Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1
    Daniel
    Gäst

    Golf 1,6 16V -02 lägger av ibland men går att starta direkt

    Hej! Finns det någon här som har en ide vad det kan vara för fel på bilen?

    Bil: Golf 1,6 16v AZD med lilla kamremmen till avgaskam årsmod 2002.

    Symptom: Bilen kan lägga av under körning men går att starta direkt. Motorlampan börjar lysa när jag startar om bilen och ibland lyser även EPC-lampan efter omstart. Bilen går som den ska i övrigt och har inga missljud.

    Felkod 1: Felaktigt tryck i insug Felkod 2: kortslutning B+ tryckgivare i insug - Båda var intermittenta.
    Jag bytte givaren i insuget (mapsensorn) och bilen funkade bra (inga felkoder) i drygt en vecka men idag la den av igen.

    Nu har jag endast 1 felkod: 16407 Kamaxelreglering, avgas bank2; felaktig funktion - Intermittent.

    Den är servad som den ska och kamremmar/rullar och vattenpump är 3år och 2000mil gamla.

    Ideer?

    /Daniel

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Har exakt samma problem på morsans 1,6 16V.

    Finns tråd om det problemet åxå.
    Har inte löst detta ännu.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357
    Skulle sätta nån krona på att gasspjället sagt upp sig, inte säkert såklart men alltid
    värt att prova grundinställa.

    Hade även en på jobbet som var paj i EGR ventilen och den hade mycket fuffens för sig och
    larmade på allt möjligt och tände både motorlampa och EPC-lampa.

  4. #4
    Daniel
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Norpan Visa inlägg
    Skulle sätta nån krona på att gasspjället sagt upp sig, inte säkert såklart men alltid
    värt att prova grundinställa.

    Hade även en på jobbet som var paj i EGR ventilen och den hade mycket fuffens för sig och
    larmade på allt möjligt och tände både motorlampa och EPC-lampa.
    Tack för svar! Ska kolla spjäll och EGR imorgon. Är det någon här som vet hur vanligt det är att impulsgivaren på kamaxeln börjar ge upp och hur den beter sig då?

  5. #5
    Daniel
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Norpan Visa inlägg
    Skulle sätta nån krona på att gasspjället sagt upp sig, inte säkert såklart men alltid
    värt att prova grundinställa.

    Hade även en på jobbet som var paj i EGR ventilen och den hade mycket fuffens för sig och
    larmade på allt möjligt och tände både motorlampa och EPC-lampa.
    Har provat bilen själv nu och det som händer är att bilen blir strömlös?! Mätarhus mm slocknar. Har någon här varit med om att startkontakten bakom tändningslåset går sönder på en Golf 4? Ingen jag pratat med har varit med om det. Batteriet är 10 år gammalt men har bra värden vid test. Tillfällig kortis i batteriet? Har satt i ett annat batteri och gjort rent kablage och jordpunkter nu och även provat förslagen med spjällhus och EGR iallafall och de var bra så en grundinställning gjordes. Det fanns inga felkoder idagTips?

  6. #6
    Borjan54
    Gäst
    Det är vanligt att startkontakten lägger av,särskilt på vw bilar. Byt startkontakten oavsett och tänk på att inte ha för mycket prylar i nyckelknippan för då vill låste vrida sig moturs. Jag hade ett liknande fel på min Audi,så fort jag rörde nyckeln lite bakåt så tvärstannade den. Bytte kontakten sen var bilen ok.

    Har en kamrat som jobbar mycket med bilar och han säger att startkontakter i allmänhet slits ut.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin