Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1
    daniel_sandberg
    Gäst

    Spridare k-jetronic - o-ringar

    Jag har en fråga om o-ringarna till spridarna på k-jetronic.

    Visst skiljer det mellan mk1 och mk2? Den äldre har bara en o-ring och den nyare har 2? Eller är jag ute och cyklar? Tycker iaf att jag har läst det någonstans.

    Nåja. Det jag undrar är om någon vet måtten på o-ringen som jag behöver?

    Så här ser mina spridare ut iaf om det hjälper.


    Spridarna är riktigt glapp och skulle verkligen behöva nya o-ringar.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Åk på VAG och säg att du behöver o-ringar till k-jet spridare till din Mk1 GTI 1600. Regnummer och shit är ju i sin ordning som vanligt såklart.
    Dem är gröna och riktigt hårda. Inte så svåra att få på dem där spridarna, värre med med nyare spridarna. Men det är samma o-ringar, bara att det är en extra liten o-ring på de nyare spridarna.

    Och nej, o-ringarna går inte att hitta nån annanstans än på Vag. Åtminståne inte vad jag vet. Letade på Mekonomen, meca, autotjänst etc innan man fick gå till vag och köpa där.

  3. #3
    oscarmedc
    Gäst
    O-ringarna har jag sett på skruvat.se

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Citat Ursprungligen postat av oscarmedc Visa inlägg
    O-ringarna har jag sett på skruvat.se
    Har inte sökt online. När jag behövde dem så behövde jag dem snabbt så jag åkte på butikerna i stan istället.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Jönsson
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    210
    Citat Ursprungligen postat av kim_gulle Visa inlägg
    Men det är samma o-ringar, bara att det är en extra liten o-ring på de nyare spridarna.
    Vet du var ska dessa jättetunna o-ringar sitta? Jag har inte lyckats förstå det ännu, för det finns inget spår i spridaren för dem (mk2-spridare).

  6. #6
    oscarmedc
    Gäst
    ska inte den sitta i botten på spridarinsatsen, mot toppen?

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Spridaren som Daniel har däruppe på bilden är den äldre modellen. Den är bara helt rak från o-ringen och ner. Den nya spridaren däremot har en extra liten "plupp" pryl längst ner och på den så sitter den en liten svart o-ring som gör att spridaren ligger still mot plaststyrningen som man stoppar ner spridaren i. Åtminståne har jag fått den uppfattningen när jag hållit på med diverse folkracegolfar och 16v insug.

  8. #8
    daniel_sandberg
    Gäst
    Oj.. Har helt missat alla svar. Tackar för svaren. Själv hade jag tänkt åka förbi på Momentum som har det mesta vad som gäller lager och o-ringar. Men eftersom det brukar vara svårt att få rätt mått på en gammal o-ring är det kanske säkrast att besöka vag-handlaren och se om dom kan hitta några "veteran-prylar" på deras hyllor. Tycker att det mesta har utgått från deras sortiment :P

    Vad får man räkna med att betala för en sats med 4 ringar?

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2010
    Namn
    Janne
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    23
    Ett Tips !

    Om nu inte din lokale VAG handlare kan fixa fram O-ringar åt dig så prova med närmaste Volvo eller SAAB handlare då dom kanske har kvar K-jetronic prylar på hyllan.


    Annars vill jag minnas att http://www.kgtrimning.com/ säljer sådana O-ringar.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Citat Ursprungligen postat av daniel_sandberg Visa inlägg
    Oj.. Har helt missat alla svar. Tackar för svaren. Själv hade jag tänkt åka förbi på Momentum som har det mesta vad som gäller lager och o-ringar. Men eftersom det brukar vara svårt att få rätt mått på en gammal o-ring är det kanske säkrast att besöka vag-handlaren och se om dom kan hitta några "veteran-prylar" på deras hyllor. Tycker att det mesta har utgått från deras sortiment :P

    Vad får man räkna med att betala för en sats med 4 ringar?
    Har för mig att man får betala nånstans över 100 kr för 4 stycken. Tror även att det är rätt känsligt att du köper riktiga o-ringar som är anpassade för K-jet spridare för dem har en viss hårdhet och form jag aldrig sett några vanliga o-ringar ha.

    Ingen fara att du inte får tag i dem. Har dem inte hemma så går det att plocka hem. Dem tillverkas fortfarande.
    Hinner du beställa hem nya innan klockan 3 på eftermiddan så kommer dem nästa dag.

  11. #11
    mrpete
    Gäst
    Jag köpte o-ringar från skruvat.se och det gick snabbt att få hem dem. de kostar för övrigt 5:- st

  12. #12
    daniel_sandberg
    Gäst
    Efter många om och men så lyckades dom hitta ringarna i datorn och kunde se att dom hade hela 5 stycken hemma. Jag skyndade mig att säga att jag skulle ha 4 och priset då. Inte var det iaf 5kr/st Tror det blev en slutsumma på 131kr för alla.

    Men detta är vad jag har märkt. Så fort jag säger scirocco så blir folk väldans fundersamma och tror knappt dom har nåt. När man då börjar kolla på Golf så hittar med det mesta man vill ha =)

  13. #13
    mrpete
    Gäst
    Det är ju bara att knappa in regnumret på skruvat.se finns under motordelar och Jo de kostar 5:- resp 3:- st.

    http://www.skruvat.se/O-ring-insprutning-P18641.aspx

    http://www.skruvat.se/O-ring-insprutning-P16160.aspx

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Citat Ursprungligen postat av mrpete Visa inlägg
    Det är ju bara att knappa in regnumret på skruvat.se finns under motordelar och Jo de kostar 5:- resp 3:- st.

    http://www.skruvat.se/O-ring-insprutning-P18641.aspx

    http://www.skruvat.se/O-ring-insprutning-P16160.aspx
    Wow, man kanske skulle ha köpt ett par hundra stycken bara för att dem är så billiga. :P

  15. #15
    daniel_sandberg
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av mrpete Visa inlägg
    Det är ju bara att knappa in regnumret på skruvat.se finns under motordelar och Jo de kostar 5:- resp 3:- st.

    http://www.skruvat.se/O-ring-insprutning-P18641.aspx

    http://www.skruvat.se/O-ring-insprutning-P16160.aspx
    Tror att du missförstod mig. Jag var in på VAG och det var där dom hade svårt att hitta mina o-ringar. Eller som dom benämnde den. Tätningsring.

    Nu är dom iaf bytta efter många om och men. Dock inte uppstartad än så vet inte om det blivit någon skillnad. Dock har jag gjort karatemeck eller vad man ska kalla det och bytt ut både o-ringar, tädnkablar, soppafilter och luftfilter. Alltså svårt att säga vad det var som gjorde skillnad.. Om något gjorde skillnad förstås :P

  16. #16
    mrpete
    Gäst
    Aha okej, vag har jag inte kollat på och det låter ju inte helt otänkbart att de tar lite mer. Jag har inte provstartat med dem från skruvat.se heller, men de ser ju ganska bra ut så det borde nog funka. Hehe, ja men orka byta o testa en sak i taget när man ändå har grejerna. Funkar det så är det ju bra oavsett

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Bengt Erlandsson
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    264

    Spridare k-jetronic - o-ringar

    Citat Ursprungligen postat av mrpete Visa inlägg
    Aha okej, vag har jag inte kollat på och det låter ju inte helt otänkbart att de tar lite mer. Jag har inte provstartat med dem från skruvat.se heller, men de ser ju ganska bra ut så det borde nog funka. Hehe, ja men orka byta o testa en sak i taget när man ändå har grejerna. Funkar det så är det ju bra oavsett
    Tips för monteringen:
    Doppa o-ringen i lite bensin innan du försöker kränga på den. Så glider det lite lättare, som flickan sade.

    /Berlands

  18. #18
    mrpete
    Gäst
    tror inte flickorna vill ha bensin i musen, haha nä men jag vet, det går mkt lättare då.

  19. #19
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Behövs inte vara bensin, man kan ta glidmedel också om ni är så känsliga

  20. #20
    daniel_sandberg
    Gäst
    bra tips där.. men tror inte man med bara handkraft kan pressa ner dom även om man smörjer in dom. Jag fick lov att försiktigt men ändå hårdhänt bryta ner dom.

    Dock kan jag förstå varför dom uppgraderade till dubbla oringar på nyare motorerna. Spridarna sitter nog mer still och tätar bättre.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin