Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2008
    Namn
    soyd
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    345

    Lupo 1,6 -00 får inte bränsle...

    Jag kom och körde med min Lupo så bara tvär dog motorn liksom nöp till bara... Startmotorn och motorn går runt, och batteriet är fräscht... Ca 3 karts tank kvar i bilen...

    Jag tänkte att det kanske har blivit en så kallad is propp i tanken / filtret osv (har varit omslag från typ 30- till 1+). Så jag hällde i T-Röd för att lösa upp denna. Men det hjälper inte... (slutade med att jag fick bogsera den till garaget, kallgaraget...)

    Det jag undrar över är om det är något vanligt fel på Lupos som gör att det inte får bränsle på vintern?.

    Jag ska försöka kolla om bränsle pumpen går överhuvudtaget... Och om den går byta bränsle filtret..
    Någon annan som har nått tips på vad som kan orsaka detta?.

    Bilen har gått ca 8700mil, kamrem är hel och bytt...

    /mvh soyd

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2008
    Namn
    soyd
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    345
    Det är en 1,4:a vet inte vad jag fick 1,6 ifrån...

    /mvh soyd

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    stannade den bara tvärt eller hostade den och stannade? varningslampor som lyser på panelen?

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2008
    Namn
    soyd
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    345
    Inga varnings lampor lyser... den stannade bara tvärt...

    /mvh soyd

  5. #5
    Altberg
    Gäst
    Vet inte hur mycket du har felsökt, men några punkter att beta av kan ju vara...
    - Läs av felkoder.
    - Byta bränslefilter, då ditt nuvarande kan ha satt igen sig.
    - Testa bränslepumpen, det ska höras att den startas när tändningen vrids om (sitter i tanken under baksätet). Ta gärna ur och testa flödet.
    - Kolla tankarmaturen i tanken när du ändå tar loss bränslepumpen
    - Titta på bränsleledningarna och rören ifall det finns några sprickor eller hål som gör att soppan tar in luft i systemet.

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2008
    Namn
    soyd
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    345
    Tack för infon grabbar!

    Har inte fel sökt så mycket var lite mörkt och kallt igår kväll.. Ska ta och fel söka vidare någon kväll här i veckan nu.

    /mvh soyd

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Skruva av påfyllningslocket, pyser det när du öppnar det?

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2008
    Namn
    soyd
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    345
    Citat Ursprungligen postat av Falcor Visa inlägg
    Skruva av påfyllningslocket, pyser det när du öppnar det?
    Jag testade det nyss och det pös inte något vad jag kunde höra så.... Testade ett par gånger och väntade en stund emellan...

    /mvh soyd

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2008
    Namn
    soyd
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    345
    Jag bogserade Lupon till ett varm garage där den fick stå och torka till över natten. Så fel sökte vidare där lite granna idag.

    Det visar sig att den visst får bränsle.... Men att det inte blir någon gnista på stiften... Men det ska tydligen sitta någon givare ovan på växel lådan som kan ha lagt av ? eller är jag ute och cyklar ?

    Jag har inte haft möjlighet att läs av några fel koder tyvärr..

    /mvh soyd

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Det du letar efter är Motorvarvtals givaren (G28) och den är oftast placerad fram på blocket , typ vid delningen mellan låda/motor. Har en lång sladd och ett vitt/grått/svart kontakt stycke med 3 stift i sig.

    Om den slutar funka så sätter den ofta en felkod så börja med att kolla det.

    Ser typ ut så här:

    Nr 2 är att kolla så inte kammen skurit (Insug).

  11. #11

    Reg.datum
    okt 2008
    Namn
    soyd
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    345
    Tack för infon!

    Ska försöka läsa fel koderna på den idag, men det känns som att det är den Motorvarvtals givaren...

    /mvh soyd

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2008
    Namn
    soyd
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    345
    Slutade med att jag fick lämna in den.... Och det kostar, det vet man ju. Men tyckte ändå det vart lite dyrt 5800kr ?

    Kika på arbetsordern här : http://www.edition30.com/images/LUPO_SERVICE.jpg

    Är det bra pris på detta jobb eller?

    /mvh soyd
    Senast redigerad av soyd den 2011-02-01 klockan 10:20. Anledning: imageshack tog bort bilden, fick flytta den till min egen sida

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Låter lite dyrt...tex 1700kr för att ta bort och montera en G28? Så svåra är dom inte 1.4L.

    Är detta en VW verkstad eller fristående?

    1000kr i felsökning är hyffsat standard men 2 ggr? Lite väl tycker jag iof.

  14. #14
    Altberg
    Gäst
    Skulle tippa på att de tog det två gånger då det två timmar att fixa felet. Antar att dom tog betalt när dom stod och kliade sig i huvudet
    Det är dyrt att lämna in, kanske det skulle gått att få billigare om man hittat felet tidigare...

  15. #15

    Reg.datum
    okt 2008
    Namn
    soyd
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    345
    Hehe ja vete fasiken... Känns ju lite jobbigt och börja gnälla på dem nu, i efterhand... (Sedan så känner jag dem...) men nog kan jag tycka att det var en tusning för mycket med i alla fall :/

    Speciellt då vi sa till dem att detta vet vi är trasigt G28 givaren bland annat...

    Men nu är det väll bara att betala och se glad ut

    /mvh soyd

  16. #16
    polomannen
    Gäst
    Det tycker jag också att dom har saftad på lite på räkningen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin