din Eibachhämmare? Om det är G60-storlek borde det väl finnas massor av uretanbussningar som passar? Jag har för mig att bla Powerflex har lite olika storlekar att välja mellan.

  4. #4
    Företagsrepresentant
    Hedersmedlem

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David L
    Medlemsnr
    3838
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    277
    Finns både 18mm och 20mm från Powerflex.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Stefan Storback
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    790
    Jag har 24mm på min. Från passat 2.0
    Det krävde en hel det spec delar å mek. Men nu sitter den där.
    Men har inte golf vr6 grövre än 20mm? Med tanke på art en vanlig 2,0 passar har 24mm

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Rs mannen Visa inlägg
    Jag har 24mm på min. Från passat 2.0
    Det krävde en hel det spec delar å mek. Men nu sitter den där.
    Men har inte golf vr6 grövre än 20mm? Med tanke på art en vanlig 2,0 passar har 24mm
    Passat har grövre.

  7. #7
    GTI-nissen
    Gäst
    Jag har för mig att min Eibach har 23mm (kan vara 25). I vilket fall som helst så är det samma som vad G60 har.
    Har inte hittat varken eftermarknadsbussningar eller original som passar och därför funderar jag på om inte VR6 har en grövre hämmare och som då har bussningar som passar i mina originalfästen.
    Mk3 och Mk2 har väl i stort sett samma framvagn med viss skillnad om det är pluschassi. Bussningarnas fästen borde väl ändå se likadana ut tycker jag?

    Jag har inte heller någon lust att meka om grejerna alltför mycket utan ser helst en bussning med rätt håldiameter som passar i originalfästet. :-)

  8. #8
    Företagsrepresentant
    Hedersmedlem

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David L
    Medlemsnr
    3838
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    277
    Ni verkar glömma att krängarens diameter blir mindre där inre bussningen sitter. Som exempel har Corrado G60 23mm hämmare och Corrado VR6 har 20mm. Men båda använder samma gummi till den inre infästningen.

    Om du Nisse har samma som G60 och inte lyckats hitta några alls har du inte heller letat alls. Finns hos Vw och heter 191 411 314 och kostar inte många kronor. Eller hos Powerflex då som nämts tidigare.

    Eller varför inte titta här och under Fram / bakvagn och näst längst ned: http://butiken.dli-teknik.se/katalog.asp?Refnr=1251

    Angående Passat så finns det om vi tittar på en -91a både 22mm och 24mm hämmare. Men inre bussningen är då 21mm eller 22.7mm.

  9. #9
    GTI-nissen
    Gäst
    Om hämmaren blir klenare där bussningarna sitter så förklarar det varför det är samma bussningar på G60 som på enklare modeller. Jag trodde att det var fel i ETKA, för jag har faktiskt letat David. ;-)

    Min Eibachhämmare har samma diameter hela vägen, vilket innebär att jag får ta en bussning och modda den till en håldiameter på 23 millimeter.
    Och ska jag modda så låter det enklare att ta en powerflex som man kanske kan borra upp till rätt diameter eftersom den är gjord av hårdare material.
    Original i gummi är för mjuk att borra upp utan de har jag tidigare slipat upp.

    Nu vet jag iallafall hur det ligger till. Tack! :-)

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Stefan Storback
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    790
    Min g60 orginal är 20 eller 22 mellan rambalkarna å sen dom somgår fram till länkarmarna är 17mm
    Den jag har på nu är 24mm över allt. Blir inte mindre någonstans. Är får passagen jag tog mitt 2e block. Osäker på årsmodell nu. Typ 92 eller nått. Kan mäta å lägga upp bilder på både orginal å passatens.

  11. #11
    Företagsrepresentant
    Hedersmedlem

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David L
    Medlemsnr
    3838
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    277
    Nisse. Då skulle jag hellre välja standard 22.7mm från Passat då Powerflexs största är 20mm och inte speciellt hård ändå. Så att borra upp den tror jag inte på.

  12. #12
    GTI-nissen
    Gäst
    Ja, Passatens låter ju som ett bättre alternativ... Om de passar utan att jag behöver modda mina fästen vill säga.
    David, menar du samma Passat 2.0 som RS-mannen gör? Vilken årsmodell pratar vi om? Generationen före -97?

    Det blev en lång historia detta... :-)

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Stefan Storback
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    790
    Jag plockade staget från passaten jag plockade mitt 2,0 block
    Va en 92, 93 eller nått. Men det passar inte utan å modda fästena ganska mkt. Va as bökit å få dit själv

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Kör det ihop sig har jag nog både en Passat och Golfbalk i garaget.
    Så jag kan kolla om det skiljer mycket.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin