Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1
    Henny
    Gäst

    Är KR toppen är kompatibel med något annat 1,8 block?

    Hej!

    Jag undrar om KR toppen är kompatibel med något annat 1,8 block?

    /Henrik

  2. #2
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Allting går om man vill!

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Det enkla svaret är att nej det passar inte med något annat 1,8l-block, jag antar att du har 8V-block från samma årtal i åtanke? Visst går det att modda kolvar mm mm men då lär du lagt ner mycket mer pengar än vad det kostar att köpa en komplett 16V-motor.

  4. #4
    Henny
    Gäst
    Jag förstår, då får jag söka efter en komplett motor Tack för snabbt svar

    /Henrik

  5. #5
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Kan man inte ta g60 block? då borde det vara bra o sätta på om man ska turbo/kompressormata eller?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Har alltid undrat om det funkar på ett CL block på 1.6 L. Samma kolvdiameter på 81mm som 1.8 blocket men kortare slag. Nån som prövat eller har vetskap om att det inte funkar?

  7. #7
    Henny
    Gäst
    Jag läste i en tråd tidigare om vevaxeln till KR motorn att det var en fram till 88 och en annan efter 88, vad är skillnaden på de två vevaxlarna?

    /Henrik

  8. #8
    GTI-nissen
    Gäst
    Slettet
    Senast redigerad av GTI-nissen den 2011-02-21 klockan 15:03. Anledning: Visste inte vad jag pratade om...

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    vevaxlarna skiljer.. finns en tidigare KR axel som är gjuten, medans några få senare KR, alla PL och alla PG(G60) har den smidda axeln.
    skillnaden är alltså gjuten vs smidd axel.

    avgaskammen är densamma mellan KR och PL, mig veteligen, medans insugskammen skiljer sig dom emellan.

    toppen passar emot dom flesta 1.8l blocken, men kolvarna lär bytas som ett minimum, även stakar i vissa fall.. 1.8l 16v, KR och PL, kör med 144mm stakar medans tex G60 kör med 136mm.
    G60 är förövrigt en 8V, så även om toppen passar, så lär kolvarna bytas, och komp-sänkningen sitter i just kolvarna på denna motor.. men om man skaffar kolvar avsedda för en 16v så ska det gå att pussla ihop detta.
    det bör inte gå att fräsa ur orginal G60 kolvarna heller, då kompsänkningen ligger i kolven på G60 och 16v har större förbränningsrum, vilket skulle resultera i runt 6.0:1 i komp eller mindre.
    det bör finnas en audi s2/rs2 kolv som går att adoptera för ändamålet 16v G60..

  10. #10
    GTI-nissen
    Gäst
    Jag har redigerat mitt inlägg för att inte röra till det... ;-)

  11. #11
    Henny
    Gäst
    Hej!

    Jag har kommit över en ny KR maskin så det blir till att hinka i den i stället Tack för alla svar

    /Henrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin