Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27
  1. #1
    steffe_GTI
    Gäst

    Förslag på bromskit till GTI MK5

    Tjena,

    Precis som rubriken lyder så vill jag uppgradera mina bromsar. Helst ska de vara snäppet vassare än de som kommer som standard, men inte för dyra heller.

    Det är väll lika bra att byta alla då mina bakbromsar snart behöver bytas. .

    MVH
    Stefan

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Nästa steg blir nog att byta upp till R32/S3 prylar(345mm).


    .

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Tyvärr så är det nog dyrt vad man än väljer, vad gäller bromsar skulle jag tro. Kommer du köra någon bana eller tycker du att dina bromsar fungerar dåligt idag? Man kommer annars långt med ett par bra belägg...

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Stefan Storback
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    790
    Bra belägg å ny bra olja räcker långt.
    Även om skivorna ä slitna eller rostiga i kylkanalerna. Så dom inte kyler som dom ska.
    Själv åkte jag brembo Max skivor på min vento vr6. Va rätt nöjd med dom men tanke på priset.

  5. #5
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Skulle rekommendera stålomspunna slangar, bra vätska och slutligen bra belägg (Carbotech XP8 kanske?).

  6. #6
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Syfte med uppgraderingen? Orginal är det inget fel på egentligen. Men det beror på vad du ska ha dom till.

    Men vill du biffa till dig så är det väl bara att nappa på vilken broms-prånglare som helst som säljer vad som helst till vem som helst .
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2008
    Namn
    soyd
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    345
    Jag var väll egentligen lite besviken på orginal bromsarna på Golf GTI Edition 30, då jag tycker att de borde fått R32/S3 bromsarna som standard. Men men så blev det ju inte . Så jag kollade också på att uppgradera till dessa i efter hand och kände att jag inte ville köpa begagnat heller. Så priset drog iväg ganska mycket då man skall köpa:

    4 broms ok,
    4 Sport bromsskivor (då jag ville ha slitsade/borrade skivor),
    Bra sport belägg fram/bak
    4 stålomspunna bromsslangar.
    mm


    Nu mins jag inte exakta summorna i pris men det drog i väg bra mycket... Så i slutändan så skulle jag ändå stå där med "En kolvs glid ok". inte så kul ändå....

    Slutade med att jag beställde ett: "Brembo GT kitt" till min Golf GTI Edition 30. Detta är dock bara ett främre kitt då Brembo inte har ett kitt back till Golf V. Då vi har handbromsen/Parkerings bromsen i de bakre oken. Jag har framtida planer på att fixa Brembo 4kolvs ok även bak...

    Det Brembo kittet jag beställt är det "näst värsta" kan man säga... Finns ett 6-kolvs ok som är några tusingar dyrare också men problemet med det är att du ska få på några fälgar också

    Det finns ju även andra märken som har "performance bromsar" till Golf V typ: Tarox, Stoptech m.fl. Personligen tycker jag Brembo är bäst

    Köper du R32/S3 bromsarna begagnat så är det väll mer prisvärt... Men hur som helst så kommer det inte vara "Billigt" :/

    /mvh soyd

  8. #8
    steffe_GTI
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Syfte med uppgraderingen? Orginal är det inget fel på egentligen. Men det beror på vad du ska ha dom till.

    Men vill du biffa till dig så är det väl bara att nappa på vilken broms-prånglare som helst som säljer vad som helst till vem som helst .
    Tanken är väll att biffa till sig, men inte allt för mycket bara

  9. #9
    steffe_GTI
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Tyvärr så är det nog dyrt vad man än väljer, vad gäller bromsar skulle jag tro. Kommer du köra någon bana eller tycker du att dina bromsar fungerar dåligt idag? Man kommer annars långt med ett par bra belägg...
    Jag kommer definitivt inte köra någon bana. Kanske blir helt vanliga belägg. Tack för svar.

  10. #10
    steffe_GTI
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Särås Visa inlägg
    Skulle rekommendera stålomspunna slangar, bra vätska och slutligen bra belägg (Carbotech XP8 kanske?).
    JAg kommer nog köra på stålomspunna slangar, och nya belägg. Det finns billiga ståslangar och det finns dyra, kommer jag märka någon skillnad? Kan ni rekommendera/länka något?

  11. #11
    Företagsrepresentant
    Hedersmedlem

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David L
    Medlemsnr
    3838
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    277
    Dom riktigt billiga/dåliga slangarna brukar läcka redan från början, så där har du en viss skillnad.

    Dessa slangar är kanonbra och varje sats levereras med livstids garanti! http://www.dli-teknik.se/index.php?s...at=889&lang=sv

  12. #12
    steffe_GTI
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Särås Visa inlägg
    Skulle rekommendera stålomspunna slangar, bra vätska och slutligen bra belägg (Carbotech XP8 kanske?).
    Hej Särås,

    Tack för svar! Vart beställer jag Carbotech XP8 ifrån?

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Stefan Storback
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    790
    980:- ä inte faligt väl. Är det 4st slangar el? Fram å bak? Någon som köpt å märkt skilnad?
    Fast det är nog knappt märkbart. Men man ska ju inte behöva oroa sig för att byta sen iaf.
    Kanske skulle handla t g60,n

  14. #14
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av steffe_GTI Visa inlägg
    Tanken är väll att biffa till sig, men inte allt för mycket bara
    Du gör ju som du vill men tycker du ska fungera en sväng till på vad syftet egentligen är.
    Senast redigerad av Premis den 2011-02-23 klockan 09:16.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  15. #15
    Wolfen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av David L Visa inlägg
    Dom riktigt billiga/dåliga slangarna brukar läcka redan från början, så där har du en viss skillnad.

    Dessa slangar är kanonbra och varje sats levereras med livstids garanti! http://www.dli-teknik.se/index.php?s...at=889&lang=sv
    På tal om stålomspunna slangar... när jag ville beställa Goodridge slangar till min bil (GTi '03 180hk) sa dom på G Partners att dom inte har såna... nu minns jag inte exakt vad var det för orsak, men dom sa att det är nån skillnad mellan slangar till en vanlig GTI 150hk och en 180hk... var det kanske så att 150hk har 4 slangar och 180hk 6 slangar... kan det vara nåt sånt? Har ni slangar till just en GTI 180hk AUQ?

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    +1 på slangarna David L pratar om.

    Förvånansvärt välgjorda.

    Mina:


  17. #17
    Företagsrepresentant
    Hedersmedlem

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David L
    Medlemsnr
    3838
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av Wolfen Visa inlägg
    På tal om stålomspunna slangar... när jag ville beställa Goodridge slangar till min bil (GTi '03 180hk) sa dom på G Partners att dom inte har såna... nu minns jag inte exakt vad var det för orsak, men dom sa att det är nån skillnad mellan slangar till en vanlig GTI 150hk och en 180hk... var det kanske så att 150hk har 4 slangar och 180hk 6 slangar... kan det vara nåt sånt? Har ni slangar till just en GTI 180hk AUQ?
    Det är samma på dom. 4st slangar totalt.

  18. #18
    Wolfen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av David L Visa inlägg
    Det är samma på dom. 4st slangar totalt.
    Och ändå så finns det 3 olika alternativ på er hemsida:

    Golf MK4, 1.8 GTi, 1997-1999
    Golf MK4, 1.8 Turbo, 2000-2004
    Golf MK4, 1.8 Turbo GTi, 1997-2002

    Varför då om dom är exakt likadana?

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Stefan Storback
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    790
    Får jag gissa har dom kopierat hela modellregistret.
    Skulle säkert kunna banta ner det till 10st golf modeller då många har samma slangar
    Oavsätt 1.6 eller 3,2 (OBS överdrivet)

  20. #20
    Wolfen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Rs mannen Visa inlägg
    Får jag gissa har dom kopierat hela modellregistret.
    Skulle säkert kunna banta ner det till 10st golf modeller då många har samma slangar
    Oavsätt 1.6 eller 3,2 (OBS överdrivet)
    Okej, men varför 3 olika artnr då?

    VW-4-104
    VW-4-105
    VW-4-106

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin