Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1
    dorian
    Gäst

    Hur mycket delar vw bora med seat toledo?

    Jag vet att detta är en vw forum men det fins mycket som dom här bilarna delar på.
    Jag har hittat en sänksats till golf IV till ett mycket bra pris.
    Frågan är om jag kan ha den på min toledo år -00?

    audi a3, skoda octavia och seat toledo har samma bottenplatta och hjulupphängning som golf / bora?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Citat Ursprungligen postat av dorian Visa inlägg
    audi a3, skoda octavia och seat toledo har samma bottenplatta och hjulupphängning som golf / bora?
    Ja det stämmer, de bygger på samma plattform. Väldigt mycket är likadant, exempelvis hjulupphängningar, bromsar, motor, växellåda etc.

  3. #3
    dorian
    Gäst
    Med andra ord så kan jag använda fjädring från golf mk4?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Ingen aning, beror nog mycket på bilens vikt. Ett tips kan vara att kolla artikelnummer på exempelvis H&R:s fjädrar till Bora/Golf respektive Toledo/Leon. Kan ju vara samma artikelnummer... Ungefär som när jag köpte bromsskivor till en Audi A3 8L (samma teknik som VW Golf 1J) och insåg att delarna hade samma artikelnummer hos Volkswagen (givetvis, eftersom det är samma delar) men Volkswagen skulle ändå ha mer betalt för skivorna till A3:an Hur nu det gick till rent praktiskt vet jag inte... Men jag valde att beställa skivor till en Golf istället...

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Ingen aning, beror nog mycket på bilens vikt. Ett tips kan vara att kolla artikelnummer på exempelvis H&R:s fjädrar till Bora/Golf respektive Toledo/Leon. Kan ju vara samma artikelnummer... Ungefär som när jag köpte bromsskivor till en Audi A3 8L (samma teknik som VW Golf 1J) och insåg att delarna hade samma artikelnummer hos Volkswagen (givetvis, eftersom det är samma delar) men Volkswagen skulle ändå ha mer betalt för skivorna till A3:an Hur nu det gick till rent praktiskt vet jag inte... Men jag valde att beställa skivor till en Golf istället...
    Nu vet jag inte om jag fattade ovanstående inlägg rätt , men om jag gjort det så påstår du att du av VAG fått 2 olika priser på en vara med samma artnr.
    Det stämmer INTE i verkligheten.

    Priset styrs efter artnr och inte efter bilmärke , dvs det spelar ingen som helst roll vilket bilmärke du väljer i ETKA , artnr styr priset och är det samma artnr på bromsskivorna till en Audi som en Vw så kostar dom lika mycket.

    Fråga reserdelskillarna som brukar hänga här innne.

    Sen ang att flytta fäderben , passar ,en inte för den skull rätt.
    Orginalfjädrar/dämpare styrs efter bilens motoreffekt , drivning , utrustning och framaxelvikt.
    Om jag inte minns fel fanns det kring 30st olika fjäderben att välja mellan till Audi A3 baserat på ovanstående kriterier.

    Någon som har reserdelskatalogen kan ju kolla upp om jag minns fel.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2011-01-21 klockan 18:51.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Ja jag ska inte säga emot dig, det kan vara så att artikelnummer skiljer på något sätt, kanske en siffra eller bokstav? Hur som helst kunde jag i alla fall konstatera att det var samma bromsskiva i praktiken, men att jag fick olika pris när jag frågade på bromsskiva till Golf respektive A3.

  7. #7
    dorian
    Gäst
    De har ingen sänkningssats till toledo/leon men de säljer en som passar till golf IV 1.4 1.6 1.8 gti och audi a3 8l.
    Jag ska köpa den och chansa med toledon

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin