Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2009
    Namn
    Mattias
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    76

    Köpråd Golf 3

    Behöver en billig andrabil och tittar pga en för tillfället ganska ansträngd ekonomi på 10000-kronors bilar. Börjar så smått inse att det är ganska svårt att hitta något vettigt för såna pengar. Postar här för att jag funderar lite på om en golf 3:a kan vara nåt. Har tittat på en 93:a med låga mil idag. Importerad -96 och få ägare i Sverige. Rost fanns men inte några mängder. Motorn blev varm och kändes ok, avgassystemet av vid bakre ljuddämparn som såg helpaj ut så det blir byte där.

    Vad som var mindre kul var att lådan kändes lite väl kärv och det "riste" lite i bilen och hördes när man la i växlarna. Kopplingen tog högt och när jag testade om den slirade genom att dumpa den med lite högre varv smällde det från lådan. I övrigt kändes väl bromsarna lite sådär och jag tror att någon låg på lite. Inte direkt ovanligt när bilen har stått ett tag heller ju. En annan detalj var att elsolluckan (som jag faktiskt saknat under många år) visade sig gå att öppna men inte stänga då ett fäste var av. Efter lite pill och stök lyckades vi få igen den iaf. Vidare saknas dokumentation på service och reparationer helt.

    Är medveten om att det inte är någon ny bil vi talar om men den verkar ha stått avställd en del och som sagt ha förhållandevis få mil på mätaren iaf. Min fråga är om det finns några kända problem med dessa bilar och om jag kanske delvis har ringat in dom på detta exemplar.

  2. #2
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Det låter definitivt inte som ett bra 10 000 kr-exemplar ens det där. Kanske skulle titta på en fräschare mk2 för samma peng?
    Andra problem är elhissar, stötdämpare, rost undertill, tändspole, hallgivare, abs-givare.
    Vilken motor pratar vi om? 1.4, 1.8, 2.0?

    Lycka till!

    mvh Per

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2009
    Namn
    Mattias
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    76
    Det här var en 1.8..

    Nej jag håller väl med om att det inte låter superhett, dock kanske lådan inte brukar vara silkeslen på dessa? Kanske även är så att det är kopplingen som inte "tar" helt och hållet? Vet inte om det kan få den effekten, meka bilar är tyvärr inte min starka sida..

    Börjar fundera på om jag inte måste försöka finansiera en nyare bil ändå..

    Mvh Mattias

  4. #4
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Vad jag vet så skall inte lådan vara någon generell akilleshäl på mk3, definitivt inte på en lågmilare, mätaren kanske är skruvad?? Dåligt med olja i lådan och/eller ett slitet/nersölat växellänkage?

    / Per

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin