Sidan 1 av 9 1234 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 165
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2011
    Namn
    Jim Profit
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149

    Jim Profit´s VW GOLF MKV R32 2007 (SÅLD, men fälgarna till salu)

    Tänkte starta en tråd för min nyköpta VW Golf R32 2007. Den är svensksåld och har gått ca 6 500 mil.
    Bilen har servats korrekt (och mer därtill) samt fått nya tändspolar på garantin.

    Utrustning i bilen:
    Manuell låda
    Taklucka
    Larm
    Farthållare
    Xenon
    Pioneer F900BT navigator/multimedia med stöldskydd gps/ipod-styrning/mobil via blåtand/DVD-spelare
    Slutsteg: Panasonic CY-PAD1003N 1100W
    Baslåda: Pioneer TS-WX301 12" 800W









    Jag har bokat tid på KW Bilservice som kommer att göra följande nästa vecka:
    - Byta olja i Haldex
    - Extra oljebyte & filter (3000 mil intervaller känns för långt, förre ägaren har också gjort extra oljebyte)
    - Montering av motorvärmare & kupévärmaruttag.
    - Byte av tändstift

    Kalaset kostar 10 800:- men det är bara att bita ihop med vetskapen om att det är bra att ha det gjort! :-)
    Senast redigerad av Jim Profit den 2011-12-09 klockan 20:18.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Pjerre Gustavsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    422
    Grattis och välkommen in i R32 träsket. Du lär inte bli missnöjd med bilens prestanda eller förbrukning till den. Så rolig bil för så lite pengar har jag aldrig haft som när jag köpte min R32.. Inte var den ful ehller. Blå 2 dörrars är inte alls fel.

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2011
    Namn
    Jim Profit
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    Tack, jo jag är väldigt nöjd än så länge!

    Fråga: Hur känsligt är Haldex systemet för ojämnt slina däck? Tar det tex. stryk av om det skiljer någon/några mm fram och bak och bör man i så fall rotera hjulen? Mina verkar iof jämna men bäst att höra ifall om att. =)

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Grattis till en trevlig bil, ser fram emot dina uppdateringar.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Pjerre Gustavsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    422
    Detta är en fråga som har lika många svar. Vill man vara säker så skall man hålla sig inom någon mm. Men jag tror att det är mer myt än något annat. Är så många som åkt med lite olika slitna däck och det håller. Men skulle inte rekomendera det.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2011
    Namn
    Jim Profit
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    En dag på verkstaden...
    Idag har bilen varit inne på KW Bilservice i Kungens kurva. Jag visste att de skulle vara bra men de var ännu bättre! =)

    Lämnade in bilen på morgonen med instruktionen att fixa följande:
    -Oljeservice (olja & filter) motor
    -Oljebyte Haldex
    -Montering Defa Motorvärmare & kupévärmaruttag
    -Byte tändstift

    När man stiger in blir man mycket vänligt bemött och efter en genomgång av det som skulle göras samt diskussion placering av motorvärmarens kontakt så skjutsar de mig till närmaste t-bana. Lite senare på dagen ringer de och berättar att det inte går att sätta kontakten där jag ville ha den och vi kommer överens om ny placering (uppskattar verkligen att de ringer och stämmer av detta). I slutet av dagen ringer de och berättar att den är klar. Säger att jag skall sätta mig på t-banan och hämta bilen och än en gång erbjuds jag skjuts och när jag anländer står de med bil och väntar på att hämta upp mig och skjutsa mig till verkstaden.

    På plats igen tar de sig tid att gå igenom vad som gjorts med bilen, vi går igenom kvitton och servicebok samt de följer med ut och visar på bilen vad de gjort. Jag betalar och passar på att köpa 1L longlifeolja att ha i bilen i reserv om det skulle behöva fyllas på. Offerten var på 10 800:- och det priset håller de såklart och tillsammans med oljan betalar jag totalt 10 999:-

    Väl hemma kontrollerar jag oljenivån och den är perfekt på maxlinjen (kanske en självklarhet men senast sambon servade sin Volvo fick jag efterfylla en halvliter).

    Slutsats: KW Bilservice är en grymt seriös verkstad med fantastisk servicekänsla som jag verkligen kan rekommendera !!!

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    KUL med seriösa verstadsmän/kvinnor.
    Snacka om BRA reklam när det är nöjda kunder som skriver så här =)

    Kul för dig åxå.

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2011
    Namn
    Jim Profit
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    Idag har jag ägnat flera timmar till att dammsuga, textiltvätta och torka rent i bilen. Fattar inte vad förre ägaren har hållit på med, inte är det dammsugning i alla fall! :-P Resultatet blev i alla fall ganska bra men det får nog ändå bli en helrekond till våren för att få det perfekt.

    Nu är det också nära till en beställning sommarhjul, hoppas kunna få till en beställning inom en vecka. =)

    Jag funderar på att köpa textilmattor till den, någon som vet om det går att köpa schyssta på VW eller har tips på var man kan hitta fina?

  9. #9
    Siesta ST
    Gäst
    Satte du in hela "kittet" gällandé Defa motor/kupévärmare dvs Warm-up paketet? Är lite intresserad för jag satte in Warm-up paketet (med fjärrkontroll) men jag har problem med att larmet dra igång ibland. Får stänga av kupéövervakningen för att inte väcka grannen på morgonen...

  10. #10
    itouch
    Gäst
    Det är vanligt att kupeövervakningen är känslig mot kupevärmare, slå av varje natt via knappen eller programmera bort kuperövervakningen helt med vag-com / vag.

  11. #11
    Siesta ST
    Gäst
    ..lite OT...

    Inget problem i min Passat med samma Defa-paket.
    Om man stänge av kupéövervakningen har man väl knapast nytta av larmet? Bara "knacka" rutan utan larmet går igång. Har startat en annan tråd om detta så jag får hoppa tillbaks till den...

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2011
    Namn
    Jim Profit
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    Lustigt att ni skriver det, fick precis ett samtal från en granne att bilen står med larmet på, antagligen kupévärmaren... =(
    Känns ju lite som att välja mellan pest och kolera, ingen kupéövervakning eller ingen värme. Kan en VW verkstad programmera bort den?

    En annan lite gladare nyhet...beställde nya fälgar och däck för 5 minuter sedan.
    Blev en uppsättning 19x8,5" BBS Lemans replika med ET 48 skodda med Kumho 225/35/19, hoppas de kommer att passa bra utan strul.

    Har beställt dem ifrån den här firman: http://www.bmautosport.co.uk
    Kostnaden blir ca 12 100 SEK (tror jag =).
    Senast redigerad av Jim Profit den 2011-02-05 klockan 19:48.

  13. #13
    itouch
    Gäst
    Jim, en vagverkstad kan programmera bort det eller så får du trycka på knappen i kupen vid förardörren varje gång du ska köra kupevärmare.
    Blir nog bra med den storleken på fälgar och däck, bra att du valde ET 48.

    Siesta ST: Nu tänker du väl fel? Glasskross varnar fortfarande även om du ställer av alternativt sänker känsligheten på innesensorn.
    Senast redigerad av itouch den 2011-02-05 klockan 19:57.

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2011
    Namn
    Jim Profit
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    Citat Ursprungligen postat av itouch Visa inlägg
    Jim, en vagverkstad kan programmera bort det eller så får du trycka på knappen i kupen vid förardörren varje gång du ska köra kupevärmare.
    Blir nog bra med den storleken på fälgar och däck, bra att du valde ET 48.

    Siesta ST: Nu tänker du väl fel? Kupeövervakning och glaskross sensorerna är två olika punkter.
    Ok, får fundera på det. Räcker det med en knapptryckning eller skall man hålla inne knappen en viss tid?

  15. #15
    itouch
    Gäst
    Du märker, finns en lampa på den, ska antingen slockna eller lysa, minns inte.

    Jag såg precis att man kan justera känsligheten med vag-com, flera som ställt ner från 100% till 50%, då bör den inte gå igång på kupevärmaren.

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2011
    Namn
    Jim Profit
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    Vad är vag-com, är det ett instrument?

  17. #17
    itouch
    Gäst
    Ett program för att kunna kommunicera med vag-bilar, gör i princip samma sak som vagdatorn, många privatpersoner skaffar detta för att kunna utföra ändringar själv och läsa/släcka felkoder. Närmsta vw verkstad kan ställa ner känsligheten på sensorn åt dig men de tar väl några lappar för det

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2011
    Namn
    Jim Profit
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    Tack för informationen!
    Passar på att ta en fråga till. Hur är det med kamrem i dessa bilar, när skall den kontrolleras/bytas?

  19. #19
    itouch
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jim Profit Visa inlägg
    Tack för informationen!
    Passar på att ta en fråga till. Hur är det med kamrem i dessa bilar, när skall den kontrolleras/bytas?
    Ingen kamrem, sitter kedja på dessa, inget som byts innan det börjar rassla och är tänkt att hålla bilens livstid, du behöver inte oroa dig på många tusentals mil

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2011
    Namn
    Jim Profit
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    Ah, det var mycket skönt att höra ! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin