Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1
    rolex
    Gäst

    Rostfritt avgassystem till Golf GT -07

    Hej,
    Letar ett rostfritt sportavgassystem till min Golf GT TSI 170hk . Verkar inte finnas så mycket att välja på har bara hittat Milltek halvsats för cirka 9800:- eller Simons halvsats för cirka 4995:-, båda i rostfritt. Milltek är lite dyrt så jag funderar på ett Simons system. Har sökt lite på nätet om Simons och hittar ganska blandade synpunkter, blir inte riktigt klok på hur deras kvalitet är. Enligt Simons själva är detta system i SS kvalitet vilket är bästa rostfria kvaliteten av deras olika system och skall mäta sig med andra rostfria system.
    Har ni där ute några erfarenheter av deras rostfria system, gärna då ganska nya och i denna SS kvalitet, vet att dom har varianter i lägre kvalitet vilket gör att många tycker att dom rostar ganska friskt. Därför vore det kul med lite synpunkter om kvaliteten på de här "nya" systemen i rostfritt. Gärna också hur ljudnivån blir om man kör med 2st dämpare.
    Kanske finns det någon med en GT eller kompressor/turbo motorn som bytt system och har erfarenhet av detta.
    Tacksam för era synpunkter.

  2. #2
    iooor_21
    Gäst
    Att det är SS kvalitet säger i sig inte speciellt mycket, det måste vara en material beteckning bakom för att man ska kunna avgöra om det är ett bra material eller inte.
    Sen finns massor av SS-kvalitets rostfriastål som inte är lämpade som avgasrör, men du kan också sabba en bra kvalitet genom att köra kallbearbetning (du får då inre spänningar som kan ta bort dom rostfria egenskaperna) eller tillföra för mycket värme, (Då kan krom molekylerna krypa ut i korngränserna och då blir inte stålet längre rostfritt).
    Så kvaliteten säger i sig inte så mycket. Har du kollat på Feritta (kom inte in på deras sida)?

  3. #3
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Hej!
    Kan bara svara för Millteks fina kvalitet och passform och det är av väldigt hög kvalitet och passform!

    Sedan är det i mina ögon fortfarande ett billigt kvalitets system till personbilar, inte high end eller det bästa!
    Snarare en perfekt harmoni mellan det billigaste och det bästa, i mina ögon är Millteks pris helt klart ok på denna produkt, dock är jag ju partisk och säljer Milltek.

    Simons kan jag inte uttala mig om...
    mvh Jimmy Särås

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Jag kör själv Milltek, och kan bara hålla med Jimmy om att det otroligt bra passform och hög kvalité. Sen låter det lite väl dyrt med 9000:- för en halvsats:- Betalade 5000:- för min, visserliggen till en IV:a. Sen vet jag att simons har haft problem med att ljuddämparen blir sämre, alltså dämpar mindre på relativt kort tid.

  5. #5
    rolex
    Gäst
    Ja, man blir ju lite sugen på ett Milltek system såklart men önskade att jag i alla fall fick lite mer feedback om Simons systemen. Kanske någon köpt avgassytem hos BSR, för vad jag förstår så är der Simons som gör dessa. Det är inte så många som har system till TSI motorn då till skillnad från t.ex GTI motorn så siiter katten direkt efter turbon i framkant på motorn. Blir då lite mera rör om man byter från katten och bakåt.
    Kul Jimmy Särås att du svarade, har hört så mycket possitivt om er. Har varit lite sugen på att testa erat trim från GIAC. Skulle vara kul och veta om det är några 170hk GT som har testat detta, man blir ju lite osäker på hur hållbart det är att öka effekt och vrid på den här ganska speciella och redan för sin storlek rellativt effektstarka motorn.
    Vi kan ju utöka den här tråden till att även passa på att höra om några med TSI motorn har erfarenhet av effektökning m.m

  6. #6
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    Citat Ursprungligen postat av rolex Visa inlägg
    Kanske någon köpt avgassytem hos BSR, för vad jag förstår så är der Simons som gör dessa.
    Långtids test Simons / BSR Jag hade det på en Passat 1,8t ihop med steg 2. Det var delvis rostfritt. Efter C.a 7 år byttes systemet till ytterligare ett Simons /BRS då det delvis var upprostat. Bilen såldes sedan. Upplevde inte att det dånade mer från det gamla, dvs inget problem med ökad ljudnivå. 7år - Det får man väl vara nöjd med. Funderar på att köpa Simons till vår A4, som har original idag.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Simons är mycket bra idag och låter bra. Jag hade det på min gti edition 30. Mycket prisvärt och skall ej förknippas med deras gamla system från förr . Enligt engelska tester har Simons eller Jetex som det heter utomlands, gett topresultat på testets bilar.
    Senast redigerad av wolfbane1967 den 2011-01-23 klockan 18:51.

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2008
    Namn
    soyd
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    345
    Citat Ursprungligen postat av wolfbane1967 Visa inlägg
    Simons är mycket bra idag och låter bra. Jag hade det på min gti edition 30. Mycket prisvärt och skall ej förknippas med deras gamla system från förr . Enligt engelska tester har Simons eller Jetex som det heter utomlands, gett topresultat på testets bilar.
    Här kan du prov lyssna lite på systemet som wolfbanne menar, det är hans gammla bil: http://www.garaget.org/video/feuzp0obsfw1 den står och går lite på tomgången bara ifs men...

    /mvh soyd

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Ser riktigt bra ut det lilla man ser, låter bra gör det också..tummen upp

  10. #10
    rolex
    Gäst
    Tack för svaren. Har sökt lite på Jetex och det finns en hel del bra omdömmen både i USA och England på avgasystemen. Tack för upplysningen att Simons heter Jetex på andra marknader.
    Tar också gärna emot synpunkter på tanken jag har att " chippa" bilen.

  11. #11
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    Simons / BSR. I ett tidigare inlägg i tråden beskrev jag att ett system fick bytas pga rost. Numera tror jag att flertalet system är rostfria. BSR upplyste mig att det inte var helt rostfritt då jag köpte systmet 1:a gången. På Simons web sida står det rörande, text VW Passat 00 "Kromstål", VW GTI V, GT V eller GTI VI "Stainless steel". Det kan således vara olika materialval.

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2011-01-24 klockan 23:14.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  12. #12
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Citat Ursprungligen postat av rolex Visa inlägg
    Ja, man blir ju lite sugen på ett Milltek system såklart men önskade att jag i alla fall fick lite mer feedback om Simons systemen. Kanske någon köpt avgassytem hos BSR, för vad jag förstår så är der Simons som gör dessa. Det är inte så många som har system till TSI motorn då till skillnad från t.ex GTI motorn så siiter katten direkt efter turbon i framkant på motorn. Blir då lite mera rör om man byter från katten och bakåt.
    Kul Jimmy Särås att du svarade, har hört så mycket possitivt om er. Har varit lite sugen på att testa erat trim från GIAC. Skulle vara kul och veta om det är några 170hk GT som har testat detta, man blir ju lite osäker på hur hållbart det är att öka effekt och vrid på den här ganska speciella och redan för sin storlek rellativt effektstarka motorn.
    Vi kan ju utöka den här tråden till att även passa på att höra om några med TSI motorn har erfarenhet av effektökning m.m
    Hej!
    Kul att Du hört talas om oss och att Du gillat det Du hört, det värmer!
    Vi har än så länge bara gjort några få 1,4TSi, så har tyvärr inte vart en storsäljare som jag personligen trodde det skulle bli!
    Dock har vi faktiskt inte installerat det på någon Golf ännu i huvudtaget, det har vart 2x Seat Ibiza, Skoda Fabia RS, 2x VW Sirocco och Audi A3 som vi hunnit göra!
    Så vi skulle gärna göra en Golf 1,4TSi helt klart!
    Som Du säger har det vart en del problem redan original på 1,4TSi motorn speciellt med kedjan, återstår vad det mer dyker upp när dessa bilar/motorer blir äldre!
    Vi råder alla våra kunder som trimmar att köra max 1500mils intervaller på oljebyten/service men kan dock inte tvinga någon att köra det!
    Vi tror att om man inte kör så långt så kan man nog slippa en del framtida problem med dessa motorer.

    Det krävs inte så stor motorkunskap att räkna ut att det blir ganska så varmt med turbo och kompressor underhuven på en liten 1,4 liters motor och mycket laddtryck, vilket i sin tur leder till att oljan får en kortare livslängd på grund av högtemperatur och långaintervaller.

    Men motorn som sådan svarar helt klart bra på trim, det kan jag lova!
    mvh Jimmy Särås

  13. #13
    rolex
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Särås Visa inlägg
    Hej!
    Kul att Du hört talas om oss och att Du gillat det Du hört, det värmer!
    Vi har än så länge bara gjort några få 1,4TSi, så har tyvärr inte vart en storsäljare som jag personligen trodde det skulle bli!
    Dock har vi faktiskt inte installerat det på någon Golf ännu i huvudtaget, det har vart 2x Seat Ibiza, Skoda Fabia RS, 2x VW Sirocco och Audi A3 som vi hunnit göra!
    Så vi skulle gärna göra en Golf 1,4TSi helt klart!
    Som Du säger har det vart en del problem redan original på 1,4TSi motorn speciellt med kedjan, återstår vad det mer dyker upp när dessa bilar/motorer blir äldre!
    Vi råder alla våra kunder som trimmar att köra max 1500mils intervaller på oljebyten/service men kan dock inte tvinga någon att köra det!
    Vi tror att om man inte kör så långt så kan man nog slippa en del framtida problem med dessa motorer.

    Det krävs inte så stor motorkunskap att räkna ut att det blir ganska så varmt med turbo och kompressor underhuven på en liten 1,4 liters motor och mycket laddtryck, vilket i sin tur leder till att oljan får en kortare livslängd på grund av högtemperatur och långaintervaller.

    Men motorn som sådan svarar helt klart bra på trim, det kan jag lova!
    mvh Jimmy Särås
    Mycket intressant Jimmy, tror att jag tar och kontaktar dig på telefon eller mail så kan vi prata vidare om det här med "trim".
    Köpte bilen ny och förstod från början att det här med långa oljebytes intervaller inte kunde vara så bra. Har lämnat in bilen för long life service när den har sagt tiil, kör mest landsväg så det har blivit vid 3000 mil, detta för att alla garantier och goodwill skall gälla. Men jag har själv bytt olja och filter var 1500 mil, original filter och long life olja har det blivit. Har använt den olja och sparat kvitton så att det aldrig kan bli något snack om fel olja vid de byten jag gjort själv.
    Lämnar alltid bilen hos Norrbil i Norrtälje och kan varmt rekomendera dom till er i stockholms området som vill använda en auktoriserad verkstad. Bilen har nu gått 7800mil utan några problem. Trevlig och bottenstark motor som kan köras mycket snålt om man vill. Är lite tråkigt att de gånger man läser om den här motorn så är det om det har varit några problem, men så är det väll alltid tyvärr. Men om man ser till antalet 140hk och 170hk varianterna som har sålts i Sverige och europa så är det nog inte något jätte problem.

  14. #14
    rolex
    Gäst
    Vore kul om det fanns några fler med erfarenheter av TSI motorn och framför allt GT modellen. vad tycker ni om era bilar ? Kanske inte finns så många GT 170hk men någon med en kanske är här på forumet.

  15. #15
    rolex
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av rolex Visa inlägg
    Vore kul om det fanns några fler med erfarenheter av TSI motorn och framför allt GT modellen. vad tycker ni om era bilar ? Kanske inte finns så många GT 170hk men någon med en kanske är här på forumet.
    Väcker liv i den här tråden, är fortfarande sugen på lite feedback från andra TSI åkare och framför allt GT 170hk modellen. Kanske inte finn så många men vi gör ett försök igen. Hoppas ni inte tycker jag är tjatig men de brukar dyka upp en hel del bra svar på olika ämnen i det här forumet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin