Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1
    VW-newbie
    Gäst

    1,6FSI som inte går att starta efter växellådsrenovering

    Har en Touran -03 med 1,6FSI som efter rep av vxl-låda (manuell) inte går att starta. Motor går runt, det finns bränsle och gnista. Inga felkoder. 11000mil på mätaren.
    Vad kan ha gått snett eller saknas som kan orsaka detta?

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Har du kopplat in alla kablar osv ?
    Det är ju lätt o missa om man nu har haft lådan ute och monterat loss en massa.

    Sen tänker jag på hur det är med startspärren, lyser symbolen ?

  3. #3
    VW-newbie
    Gäst
    Har inte gjort jobbet själv så jag har ännu inte full koll på vad som händer.
    Om det skulle vara startspärren går då motorn runt?
    Vad för mekaniska risker finns det om man nu på nåt sätt har varit ovarsam med att t.ex dra runt motorn via vxl-låda etc.?
    Bilen visade inte upp några fel innan lådan revs...och har stått utan att startats upp på ca 1 mån.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Om startspärren aktiveras så startar bilen men dör efter ca 1-2sec.

    Risker är om personen/företaget är helt bakom flötet:

    *Växlat + och - sladdar runt start motorn.
    *Glömt att koppla in tex hallgivare kabeln.
    *Andra viktiga kablar.
    *Bränt nån säkring.

    Finns bränsle och gnista så borde den starta..hur har man kollat att detta verkligen finns?
    För att motorn ska få gnista så måste motorns styrenhet registrera varv signal mm

    Man borde inte ha dragit runt motorn när man renoverat lådan.

    Vore en bra idé att låta nån läsa av felkoderna och se vad som händer.

  5. #5
    VW-newbie
    Gäst
    Då låter det inte som startspärrsproblem.

    Felinkopplingar och missade inkopplingar hoppas jag verkligen de har kollat. Ska bli en ordentlig felkodsutläsning i morgon så då borde man se om det är nåt som saknas.
    Vet ännu inte heller hur de kollar bränsle/tändning. Men hoppas på nåt sån skitmiss så det inte är nåt mek.
    Mini_me: Du skriver att "man borde inte dragit runt..." Vad finns det för risker med det? Kamkedjehopp?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Typ men inget som jag hört att någon lyckats med vid vxl.låds renoveringar.
    (Finns krigare på detta forum som hävdar att så fort du tittar på motorer med kedja så rappar dom...men så är inte fallet)

    Men om den nu skulle ha hoppat (som jag tvivlar på) borde den vara komp lös alt. tända men gå illa eller baktända (smäller i insuget)

    Hade en kille från arbetsförmedlingen på nån slags work program..han växlade + och minus vid startmotorn och fyllde motor med bensin och elda upp växel vajrar=) Den hade jag aldrig sett innan kan jag lova.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    (Finns krigare på detta forum som hävdar att så fort du tittar på motorer med kedja så rappar dom...men så är inte fallet)
    Du har blivit en bitter gammal man på senaste tiden. *asg*

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin